TVÆRfagligt Studenterprojekt (TVÆRS)
Kursusindhold
Et TVÆRS-projekt tager afsæt i en konkret og aktuel
samfundsmæssig case/problemstilling relateret til idræt og fysisk
aktivitet, hvis løsning forudsætter integration af flere
idrætslige fagligheder – og med en innovativ tilgang.
Cases og problemstillinger vil på forhånd være opstillet af
eksterne partnere og/eller den kursusansvarlige.
2-4 studerende samarbejder om projektet, og det tilstræbes, at
grupperne sammensættes, så både studerende med praktisk-teoretiske,
humanfysiologiske og humanistisk-samfundsvidenskabelige
primærinteresser er repræsenteret. Til projektarbejdet er knyttet
relevante interne vejledere.
Projektforløbet omfatter en generel introduktion til
projektarbejde og innovative arbejdsprocesser, herunder workshops
fra
SCIENCE
Innovation Hub. Her bliver de studerende introduceret til
redskaber som ”brugerundersøgelse”, ”værdiskabelse” og
”pitch-træning”, der anvendes til at undersøge og fremlægge den
opstillede case kreativt og løsningsorienteret.
TVÆRS-projektet afsluttes med en skriftlig gruppeopgave samt en
minikonference, hvor hver studerende har udarbejdet en poster
og pitcher projektet for de øvrige grupper (se endvidere under
"Eksamensform").
Interdisciplinary Project (TVAERS)
Bacheloruddannelsen i idræt og fysisk aktivitet
Det er målet, at deltagerne på kurset opnår følgende færdigheder, viden og kompetencer:
Færdigheder:
- at kunne formidle en fagligt relevant og meningsfuld løsning skriftligt og mundtligt til både fagfæller og i en tværfaglig sammenhæng
- at kunne anvende enkle og effektive redskaber inden for projektstyring og innovation
- at kunne anvende pitchteknikker i overbevisende formidling af
sin idé/løsning rettet mod en specifik målgruppe
Viden:
- at have forståelse for tværfaglig idrætslig viden med udgangspunkt i egen specifikke faglighed
- at have viden om projektarbejdsformen og enkle innovative
arbejdsformer og -redskaber
Kompetencer:
- at kunne indgå meningsfuldt og problemløsende i et tværfagligt samarbejde
- at kunne arbejde projektorienteret og innovativt med forståelse for værdiskabelse for brugerne
- at kunne sætte sin egen faglighed meningsfuldt ind i en bredere tværfaglig sammenhæng
- at kunne reflektere over gruppens arbejdsproces og dens løsninger som udgangspunkt for reviderede løsningsforslag
Tværfagligt projektarbejde under vejledning.
En ekstern samarbejdspartner (fx en virksomhed, kommune, gymnasium, organisation eller lignende) kan være tilknyttet projektet, men det er ikke en forudsætning.
Gruppevejledning fra intern vejleder.
Peer-feedback fra egen og øvrige projektgrupper.
Hvis relevant, feedback fra ekstern partner
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering, i løbet af kursetAndet, posterpræsentation med pitchSkriftlig aflevering af gruppeopgave i løbet af kurset.
Individuel posterpræsentation med pitch.
Det skriftlige arbejde og præsentation/pitch vægtes ligeligt i bedømmelsen, og begge delelementer skal bestås.
Individuel bedømmelse. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 6
- Holdundervisning
- 20
- Forberedelse (anslået)
- 178
- Projektarbejde
- 200
- Eksamen
- 8
- Total
- 412
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- NIDB11012U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
2 blokke
- Placering
- Blok 3 og Blok 4
To blokke på halv tid
- Skemagruppe
-
Hvis der er fornuftige argumenter for det, kan TVÆRS-projektet uføres på fuld tid i blok 4. Dette skal godkendes af studielederen.
- Kapacitet
- Ingen begrænsning
Der kan være færre pladser i eftertilmeldingsperioden - Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Idræt og Ernæring
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Eva Wulff Helge (7-67796a676e69674270677a75306d7730666d)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students