Klinisk børneernæring
Kursusindhold
Der undervises i grundbegreber inden for vækst samt relationen mellem vækst og ernæring hos det syge barn. Følgende emner vil blive gennemgået: 1) Særlige ernæringsproblemstillinger ved sygdomme i udvalgte organer hos børn. 2)Ernæringsterapi fra kostændringer til parenteral ernæring hos børn. 3) De specielle problemer hos børn med spisevægring og kroniske spiseproblemer. 4) Ernæringsterapi til børn ved både kroniske og akutte sygdomme med stress metabolisme. 5) Ernæring af det præmature raske og syge barn.
Paediatric Clinical Nutrition
Kandidatuddannelsen i klinisk ernæring
I kurset præsenteres sammenhænge mellem sygdom, vækst,
ernæringsstatus og metabolisme. Ernæringsmæssige konsekvenser af
sygdom samt ernæringsterapiens muligheder for at påvirke
sygdomsudvikling samt helbredelse.
Efter gennemførsel af kurset vil de studerende være i stand til at:
Viden:
- beskrive basale sammenhænge mellem ernæring og vækst
- beskrive sammenhænge mellem vækst og sygdom
- beskrive hvordan sygdomme i de enkelte organer påvirker vækst og
næringsstofomsætning
- have kendskab til sygdomme, der hyppigt rammer børn
- nævne væsentlige træk i patofysiologien bag disse sygdomme med
fokus på særlige forhold hos børn
- referere principper for lægelige behandlingsmetoder
Færdigheder:
- forklare ernæringsrelevante ændringer i fysiologien hos børn
under kronisk og akut sygdom
- analysere et barns sygehistorie med hensyn til de
ernæringsrelevante aspekter
- kunne beregne ernæringsbehov hos raske og syge børn
- kunne foreslå ernæringsterapi til børn med både kroniske of
akutte sygdomme
Kompetencer:
- anvende principperne til tværfagligt at kunne deltage i
diskussion af det syge barns ernæringsbehov
- diskutere sygdommenes indflydelse på ernæringsbehov hos det syge
barn
- tage ansvar for opstart og opfølgning af programmer til sekundær
forebyggelse.
- i samarbejde med børnelæge kunne varetage ernæringsterapi hos
børn dvs.
a. planlægge ernæringsterapi, med kost, med sondeernæring eller
intravenøs ernæring
b. monitorere den ernæringsmæssige målopfyldelse for det enkelte
syge barn
c. tilpasse ernæringsplaner i relation til udviklingen i sygdommen
hos det syge barn
Forelæsninger ved både interne undervisere samt eksterne med ekspertise på særlige områder. Gruppearbejde med både gennemgang af patient cases og udvalgte temaer.
Se Absalon for kursuslitteratur.
Kurser i sygdomslære, ernæringsfysiologi ved sygdom og
ernæringsterapi anbefales.
Kurset forudsætter faglighed svarende til en bestået
BA-uddannelse.
Der gives kollektiv tilbagemelding på 2 grupperapporter ved diskussion og gennemgang af svarmulighederne i plenum. I forbindelse med dette gives der også peerfeedback.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig prøve, 3 timer med opsyn.---
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Der henvises til "Målbeskrivelse"
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 32
- Forberedelse (anslået)
- 79
- Teoretiske øvelser
- 20
- Projektarbejde
- 72
- Eksamen
- 3
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- LLEK10289U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 blok
- Skemagruppe
-
B
- Kapacitet
- 45
- Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Idræt og Ernæring
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Christian Mølgaard (2-656f4270677a75306d7730666d)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students