Kriminalprævention
Kursusindhold
Faget fokuserer på, hvordan kriminalitet og andre former for risikoadfærd/afvigende adfærd bedst forebygges, og det er opbygget i to dele: Den første del indeholder dels en grundlæggende indføring i samfundsvidenskabelig metodologi, som anvendes i evalueringer af forebyggende indsatser (herunder kvalitative og kvantitative undersøgelsesmetoder, det kontrollerede forsøg, metanalyser og statistisk signifikans), dels en indføring i, hvilke faktorer hos individet og individets omgivelser, der hhv. fremmer og begrænser kriminalitet og anden risikoadfærd. Anden del fokuserer på forskellige former for forebyggende indsatser i forhold til konkrete problemer samt på, hvordan man kan vurdere effekten af sådanne indsatser. Samlet set giver faget en forståelse af, hvad der ligger i begrebet evidensbaseret forebyggelse.
Faget vil være af særlig værdi for de studerende, som påtænker at
specialisere sig inden for strafferet, domstole, politi,
anklagemyndighed og kriminalforsorg.
Crime Prevention
Viden: De studerende skal kunne redegøre for de overordnede træk ved forskellige evalueringsmetoder, forklare grundprincipperne i et kontrolleret forsøg, samt redegøre for forskellige former for forebyggelse.
Færdigheder: De studerende skal demonstrere evne til at finde og vurdere videnskabelig litteratur på forebyggelsesområdet, herunder at diskutere samfundsmæssige problemstillinger i national og international sammenhæng, samt at inddrage metoder og resultater fra andre faglige discipliner i analyse af forebyggelsesmæssige problemstillinger.
Kompetencer: De studerende skal kunne vurdere kvaliteten af evalueringer af konkrete forebyggelsestiltag, og demonstrere evne til at skaffe sig et eget overblik over, hvad der findes af videnskabelig evidens vedr. forebyggelse af konkrete problemstillinger.
Casearbejde, konkrete øvelser, studenterpræsentationer, individuelle øvelser, gruppeøvelser, forelæsninger
En del af undervisningsmaterialet vil være på engelsk
En væsentlig del af fagets undervisning vil bestå i konkrete øvelser (gennemført såvel individuelt som i samarbejde med andre studerende – og gennemført både i forbindelse med undervisningen og som hjemmeopgaver), hvor de studerende umiddelbart vil kunne vurdere deres egen læringsproces. Herudover vil undervisningen også indeholde studenterpræsentationer (fx i form af at referere en videnskabelig artikel for holdet), hvor de vil få feedback både fra medstuderende og underviser.
- Studerende indskrevet på JUR: Selvbetjeningen på KUnet
- Studerende indskrevet på andre fakulteter på KU eller andre danske universiteter med en forhåndsgodkendelse fra eget Studienævn: Meritstuderende
- Alle andre studerende og enkeltfagsstuderende: Enkeltfagsstuderende (mod deltagerbetaling)
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig prøveSelvstændig skriftlig opgave
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forberedelse (anslået)
- 178,25
- Seminar
- 28
- Total
- 206,25
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- JJUA55199U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
Kandidat tilvalg
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Pris
-
- Studerende indskrevet på JUR: Ingen deltagerbetaling
- Enkeltfagsstuderende: Se venligst hjemmesiden
- Skemagruppe
-
Se skema for undervisningstid
- Studienævn
- Jura
Udbydende institut
- Det Juridiske Fakultet
Udbydende fakultet
- Det Juridiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Lars Holmberg (13-50657677324c7370716669766b446e7976326f7932686f)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students