KA tilvalg Billedkunst 2015/KA kunsthistorie gymnasieprofil 2019: Billedkunst- og designpraksis

Kursusindhold

Forskellige tilgange og discipliner indenfor billedkunst- og designpraksis og teori introduceres med henblik på anvendelse i gymnasial sammenhæng på en videnskabelig reflekterende måde.

 

Kursets formål er at kunne benytte konkrete erfaringer med kreative processer i kunst-/designpraksis sammen med teorier og metoder fra kunst-og designteori, og fagdidaktik i forbindelse med udviklingen af konkrete undervisningsforløb.

 

Faglige temaer er i overensstemmelse med Uddannelses- og Forskningsministeriets ”Retningslinjer for universitetsuddannelser rettet mod undervisning i de gymnasiale uddannelser samt undervisning i gymnasiale fag i eux-forløb” (design og arkitektur samt billedkunst).

 

Engelsk titel

Visual Arts and Design: Upper-Secondary School Practice

Undervisningen består af introducerende forelæsninger eksperimenterende workshops og oplæg fra de studerende.

De gennemgåede teorier anvendes således, at de studerende udvikler konkrete formidlingsopgaver og længere undervisningsforløb i design og billedkunst, som kan bruges i gymnasiale uddannelser og andre former for formidling som museale skoletjenester. De studerende gennemfører dele af undervisningsforløbets forventede analytiske og producerende handlinger.

Litteratur bliver fortrinsvis lagt på Absalon, eller kan findes online, og består af kunst-/design teoretiske tekster, tekster, der vedrører billedkunst praksis, og fagdidaktiske tekster.

 

online:

Litteratur som læses til første mødegang er:

 

læreplaner stx billedkunst b og vejledning (uvm.dk)

 

Biblioteksadgang online:

Anna M. Kindler, David A. Pariser, Axel van den Berg, Wan Chen Liu, and Belidson Dias

Esthetic Modernism, The First Among Equals? A Look at Aesthetic Value Systems in Cross-Cultural, Age and Visual Arts Educated and Non-Visual Arts Educated Judging Co-horts

(bibliotek, online: The International Journal of Cultural Policy, 2002 VOL. 8 (2). pp. 135- 151

Tom Hardy:  "Nailing Jelly: Art Education in a Postmodern World". (7 - 15) i Tom Hardy red. Art Education in a Postmodern world 2006

Norman H. Freeman, "Everyday Aesthetic Thinking About Pictures" (Aesthetic Judgment and Reasoning) i    Handbook of research and policy in art education/ edited by Elliot W. Eisner. Michael D. Day (2004) (s. 362-369)

Elliot Eisner, The Arts and the Creation of Mind. Yale University Press, 2002. (s. 126-131)

 

På Absalon:

 

Mart Tiemensma ”visualisering: ”at vekselvirke mellem praksis, teori og analyse” og fagdidaktisk ideologi. 2019.

Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Andet
Hvis du tager kurset som din gymnasieprofil er eksamensformen en portfolio. Der kan være andre eksamensformer, hvis du tager det som Billedkunst og gymnasial praksis er eksamensformen en fri mundtlig prøve ed materiale.

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 56
  • Forberedelse (anslået)
  • 280
  • Eksamen
  • 84
  • Total
  • 420