K. ARK Periodekursus 1 - geometrisk-arkaisk tid (Klassisk Ark.)

Kursusindhold

Kurset giver et indblik i græsk arkæologi fra ca. 1000 til ca. 480 f.Kr. og omfatter en gennemgang af periodens materielle kultur, som havde en afgørende betydning for den senere udvikling i Grækenland og i Middelhavsområdet som sådan. I denne dynamiske periode opstod de græske bystater, og grækerne grundlagde kolonier på f.eks. Sicilien og i Syditalien og var medvirkende til at åbne op for en bred kommunikation mod vest, såvel som mod øst. Kontakten med Den nære Orient havde stor indflydelse på den materielle kultur, især i det 7. århundrede f.Kr., og mødet med orientalske luksus genstande førte til anvendelsen af nye materialer og udtryksformer. Med bystaternes dannelse begyndte helligdommene at spille en stor rolle, især de store panhellenske helligdomme som Delphi og Olympia, og man begyndte at opføre store stentempler og dedicere kostbare gaver til guderne. I den arkaiske periode herskede tyrannerne, og aristokratiet havde den afgørende magt, hvilket afspejler sig i den materielle kultur, og med fordrivelsen af tyrannerne i Athen og de efterfølgende perserkrige opstod der ligeledes nye tendenser indenfor arkitektur og billedsprog. Med udgangspunkt i blandt andet arkitektur, skulptur, vasemaleri og gravmateriale belyses forskellige aspekter af denne udvikling samt forskellige teorier og strømninger indenfor udforskningen af perioden. Da kurset er baseret på arkæologisk materiale, må de studerende, for at få det fulde udbytte, have en basal viden om græsk historie og religion f.eks. gennem R. Osborne,  Greece in the Making 1200-479 BC, 1996 og  Chr. Gorm Tortzen, Antik mytologi, (begge anbefalet læsning)

Engelsk titel

Archaeology, period 1

Uddannelse

Klassisk Arkæologi

Undervisningen foregår som holdundervisning, monumentopgaver fremlagt af de studerende og øvelser som gruppearbejde. I kurset indgår en række museumsbesøg, og individuel vejledning.

Anbefalet læsning:

 

Generelt:

Coldstream, J.N., Geometric Greece, 1977/ 2003.

Osborne, R., Greece in the Making 1200-479 BC, 1996.

Whitley, J., The Archaeology of Ancient Greece, 2001.

Arkitektur og Topografi:

Barletta, B.A., The Origins of the Greek Architectural Orders, 2001.

Camp, J., The Athenian Agora, 1986.

Hurwitt, J.M., The Athenian Acropolis, 1999.

Knell, H., Architektur der Griechen, 1988.

Lawrence, A.W., Greek Architecture, 1996.

Mass, M., Das Antike Delphi, 1993.

Barringer, J.M., The Olympic Altis before the Temple of Zeus, JDI 124, 2009, 223-250.

 

Skulptur:

Stewart, A., Greek Sculpture. An Exploration, 1991.

Knell, H., Mythos und Polis, 1990.

Ridgway, B.S., The Archaic Style in Greek Sculpture, 2.rev.ed. 1993.

Ridgway, B.S., Prayers in Stone. Greek Architectural Sculpture, 1999.

 

Maleri:

Rasmussen T. & N. Spivey (eds.), Looking at Greek Vases, 1993.

Scheibler, I., Griechische Töpferkunst, 1983.

Boardman, J., Early Greek Vase Painting, 1998.

Boardman J., Athenian Black Figure Vases, 1974/97.

Boardman, J., Athenian Red Figure Vases. The Archaic Period, 1975/ 1997.

 

Mytologi

Gorm Tortzen, Chr., Antik mytologi, 2004.

Carpenter, T.H., Art and Myth in Ancient Greece, 1994. 

Mundtlig
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse med opsyn.
Mundtlig prøve
Pensum: 1500 normalsider.

Aktiv undervisningsdeltagelse består af:
- 1 bunden mundtlig monumentøvelse (60 min.)
- Mindst 75% tilstedeværelse i undervisningen
Hjælpemidler
Uden hjælpemidler
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 42
  • Holdundervisning
  • 42
  • Forberedelse (anslået)
  • 154
  • Total
  • 238