DAN; Dansk som andetsprog: Elevsprogsbeskrivelse
Kursusindhold
Kurset giver indføring i sprogbeskrivelse af voksne og unges brug af dansk som andet- og fremmedsprog. Der arbejdes med analyse af træk i dansk brugt som andetsprog i tale og skrift på alle sprogets niveauer (ortografi, fonologi, prosodi, morfologi, syntaks, ordforråd, tekstlingvistik og pragmatik) og med inddragelse af blandt andet et tilegnelsesteoretisk perspektiv.
Learner Language Analysis
Dansk (Dansk som andet- og fremmedsprog)
Faglige mål for KA-studerende
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af
- det danske sprogsystem gennem inddragelse af såvel sprogtypologiske vinkler som sociolingvistiske begreber, herunder sprogbrug, sprogsamfund og sprognorm,
- videnskabelige problemstillinger inden for fagområdet dansk som andet- og fremmedsprog,
- terminologi og videnskabsteoretiske paradigmer knyttet til kursets emne.
Færdigheder i at
- analysere og forklare sproglige træk i dansk som andet- og fremmed-sprog i tale og skrift,
- anvende relevante sprogvidenskabelige redskaber til at beskrive og forklare dansk som andet- og fremmedsprog talt eller skrevet af såvel voksne som unge tosprogede eller indlærere,
- anvende faglig terminologi præist og relevant i sproglige analyser.
Kompetencer i at
- udvælge og anvende metoder og redskaber til analyse af talt og skrevet dansk sprog produceret af indlærere på selvstændig og systematisk vis,
- anvende grundlæggende lingvistiske, tekstlingvistiske og sociolingvistiske begreber.
Faglige mål for BA-studerende
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af
- det danske sprogsystem gennem inddragelse af sprogtypologiske vinkler,
- dansk sprogbrug i sociolingvistisk belysning.
Færdigheder i at
- analysere og forklare sproglige træk i dansk som andet- og fremmed-sprog i tale og skrift,
- anvende relevante sprogvidenskabelige redskaber til at beskrive og forklare dansk som andet- og fremmedsprog talt eller skrevet af såvel voksne som unge tosprogede eller indlærere.
Kompetencer i at
- udvælge og anvende metoder til analyse af dansk talt og anvendt sprog på selvstændig og systematisk vis,
- anvende grundlæggende lingvistiske, tekstlingvistiske og sociolingvistiske
Studieordning
Kurset kan læses under følgende studieordning på Dansk:
Kandidatuddannelser:
2019-ordningen
2015-ordningen
KA-tilvalg:
Dansk som andet- og fremmedsprog 2020-ordningen
BA-tilvalg:
Dansk som andet- og fremmedsprog 2020-ordningen
Holdundervisning
Studerende fra andre fakulteter/universiteter kan finde vejledning og ansøgningsskema her.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig afleveringBunden hjemmeopgave. 11 - 15 normalsider. Der gives 7 dage til besvarelsen.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA 2015-ordningen eller som Danskfagligt emne 1 på Dansk KA 2019-ordningen, er der dog ekstern censur.
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 210
- Eksamensforberedelse
- 146,5
- Total
- 412,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HDAK0010EU
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
Bachelor tilvalgKandidat tilvalg
- Varighed
-
1 semester
- Pris
-
Kun for studerende ved Åbent Universitet:
Læs mere om pris her
Læs mere om tilmelding her - Skemagruppe
-
Uden for skemastruktur
- Kapacitet
- 35
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
- John Tøndering (5-6d726b7177436b7870316e7831676e)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students