DAN; Dansk som andetsprog: Elevsprogsbeskrivelse

Kursusindhold

Kurset giver indføring i sprogbeskrivelse af voksne og unges brug af dansk som andet- og fremmedsprog. Der arbejdes med analyse af træk i dansk brugt som andetsprog i tale og skrift på alle sprogets niveauer (ortografi, fonologi, prosodi, morfologi, syntaks, ordforråd, tekstlingvistik og pragmatik) og med inddragelse af blandt andet et tilegnelsesteoretisk perspektiv.

Undervisningen på Kultur og sprog i efterårssemestret 2021 vil køre efter en 50/50-model, hvor halvdelen af undervisningsgangene vil foregå fysisk på Campus, og den anden halvdel vil foregå online.  

Engelsk titel

Learner Language Analysis

Uddannelse

Dansk, Dansk som andet- og fremmedsprog (dette kursus kan også tages under den gymnasierettede profil på kandidatuddannelsen i Dansk)

Målbeskrivelse

kursusspecifikke mål for KA-studerende

Ved prøven kan den studerende demonstrere:

Viden om og forståelse af

  • det danske sprogsystem gennem inddragelse af såvel sprogtypologiske vinkler som sociolingvistiske begreber, herunder sprogbrug, sprogsamfund og sprognorm,
  • videnskabelige problemstillinger inden for fagområdet dansk som andet- og fremmedsprog,
  • terminologi og videnskabsteoretiske paradigmer knyttet til kursets emne.


Færdigheder i at

  • analysere og forklare sproglige træk i dansk som andet- og fremmed-sprog i tale og skrift,
  • anvende relevante sprogvidenskabelige redskaber til at beskrive og forklare dansk som andet- og fremmedsprog talt eller skrevet af såvel voksne som unge tosprogede eller indlærere,
  • anvende faglig terminologi præist og relevant i sproglige analyser.


Kompetencer i at

  • udvælge og anvende metoder og redskaber til analyse af talt og skrevet dansk sprog produceret af indlærere på selvstændig og systematisk vis,
  • anvende grundlæggende lingvistiske, tekstlingvistiske og sociolingvistiske begreber.


kursusspecifikke mål for BA-studerende

Ved prøven kan den studerende demonstrere:

Viden om og forståelse af

  • det danske sprogsystem gennem inddragelse af sprogtypologiske vinkler,
  • dansk sprogbrug i sociolingvistisk belysning.


Færdigheder i at

  • analysere og forklare sproglige træk i dansk som andet- og fremmed-sprog i tale og skrift,
  • anvende relevante sprogvidenskabelige redskaber til at beskrive og forklare dansk som andet- og fremmedsprog talt eller skrevet af såvel voksne som unge tosprogede eller indlærere.


Kompetencer i at

  • udvælge og anvende metoder til analyse af dansk talt og anvendt sprog på selvstændig og systematisk vis,
  • anvende grundlæggende lingvistiske, tekstlingvistiske og sociolingvistiske


Studieordning
Kurset kan læses under følgende studieordning på Dansk:


Kandidatuddannelser:

2019-ordningen

2015-ordningen
 

KA-tilvalg:

Dansk som andet- og fremmedsprog 2020-ordningen
 

BA-tilvalg:

Dansk som andet- og fremmedsprog 2020-ordningen

 

Alle studieordningerne findes her.

Holdundervisning

Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Bunden hjemmeopgave
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA 2015-ordningen eller som Danskfagligt emne 1 på Dansk KA 2019-ordningen, er der dog ekstern censur.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 45
  • Forberedelse (anslået)
  • 210
  • Eksamensforberedelse
  • 157,5
  • Total
  • 412,5