Makroøkonomi II

Kursusindhold

Faget sætter fokus på de konjunkturbevægelser, der kendetegner den makroøkonomiske udvikling på kort og mellemlangt sigt. Med udgangspunkt i teorier om det private forbrug, de private investeringer samt løn- og prisdannelsen forklares det, hvordan konjunkturbevægelser kan fremkomme som et resultat af forskellige typer af "stød" til økonomien. Der gives også en grundig indføring i empiriske forhold vedrørende konjunkturbevægelser. Endvidere analyseres virkningerne af økonomisk stabiliseringspolitik, ligesom forhold relateret til den åbne økonomi diskuteres. 



I faget rejses bl.a. spørgsmål som:

  • Hvordan bevæger de forskellige makroøkonomiske størrelser sig under en "typisk" konjunkturcyklus?
  • Hvorfor er den økonomiske vækst så ujævn, dvs. hvorfor er der til stadighed cykliske udsving i den samlede økonomiske aktivitet?
  • Hvilken rolle spiller aktiemarkedet og boligmarkedet for konjunkturbevægelserne?
  • Hvad er velfærdstabet ved konjunkturudsving, og hvordan kan penge- og finanspolitikken eventuelt udjævne svingningerne?
  • Bør der overhovedet føres en aktiv stabiliseringspolitik?
  • Hvilken rolle spiller udenrigshandelen og de internationale kapitalbevægelser for konjunktursvingningerne?
  • Bør der være faste eller flydende valutakurser?

 

Dette fag bygger videre på den del af makrostoffet i Økonomiske Principper B, der vedrører økonomien på kort sigt, samt på nogle af de analysemetoder, de studerende har lært i Mikroøkonomi I og Makroøkonomi I.

Engelsk titel

Macroeconomics II

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i økonomi – Obligatorisk fag på 4. semester

Målbeskrivelse

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

 

Viden:

  • Forklare de vigtigste stiliserede empiriske fakta om konjunkturcykler.
  • Beskrive og forklare de makroøkonomiske udsving på det korte sigt, dvs. konjunkturudsvingene omkring den langsigtede væksttrend, der beskrives og analyseres i faget Makroøkonomi I.
  • Forklare de vigtigste makroøkonomiske teorier om bestemmelsen af privatforbruget og de private investeringer.
  • Forklare de vigtigste makroøkonomiske teorier om pengepolitik og aggregeret efterspørgsel og om inflationsprocessen, Phillips-kurven, arbejdsmarkedets rolle herfor og relationen til aggregeret udbud.
  • Forstå og forklare indholdet og ligevægtsmekanismerne i de teoretiske makroøkonomiske modeller for lukkede og åbne økonomier, som kurset omfatter.
  • Identificere og forstå de tilpasningsmekanismer, som trækker økonomien tilbage mod den langsigtede væksttrend.
  • Forstå og beskrive sondringen mellem de impulser, der igangsætter konjunkturbevægelser, og de økonomiske spredningsmekanismer, der giver konjunkturbevægelserne en systematisk karakter.
  • Fremføre, begrunde og reflektere over de vigtigste kritikker af de mest centrale antagelser i de opstillede modeller, samt hvordan disse påvirker modellernes forudsigelser.

 

Færdigheder:

  • Udvælge og anvende dynamiske makroøkonomiske modeller af enten deterministisk eller stokastisk karakter af de typer, som kurset omfatter.
  • Gennemføre en analyse af en konkret makroøkonomisk eller stabiliseringspolitisk problemstilling inden for rammerne af de gennemgåede teoretiske modeller.
  • Begrunde, vurdere og anvende de vigtigste makroøkonomiske teorier om bestemmelsen af privatforbruget og de private investeringer, samt om inflationsprocessen og arbejdsmarkedets rolle heri.
  • Begrunde og vurdere de mest centrale mekanismer for bestemmelsen af import og eksport i en lille åben økonomi samt valutakursens rolle heri.
  • Foretage en vurdering af fordele og ulemper ved henholdsvis et fast og et flydende valutakursregime.
  • Vurdere omkostningerne ved økonomiske konjunkturudsving samt fordele og udfordringer ved makroøkonomisk stabiliseringspolitik.

 

Kompetencer:

  • Gennemføre en selvstændig makroøkonomisk analyse af et relevant emne med udgangspunkt i teoretiske modeller af den type, som kurset omfatter.
  • Konfrontere de opstillede teoretiske modeller med tilgængelige empiriske resultater, og på den baggrund vurdere deres anvendelighed i forskellige sammenhænge.
  • Arbejde systematisk samt teoretisk konsistent med dynamiske makroøkonomiske modeller.
  • Omsætte teoretiske makroøkonomiske analyser til konkrete implikationer og resultater samt kunne vurdere og perspektivere disse til aktuelle økonomiske problemstillinger.

 

I forelæsningstimerne fokuseres der på teorigennemgang, og i de ugentlige holdundervisningstimer fokuseres der på opgaveregning, herunder gennemgang af obligatoriske hjemmeopgaver.

Holdundervisningen veksler mellem holdunderviserens gennemgang og en aktivering af de studerende v.eks ved studentergennemgang, gruppearbejde og "regn-selv-pauser".

Restriktioner vedr COVID-19:
Undervisningen i dette kursus kan blive ændret til hel eller delvis online undervisning grundet COVID-19. Hvis dette sker, vil ændringen blive oplyst i Absalon og i studie beskeder på KUnet (for indskrevne studerende).

Pensum:

  • Makroteoriens teorihistorie baseret på kap. 25, "The Story of Macroeconomics", i: Macroeconomics, Olivier Blanchard og David R. Johnson, 6th ed, Pearson International Edition. 
     
  • Øvrigt pensum baseret på Book Two, kapitlerne 13-25, i: Introducing Advanced Macroeconomics - Growth and Business Cycles, Peter Birch Sørensen og Hans Jørgen Whitta-Jacobsen, McGraw-Hill Education, 2nd Edition, 2010.
    • En del af kapitlerne skal ikke læses fra bogens trykte udgave, men i opdaterede udgaver, som gøres tilgængelige for de studerende i kursusrummet.
    • Der vil i visse kapitler være overspringelser, som meddeles i kursusrummet. 

 

  • Herudover anvendes en række akademiske artikler som ekstra læsning

Økonomiske Principper B og Makroøkonomi I fra Bacheloruddannelsen i Økonomi på Københavns Universitet eller tilsvarende.

Lektionsplan:

Efterår 2021:
2 timers forelæsninger 1-2 gange pr uge fra uge 36 til uge 50 (minus uge 42).
2 timers holdundervisning pr uge 36/37 til uge 50 (minus uge 42).

Forår 2022:
2 timers forelæsninger 1-2 gange pr uge fra uge 6 til uge 20 (minus helligdage).
2 timers holdundervisning pr uge 6/7 til uge 21 (minus helligdage).

Tid og sted:
Tidspunkt og lokale kan ses ved at trykke på linket/ et af linkene til holdene under "Se skema" i højre side. Forelæsningens tider vises under hvert link (E står for Efterår, F for forår med årstal først)

Hvis linket ikke virker, kan det samme ses her:
https:/​/​skema.ku.dk/​ku2122/​module.htm
-Vælg: “2200-Økonomisk Institut” (vent tålmodigt)
-Vælg: “2200-E21; [Navn på kursus]” eller “2200-F22; [Navn på kursus]”
-Vælg: ”Liste - ugedage”
-Vælg “Efterår/Autumn” eller “Forår/Spring"
-Tryk: “Se skema”

Bemærk venligst:
- At de studerende placeres på holdene af studieadministrationen efter principperne angivet i KUnet.
- At hold kan ændre dag og tid op til studiestart uden accept af de tilmeldte. Hvis dette sker vil du kunne se holdets nye tider i dit personlige skema på KUnet og i MyUCPH-appen samt via linkene i højre side og ovenstående link.
- At et hold kan blive lagt sammen med et andet ved for få tilmeldte studerende eller ved manglende undervisningsressourcer.
- At det ikke er tilladt at skifte hold efter at eftertilmeldingsperioden er slut.
- At det ikke er tilladt at deltage på et hold, man ikke er tilmeldt.
- At holdunderviseren ikke kan rette opgaver fra andre end holdets tilmeldte studerende undtagen ved gruppeaflevering på tværs af holdene.
- At det er den studerendes eget ansvar løbende at opdatere sig om sit studie, sin undervisning, sit skema, sine eksamener mv. via studieordningerne, studiesiderne og studiebeskeder på KUnet, kursusbeskrivelserne, Digital Eksamensportalen, Absalon, dit personlige skema på KUnet og i myUCPH-appen mm.

Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv

 

I forelæsningerne modtager de studerende i begrænset omgang mundtlig kollektiv feedback på baggrund af de spørgsmål, der stilles og besvares i forbindelse med undervisningen.

I holdundervisningen modtager de studerende individuel og kollektiv feedback via opgaveregningen på klassen og via deres skriftlige afleveringer. 

ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 3 timer med opsyn.
ITX-eksamen i universitetets eksamenslokaler.

Ændringer pga Coronavirus:
I tilfælde af, at COVID-19 restriktioner kan påvirke afholdelsen af de skriftlige ITX- eksamener, vil eksamensformen på den ordinære eksamen og på reeksamen ændres til en 3,5 timers hjemmeeksamen med alle hjælpemidler. Hvis dette sker, vil ændringen blive oplyst i studie beskeder på KUnet, i Digital Eksamens portalen og her i kursusbeskrivelsens afsnit for Eksamen.

Hjemmeeksamener er fortsat individuelle. Under eksamen må der under ingen omstændigheder kommunikeres med nogen om eksamensopgaven eller løsning af opgaven. Data vedr. løsning af opgaven eller andre informationer må ikke deles med nogen. Hvis dette eller lignende handlinger foretages, sidestilles det med eksamenssnyd og plagiering.

___
Hjælpemidler

Uden hjælpemidler til den skriftlige ITX-eksamen.

 

Hvis den skriftlige ITX-eksamen omlægges til en hjemmeeksamen pga COVID-19, vil hjemmeeksamen være med alle hjælpemidler.

 

Vedr tilladte hjælpemidler til reeksamen: Se under afsnittet ”Reeksamen”.

__

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
til den skriftlige eksamen. Faget kan ved stikprøve udtages til ekstern censur.

I tilfælde af mundtlig reeksamen kan ekstern censur anvendes.
__
Kriterier for bedømmelse

Bedømmelseskriterierne er baseret på indholdet i målbeskrivelsen.

 

For at opnå den højeste karakter "12" skal den studerende med en fremragende præsentation og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.

 

For at opnå karakteren ”02” skal den studerende med en tilstrækkelig præstation, demonstrere minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 42
  • Holdundervisning
  • 28
  • Forberedelse (anslået)
  • 133
  • Eksamen
  • 3
  • Total
  • 206