Videnskabsteori for økonomer (Kun for studerende på 2015-studieordningen. Det udbydes for sidste gang i F22)

Kursusindhold

Formålet med kurset er at styrke de studerendes forståelse af økonomi som en praktisk videnskab. Vi vil se på forskellige teorier for hvad der gør økonomi til en videnskab.

 

Udgangspunktet for kurset er, at det er modellerne, som gør, at økonomi kan hævdes at være en videnskab. Kurset stiller derfor skarpt på modellers rolle i økonomi.

  • Hvordan bruges modeller i økonomi?
  • Hvad er en kritisk antagelse i en model?
  • Skal antagelserne i en model være realistiske eller ej?
  • Hvordan navigerer man mellem forskellige modeller?
  • Mange økonomiske modeller er funderet i en antagelse om rationalitet. Antagelsen om rationalitet kan imidlertid kritiseres på mange niveauer, hvorfor kurset også vil behandle etik og moral i økonomi.

 

Sigtet med kurset er i sidste instans at gøre de studerende til bedre økonomer.

 

Kurset er bygget op omkring følgende temaer:

  • Hvad er videnskab og hvorfor er det vigtigt at kunne skelne?
  • Brug og misbrug af økonomiske ideer
  • Modellers rolle i økonomi
  • Valg af modelramme
  • Model versus teori i økonomi
  • Kritik af den økonomiske metode
  • Betydningen af etik og moral
  • Velfærd og efficiens
  • Paretokriteriet og cost-benefit analyse
  • Moralske grænser for markedet
  • Økonomisk retfærdighed
  • Etisk pluralisme
  • Kausalitet og mekanismer
  • Praktisk argumentation og skriveteknik
Engelsk titel

Philosophy of Social Science

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i økonomi – Obligatorisk kursus på 3. år. Kun for studerende på 2015-studieordningen. Undervisningen i Videnskabsteori udbydes kun i denne version i F22.

 

Studerende på 2020-studieordningen kan ikke tilmelde sig dette kursus. Disse studerende, andre studerende og gæstestuderende henvises til det nye kursus " AØKB20033U Videnskabsteori for økonomer (4. semester)"

Målbeskrivelse

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

 

Viden

  • Demonstrere viden om kursets fokusområder, herunder være i stand til at identificere, redegøre for, og reflektere over styrker og svagheder ved forskellige økonomiske argumenter, modeller, og teorier.

  • Forklare argumentationen bag de logiske positivister Karl Popper, Lakatos, Friedman og Kuhn, samt de største kritikpunkter af deres teorier.

 

Færdigheder

  • Redegøre for brugen (og misbrugen) af matematiske modeller i økonomi

  • Identificere og redegøre for kritiske antagelser økonomiske modeller

  • Forklare og diskutere fordele og ulemper ved forskellige metodiske traditioner inden for økonomi

  • Diskutere lødigheden af forskellige typer af kritik som ikke-økonomer har af økonomi

  • Reflektere over hvorvidt økonomi er en videnskab

  • Forklare og diskutere betydningen af etik og moral i økonomi

  • Identificere et økonomisk arguments normative udgangspunkt

  • Diskutere markedets moralske grænser

  • Redegøre for økonomisk retfærdighed

  • Diskutere definitionen af økonomi og problematikken omkring afgrænsning.

 

Kompetencer

  • Vurdere økonomisk teori og praksis kritisk med reference til tematikkerne dækket i faget videnskabsteori.

Forelæsninger.

Restriktioner ved en pandemi etc.:
Undervisningen i dette kursus kan blive ændret til hel eller delvis online undervisning f.eks. grundet COVID-19. Hvis dette sker, vil ændringen blive oplyst i Absalon og i studiebeskeder på KUnet (for indskrevne studerende).

Litteratur:

• Rodrik, Dani (2015). Economics Rules: The Rights and Wrongs of the Dismal Science. WW Norton & Company

• Dienes, Zoltan (2008) “Understanding Psychology as a Science”, Palgrave Macmillan

• Reiss, Julian (2013) “Philosophy of economics: A contemporary introduction”, Routledge

• Cartwright, Nancy og Eleonora Montuschi (2014) Philosophy of Social Science, Oxford

• Forelæsningsnoter

• Diverse artikler

Det anbefales at man har fulgt kurserne til og med Mikroøkonomi II, Makroøkonomi II, Økonometri II og Økonomisk Historie på BA uddannelsen i Økonomi, Københavns Universitet eller tilsvarende.

Lektionsplan:

Forår 2022:
3 timers forelæsninger 1 gang om ugen fra uge 6 til 20.

Skema:
Overordnet skemaet for KA kurser kan ses på KUnet:
"BA i Økonomi" eller "KA i Økonomi" => "Kurser og Undervisning" => "Planlægning og Overblik" => "Dit skema"

Tid og sted:
Tidspunkt og lokale kan ses ved at trykke på linket under "Se skema" i højre side (F for forår med årstal først)
Hvis linket ikke virker, kan det samme ses her:
https:/​/​skema.ku.dk/​ku2122/​dk/​module.htm
-Vælg: “2200-Økonomisk Institut” (vent tålmodigt)
-Vælg: “2200-F22; [Navn på kursus]”
-Vælg: ”Liste - ugedage”
-Vælg “Forår/Spring – uge 5-30”
-Tryk: “Se skema”

Bemærk venligst:
- At forelæsninger kan ændre dag og tid uden accept af de tilmeldte. Hvis dette sker vil det fremgå af linkene i højre side, i det personlige skema på KUnet og i MyUCPH-appen.
- At det er den studerendes eget ansvar løbende gennem uddannelsen at holde sig orienteret om sit studie, sin undervisning, sit skema, sine eksamener mv. via studieordningen, studiesiderne og studiebeskeder på KUnet. Dertil via kursusbeskrivelserne, Digital Eksamensportalen, Absalon, det personlige skema på KUnet og myUCPH-appen mm.

Mundtlig
Kollektiv
ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 3 timer med opsyn.
ITX-eksamen i universitetets eksamenslokaler.

Bemærk: Eksamen udbydes kun i denne version til den ordinære eksamen og til reeksamen i F22 og som ordinære eksamen i E22. Hvis du ikke deltager eller ikke består, skal du tage eksamen i det nye kursus AØKB20033U fra F23. Eksamensforsøg fra nuværende kursus overføres til eksamenskoden i det nye kursus.

Ændringer pga Coronavirus:
I tilfælde af, at COVID-19 restriktioner kan påvirke afholdelsen af de skriftlige ITX- eksamener, vil eksamensformen på den ordinære eksamen og på reeksamen ændres til en 3 timers hjemmeeksamen med alle hjælpemidler. Hvis dette sker, vil ændringen blive oplyst i studie beskeder på KUnet og i Digital Eksamens portalen.

Hjemmeeksamenen er individuel. Under eksamen må der under ingen omstændigheder kommunikeres med nogen om eksamensopgaven eller løsning af opgaven. Data vedr. løsning af opgaven eller andre informationer må ikke deles med nogen. Hvis dette eller lignende handlinger foretages, sidestilles det med eksamenssnyd og plagiering.
__
Hjælpemidler

Uden hjælpemidler til den skriftlige ITX-eksamen.

 

Hvis den skriftlige ITX-eksamen omlægges til en hjemmeeksamen pga COVID-19, vil hjemmeeksamen være med alle hjælpemidler.

 

Vedr tilladte hjælpemidler til reeksamen: Se under afsnittet ”Reeksamen”.

____

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
____
Kriterier for bedømmelse

Bedømmelseskriterierne er baseret på indholdet i målbeskrivelsen.

 

For at opnå den højeste karakter "12" skal den studerende med en fremragende præsentation og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til kursets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.

 

For at opnå karakteren ”02” skal den studerende med en tilstrækkelig præstation, demonstrere minimalt acceptable grad af opfyldelse af kursets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 42
  • Forberedelse (anslået)
  • 161
  • Eksamen
  • 3
  • Total
  • 206