Kvalitative metoder
Kursusindhold
Fagets mål er, at de studerende skal kunne anvende kvalitative
forskningsmetoder inden for sundhedsfagene.
Faget omfatter: Det kvalitative forskningsinterview,
fokusgruppeinterview, deltagerobservation, video og dagbogsmetode.
Der introduceres til forskellige indfaldsvinkler og metoder til
udvælgelse, indsamling af data, analyse og fortolkning. De
studerende skal kunne medvirke til at igangsætte
forskningsprojekter med et kvalitativt design og selvstændigt kunne
gennemføre undersøgelser med de følgende metoder (det kvalitative
forskningsinterview og deltagerobservation).
Qualitative Methods
Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse - obligatorisk
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
-
redegøre for de kvalitative metoders videnskabsteoretiske forankring og anvendelsesmuligheder
-
redegøre for og diskutere de forskellige indfaldsvinkler og metoder til udvælgelse (sampling), indsamling, analyse og fortolkning af kvalitative data
-
redegøre for de vigtigste principper ved deltagerobservation, planlægge og gennemføre indsamling af data og analyse heraf
-
redegøre for og diskutere de vigtigste principper ved gennemførelse af kvalitative forskningsinterviews
-
redegøre for og diskutere principper ved kvalitativ dataanalyse
Færdigheder
-
Foretage bedømmelse/evaluere en videnskabelig artikel (kvalitativt design og metode) ved at anvende internationalt anerkendte kvalitetskriterier
Forelæsninger og opgaveløsning
Kurset er delt op i to gange halvanden uge hen over semesteret
De studerendes arbejdsbelastning for kursus og eksamen i
kvalitative metoder fremgår af Eksamensbeskrivelsen
(SSUA15016E)
Kurset udbydes ikke til eksterne studerende
- ECTS
- 2,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig afleveringTo obligatoriske skriftlige øvelser (3-5 sider) i gennemførelse af kvalitative metoder indenfor deltagerobservation samt forskningsinterview.
En side er 2400 anslag inklusive mellemrum, 12 punkt skrift, mellemrum 1½ - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
For at opnå kursusattest skal den studerende kunne:
Viden
- Redegøre for de kvalitative metoders videnskabsteoretiske forankring og anvendelsesmuligheder
- Redegøre for og diskutere de forskellige indfaldsvinkler og metoder til udvælgelse (sampling) indsamling, analyse og fortolkning af kvalitative data
Færdigheder
- Anvende deltagerobservation, herunder planlægge og gennemføre indsamling af data og analyse heraf
- Anvende de vigtigste principper og gennemføre kvalitative forskningsinterview
- Foretage bedømmelse/evaluere en videnskabelig artikel (kvalitativt design og metode) ved at anvende internationalt anerkendte kvalitetskriterier
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 24
- Total
- 24
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SSUA15064U
- ECTS
- 2,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Skemagruppe
-
Se Syllabus
- Kapacitet
- 30 deltagere. Forbeholdt studerende fra den sundhedsfaglige kandidatuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Medicin og den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Julie Midtgaard (4-6c776f6b4275777066306d7730666d)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students