Integreret kursus i livscyklus
Kursusindhold
Inddragelse af biomedicinsk viden i en klinisk, etisk og samfundsmæssig kontekst inden for områderne reproduktion, vækst og cancer.
Engelsk titel
Integrated Course in the Life Cycle
Uddannelse
Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse - obligatorisk
Målbeskrivelse
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
- beskrive barnets sundhed, vækst og udvikling og hvorledes dette kan vurderes, samt integrere denne viden med en forståelse af familiens sociale og sundhedsmæssige forhold, barnets autonomi, pubertet, identitetsdannelse og kønsudvikling.
- beskrive, på et overordnet plan, de lovmæssige reguleringer indenfor den reproduktive sundhed samt børne- familieområdet
- diskutere samarbejde med pårørende ved børns sygdomme og i særlige situationer ved ældre og /eller ved livstruende sygdom
- beskrive medicinsk og psykologisk behandling ved cancer sygdomme herunder smertebehandling og palliation samt beskrive tab og sorgproces, ændret kropsopfattelse, afslutning af livet samt etiske aspekter i relation hertil
- beskrive reproduktiv sundhed i et biomedicinsk, sundhedsfaglig og samfundsmæssigt perspektiv, herunder antikonception, fertilitet, prænatal screening, abort, graviditet, fødsel og familiedannelse
- redegøre for betydningen af arbejds- og miljømæssige faktorer,
individuel livsstil, samt genetiske forhold for graviditet,
fosterudvikling, barn og individ set i et livstidsperspektiv
Færdigheder
- begrunde et nuanceret syn på reproduktiv sundhed i et etisk perspektiv herunder på prænatal screening og ekstrem præmaturitet
- begrunde et nuanceret syn på familiedannelse og -dynamik, nyere familie former, herunder etiske betragtninger
Kompetencer
- begrunde forslag til design til belysning af forskellige forskningsspørgsmål og redegøre for overvejelser til en tilhørende protokol
Undervisningsform
Forelæsninger og problembaseret læring.
Bemærkninger
Den studerendes arbejdsbelastning for Kursus og eksamen i livscyklus fremgår samlet af Eksamen i livscyklus.
Feedbackform
Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Peerfeedback (studerende giver hinanden
feedback)
Tilmelding
Kurset udbydes ikke til eksterne studerende
Eksamen (Kursusattest - SSUA15043E)
- ECTS
- 2,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig afleveringKursusdeltagelseAflevering af porteføljebeskrivelser.
Godkendt deltagelse i øvelse i sundhedsfag:
Øvelsen består af tre dele:
1. Udarbejdelse af skriftligt oplæg forud for påbegyndelse af undervisningen (minimum 1 og max 2 A4 sider). Sendes på mail til underviser og udvalgte medstuderende (fremgår af fordeling, som præsenteres ved introforelæsningen)
2. Gennemførelse af mundtlig præsentation af ca. 10 minutters varighed
3. Opponance (peer-reviewer) på medstuderendes projektforslag på baggrund af en ½ sides skriftlige kommentarer og/eller konstruktive spørgsmål. Medbringes i 2 kopier til undervisningen. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse
For at opnå kursusattest skal den studerende kunne:
Viden
- beskrive barnets sundhed, vækst og udvikling og hvorledes dette kan vurderes, samt integrere denne viden med en forståelse af familiens sociale og sundhedsmæssige forhold, barnets autonomi, pubertet, identitetsdannelse og kønsudvikling.
- beskrive, på et overordnet plan, de lovmæssige reguleringer indenfor den reproduktive sundhed samt børne- familieområdet
- diskutere samarbejde med pårørende ved børns sygdomme og i særlige situationer ved ældre og /eller ved livstruende sygdom
- beskrive medicinsk og psykologisk behandling ved cancer sygdomme herunder smertebehandling og palliation samt beskrive tab og sorgproces, ændret kropsopfattelse, afslutning af livet samt etiske aspekter i relation hertil
- beskrive reproduktiv sundhed i et biomedicinsk, sundhedsfaglig og samfundsmæssigt perspektiv, herunder antikonception, fertilitet, prænatal screening, abort, graviditet, fødsel og familiedannelse
- redegøre for betydningen af arbejds- og miljømæssige faktorer,
individuel livsstil, samt genetiske forhold for graviditet,
fosterudvikling, barn og individ set i et livstidsperspektiv
Færdigheder
- begrunde et nuanceret syn på reproduktiv sundhed i et etisk perspektiv herunder på prænatal screening og ekstrem præmaturitet
- begrunde et nuanceret syn på familiedannelse og -dynamik, nyere familie former, herunder etiske betragtninger
Kompetencer
- begrunde forslag til design til belysning af forskellige forskningsspørgsmål og redegøre for overvejelser til en tilhørende protokol
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 0
- Total
- 0
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SSUA15043U
- ECTS
- 2,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Skemagruppe
-
Se Syllabus
- Kapacitet
- 30 deltagere. Forbeholdt sundhedsfaglige kandidatstuderende.
- Studienævn
- Studienævnet for Medicin og den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
Udbydende institut
- Institut for Klinisk Medicin
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Hanne Kristine Hegaard
(22-6d6673736a3370776e78796e736a336d6a6c6666776945776a6c6e74736d336970)
Kursusansvarlig - Mette Aadahl (12-726a79796a33666669666d7145776a6c6e74736d336970)
Kursussekretær: Susanne Hemmingsen Hansen, suha@sund.ku.dk og
Karina Rohwedder, karo@sund.ku.dk
Gemt den
24-11-2020
Are you BA- or KA-student?
Are you bachelor- or kandidat-student, then find the course in the course catalog for students:
Courseinformation of students
Courseinformation of students