Eksamen i hjerte og lunger

Kursusindhold

I denne eksamen evalueres Integreret kursus i hjerte og lunger

Engelsk titel

Exam in the Heart and Lungs

Uddannelse

Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse - obligatorisk

Målbeskrivelse

Viden

  • redegøre for årsager til væsentlige hjerte-, lunge- og karsygdomme ud fra et biomedicinsk, sundhedsfagligt, samfundsmæssigt og psykologisk perspektiv
  • beskrive centrale fysiologiske forhold vedrørende hjerte- lunge- og karfunktion
  • redegøre for væsentlige epidemiologiske forhold ved almindelig hjerte- lunge- og karsygdom
  • redegøre for centrale patogenetiske og diagnostiske forhold, behandlingsprincipper og forløb, samt prognose ved almindelige hjerte- lunge- og karsygdomme
  • redegøre for risikofaktorer for hjerte- lunge- og karsygdomme ud fra et samfunds, adfærds, biologisk og personligt perspektiv
  • redegøre for sundhedsøkonomiske overvejelser ved hjerte- lunge- og karsygdomme
     

Færdigheder

  • forståelse for patientens perspektiv, sygdomsoplevelse, og diskutere patientens autonomi og livskvalitet i forbindelse med hjerte-, lunge- og karsygdomme
  • diskutere patient- og pårørendeinddragelse, patientens handlekompetence, adfærdsændringer og compliance hos patienter med hjerte-, lunge- og kar sygdomme


Kompetencer

  • analysere anvendeligheden af et studiedesign i forhold til et forskningsspørgsmål
  • redegøre for valg af ideelt studiedesign til løsning af et problem

Den studerendes arbejdsbelastning for Kursus og Eksamen i hjerte og lunger fremgår samlet af Eksamen i hjerte og lunger.

ECTS
5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 35 minutter med opsyn.
Mundtlig prøve med 35 minutters forberedelse med eksamination i den af de godkendte porteføljebeskrivelser, som udtrækkes ved forberedelsen.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse

For at opnå bedømmelsen bestået skal den studerende kunne:

Viden

  • redegøre for årsager til væsentlige hjerte-, lunge- og karsygdomme ud fra et biomedicinsk, sundhedsfagligt, samfundsmæssigt og psykologisk perspektiv
  • beskrive centrale fysiologiske forhold vedrørende hjerte- lunge- og karfunktion
  • redegøre for væsentlige epidemiologiske forhold ved almindelig hjerte- lunge- og karsygdom
  • redegøre for centrale patogenetiske og diagnostiske forhold, behandlingsprincipper og forløb, samt prognose ved almindelige hjerte- lunge- og karsygdomme
  • redegøre for risikofaktorer for hjerte- lunge- og karsygdomme ud fra et samfunds, adfærds, biologisk og personligt perspektiv
  • redegøre for sundhedsøkonomiske overvejelser ved hjerte- lunge- og karsygdomme
     

Færdigheder

  • forståelse for patientens perspektiv, sygdomsoplevelse, og diskutere patientens autonomi og livskvalitet i forbindelse med hjerte-, lunge- og karsygdomme
  • diskutere patient- og pårørendeinddragelse, patientens handlekompetence, adfærdsændringer og compliance hos patienter med hjerte-, lunge- og kar sygdomme


Kompetencer

  • analysere anvendeligheden af et studiedesign i forhold til et forskningsspørgsmål
  • redegøre for valg af ideelt studiedesign til løsning af et problem

 

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 46
  • Holdundervisning
  • 20
  • Forberedelse (anslået)
  • 208
  • Eksamen
  • 1
  • Total
  • 275