Integreret kursus i celle, væv, organ, ernæring og metabolisme

Kursusindhold

Efter afsluttet kursus er det overordnede formål med denne fagintegrede periode 1, at den studerende skal kunne:

  • søge efter litteratur i medicinske databaser
  • redegøre for søgestrategi herunder søgeord 
  • afrapportere søgt litteratur korrekt og beskrive dette i porteføljen med referencer til litteraturlisten
  • skelne mellem hvad der foreligger viden om, og hvad der er holdninger
Engelsk titel

Integrated Course in cells, tissue, organs, nutrition and metabolism

Målbeskrivelse

Viden

  • Beskrive opbygning og funktion af cellen og de enkelte grundvævs underinddeling og opbygning fx i organer som tarm, lever og immunsystemet

  • Overordnet beskrive regulering, metabolisme og homeostase på celle-niveau og betydning for sygdomsudvikling fx med forstyrrelser i organer som tarm, lever og immunsystemet

  • Overordnet beskrive udvalgte sygdomme (fx diabetes mellitus, og sygdomme i organer som tarm, lever og immunsystemet), og overveje betydningen af forandringer på molekylært og cellulært plan, for organfunktion, individfunktion, samt disse funktionsændringers samfundsmæssige konsekvenser

  • Beskrive konsekvenser af udvalgte sygdomme på individ-, samfunds- og globalt niveau som fx metaboliske forstyrrelser, adpositas og misbrugsproblematikker

  • Beskrive immunforsvarets betydning som biologisk ’forsvarssystem’ i relation til fx immunologiske og infektiøse lidelser

 

Færdigheder

  • Diskutere patientperspektivet og livskvalitet ved kroniske lidelser som for eksempel i immunsystemet, ved diabetes mellitus, alkohol-leverproblematik og kroniske infektioner

  • Diskutere psykosomatiske problematikker eksemplificeret ved udvalgte inflammatoriske eller infektiøse lidelser og diabetes mellitus

  • Diskutere patient- og pårørendeinddragelse, patientens handlekompetence, adfærdsændringer og compliance hos patienter med fx diabetes mellitus eller lever- og tarmsygdomme samt kroniske infektioner

 

Kompetence

  • søge efter litteratur i medicinske databaser
     
  • redegøre for søgestrategi herunder søgeord 
     
  • afrapportere søgt litteratur korrekt og beskrive dette i porteføljen med referencer til litteraturlisten
     
  • skelne mellem hvad der foreligger viden om, og hvad der er holdninger

Forelæsninger og problembaseret læring.

Den studerendes arbejdsbelastning for Integreret kursus i celle, væv, organ, ernæring og metabolisme fremgår samlet af Eksamen i Celle, væv, organ, ernæring og metabolisme

Skriftlig
Løbende feedback i undervisningsforløbet
ECTS
2,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Aflevering af porteføljebeskrivelser
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse

For at opnå kursusattest skal den studerende kunne:

Viden

  • Beskrive opbygning og funktion af cellen og de enkelte grundvævs underinddeling og opbygning fx i organer som tarm, lever og immunsystemet

  • Overordnet beskrive  regulering, metabolisme og homeostase på celle-niveau og betydning for sygdomsudvikling fx med forstyrrelser i organer som tarm, lever og immunsystemet

  • Overordnet beskrive udvalgte sygdomme (fx diabetes mellitus, og sygdomme i organer som tarm, lever og immunsystemet), og overveje betydningen af forandringer på molekylært og cellulært plan, for organfunktion, individfunktion, samt disse funktionsændringers samfundsmæssige konsekvenser

  • Beskrive konsekvenser af udvalgte sygdomme på individ-, samfunds- og globalt niveau som fx metaboliske forstyrrelser, adpositas og misbrugsproblematikker

  • Beskrive immunforsvarets betydning som biologisk ’forsvarssystem’ i relation til fx immunologiske og infektiøse lidelser

 

Færdigheder

  • Diskutere patientperspektivet og livskvalitet ved kroniske lidelser som for eksempel i immunsystemet, ved diabetes mellitus, alkohol-leverproblematik og kroniske infektioner

  • Diskutere psykosomatiske problematikker eksemplificeret ved udvalgte inflammatoriske eller infektiøse lidelser og diabetes mellitus

  • Kunne diskutere patient- og pårørendeinddragelse, patientens handlekompetence, adfærdsændringer og compliance hos patienter med fx diabetes mellitus eller lever- og tarmsygdomme samt kroniske infektioner

Kompetence

  • søge efter litteratur i medicinske databaser
     
  • redegøre for søgestrategi herunder søgeord 
     
  • afrapportere søgt litteratur korrekt og beskrive dette i porteføljen med referencer til litteraturlisten
     
  • skelne mellem hvad der foreligger viden om, og hvad der er holdninger
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 0
  • Total
  • 0