STEM-didaktik

Kursusindhold

På dette kursus udvikler du dit kendskab til, og din evne til at bruge, STEM-didaktisk forskning og metode. Du bliver blandt andet i stand til at reflektere, analysere og diskutere muligheder og udfordringer ved forskellige teoretiske positioner og pædagogisk-didaktiske tilgange til STEM-undervisning – såsom problem- og undersøgelsesbasering og arbejdet med samfundsrelevante problemstillinger. Du udvikler din kompetence til at bruge dette i beslutningsprocessen omkring udviklingen af undervisningsforløb.

Kursusforløb:

  • STEM – hvad er det og hvad gør det godt for?
  • STEM-curricula
  • Tilgange til STEM-undervisning (I)
  • Tilgange til STEM-undervisning (II)
  • Elever – forudsætninger
  • Evaluering i STEM
Engelsk titel

STEM Education

Uddannelse

Kandidatuddannelsen i STEM-undervisning

Målbeskrivelse

Kompetencer

Det er målet, at den studerende opnår

  • kompetence til at planlægge og udføre konkrete læringssituationer der tematiserer en selvvalgt fagdidaktisk problemstilling
  • kompetence til at analysere og vurdere konkrete læringssituationer med henblik på deres faglige læringspotentiale.

For at opnå disse kompetencer skal den studerende opnå nedenstående færdigheder og viden

Færdigheder

  • til at analysere og vurdere undervisningspraksis inden for ét eller flere af deres egne fag med brug af fagdidaktiske begreber og teorier.
  • til at analysere det gensidige forhold mellem deres egne undervisningsfag, de bagvedliggende videnskabsfag og samfundet
  • til at formidle egne evalueringer af undervisningsforløb til medstuderende og praktikere

 

Viden

  • opnå viden om forskningsgenstande for forskningsfronten på STEM-området
  • opnå indsigt i en række samfundsmæssige problemstillinger der har relation til forskningen på STEM-området
  • kunne navigere i STEM-didaktiske og læringsteoretiske grundbegreber
  • opnå kendskab til STEM-didaktiske teoridannelser herunder undersøgelsesbaseret arbejde omkring ’socioscientific issues’
  • opnå kendskab til STEM-didaktiske forskningsmetoder
  • kunne beskrive STEM-undervisningsfagenes rolle i samfundet.

Undervisningen tager form af 7 hele kursusdage i Odense og mellemliggende perioder med selvstændigt gruppearbejde under vejledning om seks obligatoriske afleveringsopgaver.
Kursusdagene vil være en blanding af oplæg og gruppearbejde med de studerendes læring i centrum.

Vejledningen kan tage form af ansigt-til-ansigt vejledning eller via nettet.

Vi vil i det omfang det giver mening også gøre brug af digitale elementer, screen-casts, simuleringsøvelser, videooptagelser og elektronisk faciliteret peerfeedback.


De studerende er fordelt i regionale studiegrupper som mødes på nærliggende professionshøjskole eller universitet.

I studiegrupen, der blandt andet skal øge læringsudbyttet og mindske risikoen for frafald, samarbejder man om at gennemfører kurset og dets studieprodukter.

Deraf vil aflevering af eksamensopgave og mundtligt forsvar som udgangspunkt også foregå i de regionale studiegrupper.

Dog har alle studerende ret til at gå til eksamen i andre gruppekonstellationer eller enkeltvis, hvis man ønsker det. Studerende, der ønsker at gå til eksamen i grupper, skal aflevere et fælles studieprodukt som eksamensgrundlag.

Den anvendte litteratur vil blive udvalgt i forbindelse med planlægningen af kursets undervisningsmoduler, og vil være angivet i den kursusplan, som udarbejdes og offentliggøres på kursets hjemmeside forud for hvert kursusudbud. Du skal regne med at der i alt vil være læseomfang svarende til ca 1200 normalsider.

Kurset er forbeholdt studerende på kandidatuddannelsen i STEM-undervisning.
Hvis der er overskydende pladser på kurset, kan kurset desuden tilmeldes som enkeltfag (selvbetalende efter-videreuddannelse).

Forelæsninger foregår på SDU i Odense. Derudover arbejder man i studiegrupper, hvor undervisningen og vejledningen foregår online og om muligt ved fysiske møder regionalt.

Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)

På kursusdagene vil der være fokus på mundtlig og kollektiv feedback. Peerfeedback og skriftlig fb. ifb. med løbende arbejde på projekter. Løbende fb. i forbindelse med vejledning

ECTS
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 min
Mundtlig eksamen med valgfrihed for den enkelte studerende mellem individuel- og gruppeeksamen.

Mundtlig gruppeeksamen:
De studerende afleverer (på en af underviseren fastsat dato) inden den mundtlige prøve en skriftlig portfolio bestående af besvarelser på de seks obligatoriske opgaver der stilles i løbet af semestret. De studerende forventes at revidere i besvarelserne inden den samlede portfolio afleveres.

Den mundtlige gruppeprøve er normeret til 30 minutter (inklusiv votering og karaktergivning) samt 20 minutter ekstra pr. yderligere studerende udover den første. Dog kan gruppeprøven højst vare 2 timer.

Præstationen ved den mundtlige prøve tæller 100% i bedømmelsen.

Ved en mundtlig gruppeprøve skal den enkelte studerende eksamineres på en sådan måde, at det sikres, at der foretages en individuel bedømmelse af den studerendes præstation, jf. bekendtgørelse om censur og eksamen § 4, stk.2.


Mundtlig individuel eksamen
Den studerende afleverer (på en af underviseren fastsat dato) inden den mundtlige prøve en skriftlig portfolio bestående af besvarelser på de seks obligatoriske opgaver der stilles i løbet af semestret. Den studerende forventes at revidere i besvarelserne inden den samlede portfolio afleveres.

Selve prøven er en mundtlig prøve, der varer 30 min inklusiv votering

Præstationen ved den mundtlige prøve tæller 100% i bedømmelsen
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Én intern medbedømmer
Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen for kurset

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 42
  • Forberedelse (anslået)
  • 184
  • Praktiske øvelser
  • 184
  • Eksamen
  • 2
  • Total
  • 412