STEM-faglig praksis- og kulturudvikling
Kursusindhold
Kurset beskæftiger sig med faglige traditioner inden for didaktiske undersøgelser og udviklingsarbejder, herunder forskningsmetodiske og praksisorienterede problemstillinger af relevans for STEM-didaktisk forskning og udviklingsarbejde.
Forholdet mellem forskellige typer STEM-didaktiske undersøgelses- og udviklingsarbejder bliver belyst og diskuteret på et eksemplarisk grundlag.
Development of STEM Practice and Culture
Kandidatuddannelsen i STEM-undervisning
Kompetence til at analysere og vurdere undersøgelsesdesigns i STEM-didaktiske indsatser.
- Viden om STEM-relevante prototypiske undersøgelsesdesigns.
- Færdighed til at håndtere data frembragt gennem gængse didaktiske tilgange.
- Kompetence til at analysere og vurdere udviklingsperspektiver i STEM-didaktiske indsatser.
- Viden om rammer og betingelser for underviseres professionelle kompetenceudvikling på STEM-området.
- Viden om væsentlige hæmmende og fremmende faktorer i forbindelse med STEM-didaktisk udviklingsarbejde.
Kurset afvikles over 14 sessioner a 6 timer. Sessionerne
afvikles som henholdsvis undervisningsdage (U) og som
gruppeaktivitetsdage i studiegrupper (G). Forud for sessionerne er
der egen forberedelse i form af læsning af tekster, udarbejdelse af
opgaver, indsamling af empiri mm.
Undervisningsdage består af en vekselvirkning mellem fagrelevante
oplæg, gruppearbejde, fælles diskussioner og arbejde med skriftlige
opgavebesvarelser.
De studerende er fordelt i regionale studiegrupper som mødes på
nærliggende professionshøjskole eller universitet.
I studiegrupen, der blandt andet skal øge læringsudbyttet og
mindske risikoen for frafald, samarbejder man om at gennemfører
kurset og dets studieprodukter.
Deraf vil aflevering af eksamensopgave og mundtligt forsvar som
udgangspunkt også foregå i de regionale studiegrupper.
Dog har alle studerende ret til at gå til eksamen i andre
gruppekonstellationer eller enkeltvis, hvis man ønsker det.
Studerende, der ønsker at gå til eksamen i grupper, skal aflevere
et fælles studieprodukt som eksamensgrundlag.
Den anvendte litteratur vil blive udvalgt i forbindelse med planlægningen af kursets undervisningsmoduler, og vil være angivet i den kursusplan, som udarbejdes og offentliggøres på kursets hjemmeside forud for hvert kursusudbud. Du skal regne med at der i alt vil være læseomfang svarende til ca 1200 normalsider.
Kurset er forbeholdt studerende på kandidatuddannelsen i
STEM-undervisning.
Hvis der er overskydende pladser på kurset, kan kurset desuden
tilmeldes som enkeltfag (selvbetalende efter-videreuddannelse).
Forelæsninger foregår på SDU i Odense. Derudover arbejder man i
studiegrupper, hvor undervisningen og vejledningen foregår online
og om muligt ved fysiske møder regionalt.
De forskellige former for feedback knytter sig ikke mindst til de skriftlige afleveringsopgaver.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve, 45 min.Mundtlig eksamen med valgfrihed for den enkelte studerende mellem individuel- og gruppeeksamen.
Mundtlig gruppeeksamen:
Eksamen tager afsæt i det skriftlige studieprodukt. Eksamen udgør en faglig dialog mellem de studerende, censor og eksaminator.
Den mundtlige gruppeprøve er normeret til 45 minutter (inklusiv votering og karaktergivning) samt 15 minutter ekstra pr. yderligere studerende udover den første. Dog kan gruppeprøven højst vare 2 timer.
Det skriftlige grundlag og den mundtlige præstation vægtes ligeligt ved bedømmelsen.
Ved en mundtlig gruppeprøve skal den enkelte studerende eksamineres på en sådan måde, at det sikres, at der foretages en individuel bedømmelse af den studerendes præstation, jf. bekendtgørelse om censur og eksamen § 4, stk.2.
Mundtlig individuel eksamen:
Eksamen tager afsæt i det skriftlige studieprodukt. Eksamen udgør en faglig dialog mellem den studerende, censor og eksaminator.
Prøven varer 45 minutter (inkl. votering)
Det skriftlige grundlag og den mundtlige præstation vægtes ligeligt ved bedømmelsen. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
én intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 48
- Forberedelse (anslået)
- 327
- Studiegrupper
- 36
- Eksamen
- 1
- Total
- 412
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- NNDK20001U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
2 blokke
- Skemagruppe
-
Udenfor skemagruppe-struktur
- Kapacitet
- 35
- Studienævn
- Studienævn for Matematik og Datalogi
Udbydende institut
- Institut for Naturfagenes Didaktik
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Jan Sølberg (4-7a717e8350797e743e7b853e747b)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students