Modul 2: Natur som ressource for behandling og sundhedsfremme
Kursusindhold
Kurset giver den studerende viden om relevante teorier, forskning og metoder, i relation til hvordan naturmiljøer kan fremme til sundhed samt integreres i behandling. Den studerende får færdigheder i at anvende denne viden, i samspil sine fagprofessionelle erfaringer. Kurset introducerer endvidere til analyseværktøjer indenfor Health Design mht. at forstå, hvordan naturmiljøer og terapihaver kan indrettes til at fremme fysisk, mental og social sundhed.
Kurset foregår primært i Københavns Universitets Natur, Sundhed& Design Laboratorium i Arboretet Hørsholm, hvor terapihaven Nacadia og helseskoven Oktovia anvendes som praksis eksempler i undervisningen.
En projektopgave med fokus på hvordan naturmiljøer kan bidrage til at fremme sundhed og/eller støtte natur-baseret terapi indgår som en væsentligt del af kurset
Module 2: Nature as a Resource for Treatment and Health Promotion
Masteruddannelsen i landskab og planlægning
Efter kurset forventes den studerende at kunne:
Viden
- Forklare de mest anerkendte teorier og relevant
forskning indenfor:
- Relationen mellem natur, mennesker og sundhed
- naturbaseret terapi og forskellige grene heraf
- Forklare hvordan en terapihave kan understøtte naturbaseret behandling
- Forklare hvordan naturmiljøer kan bidrage til at fremme sundhed
Færdigheder
- Have forståelse for interaktionen mellem naturmiljøer og sundhedsfremme, i relation til fysisk, mental og social sundhed.
- Have forståelse for hvordan et naturmiljø kan optimeres til at fremme sundhed, eller understøtte behandling for en specifik målgruppe
- Anvende egne praktiske erfaringer i samspil med relevante teorier og forskning inden for kursets emne
Kompetencer
- Analysere og beskrive forskellige naturmiljøer ud fra deres sundhedsfremmende potentiale
- Anvende naturmiljøer til sundhedsfremme for en specifik målgruppe ud fra egen faglige baggrund, samt teorier, metoder og forskning indenfor området.
Studie- og undervisningsformen er tilpasset studerende, der vil videreuddanne sig sideløbende med et fuldtidsjob. Der arbejdes løbende med et projekt, der også indgår i eksamen. Undervisningen er koncentreret til 1 internat/ekskursion af 2 1/2 dages varighed samt tre enkeltstående undervisningsdage. Internaterne består af forelæsninger, seminarer, ekskursioner, projektarbejde samt vejledning Forud for hvert internat/undervisningsdag informeres om kursuslitteratur og opgaver mellem kursusdagene.
relevant litteratur på Dansk, Engelsk og nordiske sprog.
Der informeres om undervisningsmateriale og litteratur før og under kurset.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve, 20 minutterSkriftlig aflevering, løbendeDen mundtlige prøve tager udgangspunkt i den skriftlige projektopgave. Eksamen vægtes således: Skriftlig aflevering 60% og mundtlig eksamen 40%. Der gives en samlet karakter. Opgaven udarbejdes løbende under kurset og afleveres inden eksamen.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse.
Kurser fra Master- og Diplomuddannelser
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 20
- Forberedelse (anslået)
- 60
- Ekskursioner
- 15
- Projektarbejde
- 100
- Total
- 195
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- NIGM21039U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Master
- Varighed
- Pris
-
15.000 kr
- Skemagruppe
-
Uden for skemagruppe.
- Kapacitet
- 20
- Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Sus Sola Corazon (4-77797369446d6b72326f7932686f)
Underviser
Sus Sola Corazon
Interne og eksterne undervisere
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students