Fødevarekemi
Kursusindhold
Kurset giver et basalt kendskab til de vigtigste fødevarekomponenters kemiske og fysiske egenskaber i fødevarer. Kurset integrerer fysisk kemi og traditionel fødevarekemi. Fødevarers makroskopiske egenskaber (f.eks. smag, farve, tekstur og holdbarhed) samt ændringer, der sker ved forarbejdning og håndtering af fødevarer, kobles til egenskaber og vekselvirkninger på et molekylært plan.
Kurset introducerer de studerende til eksperimentel karakterisering af fødevarer baseret på fysiske og kemiske principper, og afrapportering af eksperimentelle data.
Fødevarer som kemiske systemer:
De vigtigste kemiske fødevarekomponenter (aminosyrer, proteiner,
lipider, kulhydrater, vitaminer, polyphenoler og pigmenter).
Kinetik og mekanismer for fødevarekomponenternes vekselvirkninger
og reaktioner, herunder blandt andet Maillardkemi,
lipidoxidation og hydrolytiske spaltninger.
Fødevarer som fysisk-kemiske systemer:
Strukturel beskrivelse af fødevarer, herunder vands rolle. Kolloide
og dispergerede systemer. Termodynamisk beskrivelse af fødevarer.
Termodynamiske faser, damptryk, opløsninger/blandingers
termodynamik, fasediagrammer, fordeling af komponenter mellem faser
og gassers opløselighed.
Food Chemistry
Bacheloruddannelsen i fødevarer og ernæring
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Viden:
-Udvise overblik over vands, lipiders, proteiners
og kulhydraters basale fysiske og kemiske egenskaber i
fødevarer.
-Beskrive fødevarers vigtigste kemiske og fysiske
ændringer ved forarbejdning, håndtering og opbevaring.
Færdigheder:
-Forklare reaktioner og vekselvirkninger mellem de vigtigste
fødevarekomponenter ved hjælp af kemiske og fysisk-kemiske
begreber.
-Udføre beregninger af fødevarerelevante fysisk-kemiske og kemiske
parametre.
-Arbejde i laboratorie med udvalgte eksperimentelle teknikker og
metoder, der anvendes til at undersøge og beskrive fødevarer.
-Analysere egne eksperimentelle resultater og formidle disse
skriftligt.
Kompetencer:
-Reflektere over fødevarers sammensætning og struktur fra
molekylært til makroskopisk niveau.
-Anvende teori og metoder på fødevarekomponenters struktur og
egenskaber med henblik på at kunne beskrive fænomener på et
molekylært niveau, der sker i forbindelse med forarbejdning,
opbevaring og anvendelse.
De vigtigste typer af indholdsstoffer i fødevarer behandles summarisk i forelæsningsform. De teoretiske øvelser uddyber forelæsningsstoffet og giver mulighed for en nærmere diskussion af specifikke problemstillinger. De praktiske øvelser understøtter indlæringen af pensum og illustrerer brugen af fysiske og kemiske principper til beskrivelse af fødevarer. Ved udarbejdelse af rapporter trænes afrapportering og diskussion af eksperimentelle data.
Se kursuslitteratur på Absalon.
Det anbefales at have viden og kompetencer inden for områderne: Almen kemi, organisk kemi, fysik og biokemi.
Dele af undervisningen kan blive varetaget af engelsksprogede undervisere.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.Den skriftlige prøve er baseret på hele kursets indhold inkl. praktiske øvelser
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 36
- Forberedelse (anslået)
- 110
- Teoretiske øvelser
- 40
- Praktiske øvelser
- 16
- Eksamen
- 4
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- NFOB14027U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 blok
- Skemagruppe
-
A (tirs 8-12 + tors 8-17)Praktiske øvelser kan være placeret udenfor skemagruppe A
- Kapacitet
- 120
- Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Fødevarevidenskab
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Mogens Larsen Andersen (4-72747166456b74746933707a336970)
- Jeanette Otte
(2-6d724369727267316e7831676e)
Ansvarlig for praktiske øvelser
Timetable
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students