Diskriminerings- og ligestillingsret

Kursusindhold

Det er kursets formål at udvikle evnen til

  • at identificere diskriminationsproblemer ved hjælp af diskriminationsretlige grundbegreber (direkte og indirekte diskrimination, krydsdiskrimination, segregering m.v,  herunder digitaliseringens betydning for vedligeholdelse af/opbrud med diskriminerende strukturer) argumentere for forskellige fagligt begrundede løsninger på konkrete diskriminationstilfælde, foretage en kritisk afvejning af de relevante argumenter og træffe et sagligt begrundet valg.
  • perspektivere diskriminations- og ligestillingsretlige problemstillinger på en måde, der viser overblik og indsigt i diskriminations- og ligestillingsretten på basis af  afgørelser fra såvel nationale (ankenævn, domstole m.v.) som ikke-nationale (EF-domstolen, Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol og europæiske (nordiske, UK m.v) afgørelsesfora9
  • at sammenligne og analysere disse foras fortolknings- og argumentationsstil
  • at formidle og formulere sin viden og argumentation fagligt og sprogligt korrekt på en struktureret og sammenhængende måde

 

Fagets kerne er ret til ligebehandling og forbud mod diskrimination. Ligebehandling og diskriminationsforbud omfatter køn, nationalitet, etnicitet, handicap, alder ,seksuel orientering m.v. Disse rettigheder og forbud er stort set generelle dvs, at de dækker såvel privat som offentlig virksomhed, såvel lov som aftale. Der er tale om et alment retligt krav som det er afgørende at have et grundlæggende kendskab til som jurist. Ligebehandlingsrettigheder og diskrimineringsforbud hviler i sær på EU-traktaten med tilhørende forordninger og direktiver. Også Den Europæiske Menneskerettighedskonvention indeholder diskriminationsforbud inden for konventionens område. En række FN-konventioner dækker rettigheder (civile/politiske/økonomiske, sociale m.v.) dels grupper (kvinder, børn, handicappede, race etc.) I dansk lovgivning findes en række love, der implementerer EU-direktiverne f.eks. ligestillingsloven, lov om etnisk ligebehandling m.v. Ligebehandlingsnævnet er et generelt klagenævn, der håndhæver særligt EU-rettens diskriminationsforbud og ligebehandlingsrettigheder.

Kurset vil blive tilrettelagt med følgende elementer, hvor studenternes evne til at identificere, analysere, argumentere, perspektivere og formulere vil blive vægtlagt

  • De diskriminations- og ligestillingsretlige grundbegreber
  • Retskilder: EU-traktaten med forordninger og direktiver, Den Europæiske menneskerettighedskonvention, FN-konventioner m.v. sammenholdt med dansk lovgivning
  • De gældende diskriminationsforbud: Køn, nationalitet, alder, handicap, etnicitet, seksuel orientering, tro mv
  • Retspraksis fokuseret på fortolknings- og argumentationsvalg
  • De retshåndhævende organer: Diskriminationsnævn, Ankestyrelsen, danske domstole, EU-domstolen, Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol m.v.
Engelsk titel

Non-discrimination and Equality

Målbeskrivelse
  • Redegøre for og forklare valgfagets teoretiske og praktiske problemstillinger
  • Identificere tværgående juridiske problemer.
  • Analysere tværgående problemstillinger indenfor faget ud fra forskellige, relevante fagligt begrundede indfaldsvinkler.
  • Argumentere for forskellige fagligt begrundede løsninger, foretage en kritisk afvejning af de relevante argumenter og træffe et sagligt begrundet valg for teoretiske og praktiske løsninger.
  • Perspektivere valgfagets konkrete problemstillinger på en måde, der viser overblik og indsigt i valgfaget.
  • Formidle og formulere sin viden og argumentation fagligt og sprogligt korrekt på en struktureret og sammenhængende måde.

Undervisningen er casebaseret. Kursets problemstillinger vil blive indlært gennem retspraksis fra såvel EUD, EMD, som danske og andre europæiske domstole og nævn Undervisningen tilrettelægges gennem hele kurset baseret på de studerendes aktive deltagelse. Kursets grundlag er den argumentative ret dvs. med fokus på den retlige argumentation og træning af de studerendes evne til at vurdere diskriminations- og ligestillingsretlige argumenters juridiske kvalitet og holdbarhed. Kursets problemstilling har nær sammenhæng med fakultetets forskningsmæssige satsning i centret WELMA (retlige studier i velfærd og markedsintegration) .
NB: Studerende bør være opmærksomme på, at kurset i sin undervisningsform i afviger fra den formentlig mere tilvante form med lærerens tekstgennemgang som grundlag for undervisningen. Ligestilling og diskriminering er ydermere et nyt fagområde for de jurastuderende. Dets værdibasering er meget klar og kan derfor opfattes som ”politisk” i modsætning til mere indarbejdede tilvante fag. Faget er således velegnet for studerende, der ønsker at arbejde aktivt og kritisk med stoffet.

Faget er ikke egnet til selvstudium.

Alt undervisningsmateriale vil blive lagt ud på fagets Absalonside, medmindre andet oplyses.

  • Tekstsamling
  • Afgørelsessamling
  • Regelsamling med EU-retskilder, konventioner, m.v. samt dansk lovgivning
  • Aktuelle supplerende tekster, sager og retskilder.

 

Pensum er udvalgt således at caseundervisningen  baseres på autentiske domme/afgørelser. Disse integreres med de udvalgte tekster om diskriminations- og ligestillingsretlige problemstillinger, herunder grundbegreber og de enkelte diskriminationsforbud. Der lægges vægt på, at studenterne i undervisningen trænes i at læse retskilder og de udvalgte afgørelser/domme  såvel nationale som ikke nationale.

Faget er velegnet til bachelorrapporten, da netsamlingerne på absalon indeholder stof, der umiddelbart kan anvendes til videre studier inden for et udvalgt diskriminationsretlige emner.

Såfremt det viser sig, at undervisningen i efteråret 2020 skal ske digitalt er fagets undervisningsform, der baseres på domsanalyser og de studerendes aktivitet et godt udgangspunkt for læring.

Mundtlig
Løbende feedback i undervisningsforløbet

Værksteder over emner udvalgt i samarbejde med holdet

(individuelt/kollektivt efter aftale)

ECTS
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 20 min.
Mundtlig eksamen på baggrund af synopsis, 20 minutter
Hjælpemidler
Uden hjælpemidler
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse (anslået)
  • 343,5
  • Seminar
  • 69
  • Total
  • 412,5