Musikvidenskab: Musikledelse med hjælpediscipliner 2: Sammenspilsledelse

Kursusindhold

Undervisningen er struktureret i seks parallelle forløb med undervisning i henholdsvis korledelse, sammenspilsledelse, hørelære, brugsklaver, sang og klaver.

Sammenspilsledelse

Der arbejdes med at kunne indstudere og lede mere komplekse forløb på videregående niveau. Paletten af metoder til arrangement, indstudering og ledelse udvides for at styrke kompetencerne til at kunne facilitere sammenspil på forskellige tekniske/musikalske niveauer. Der undervises desuden i pædagogiske og ledelsesmæssige metoder til at kunne igangsætte spontane og kreative processer i forbindelse med sammenspilssituationen.

 

Engelsk titel

Musicology: Music Instruction and Auxiliary Subjects 2

Uddannelse

Musikvidenskab

- - Sammenspilsledelse: Holdundervisning på 1 hold i Rytmisk sal..

Sammenspilsledelse:

Pagsberg m.fl.: Sammenspilsbogen: Spil i Kæder. Wilhelm Hansen, 2018

Pagsberg og Schultz: Sammenspilsbogen: Spil i Flow. Systime, 2012

Pagsberg og Raabo: Rytmisk Musikledelse: Metoder og Værktøjer. Wilhelm Hansen, 2013

 

Eksamen i Musikledelse med hjælpediscipliner 2 er knyttet til modulet i Hørelære, 15 ECTS.

Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)

Feedback fra underviser og medstuderende fylder en stor del af undervisningen. Således får alle både individuelt og kollektivt feedback på konkret præstation, foruden at alle bliver fortrolige med at give og modtage feedback.

ECTS
0 ECTS
Prøveform
Andet
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Den samlede praktiske prøve under forudsætning af aktiv undervisningsdeltagelse skal demonstrere at den studerende har:

 

Viden om og forståelse af

  • musikalske indstuderingsforløb og praktisk musikdidaktik.
  • brugen af stemme og klaver i musikpædagogiske sammenhænge

 

Færdigheder i at

  • gehørsharmonisere en enkel melodi på klaver og foretage auditive harmoniske analyser
  • akkompagnere sangere eller instrumentalister på klaver ud fra forskellige forlæg og transponere kadencer indeholdende vanskelige grooves.
  • lede et prøveforløb med henholdsvis en korsats og et sammenspils-nummer med musikalsk udtryk og adækvat teknik og værktøjer, således at det fører frem til en gennemsyngning/​gennemspilning, der vidner om forbedringer i korets fremførelse/​sammenspillet i forhold til udgangspunktet ved prøvens start.
  • beherske solistiske vokale og pianistiske teknikker på et niveau, der er funktionelt tilfredsstillende i forhold til forskellige formidlings- undervisnings- og musikledelsessituationer.

 

Kompetencer til at

  • varetage funktionen som leder af et prøveforløb for kor og sammenspilshold på en tilfredsstillende måde
  • arbejde kreativt på tværs af genrer og ensembletyper

 

Hvis man som studerende ikke får godkendt sin aktive undervisningsdeltagelse kan man indstille sig til reeksamen og gå til prøve ved ikke godkendt aktiv undervisningsdeltagelse ( se studieordningen).

  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 24
  • Total
  • 24