Musikvidenskab: Musikledelse med hjælpediscipliner 2: Brugsklaver
Kursusindhold
Undervisningen er struktureret i seks parallelle forløb med undervisning i henholdsvis korledelse, sammenspilsledelse, hørelære, brugsklaver, sang og klaver.
Der arbejdes med praktisk-musikalske færdigheder på videregående niveau. Deldiscipliner er gehørsharmonisering af enkle melodier, becifrings- og kadencespil med højtopbyggede akkorder, node- og partiturspil, transponering, kombinationsøvelser, grooves, imitation og improvisation.
Musicology: Music Instruction and Auxiliary Subjects 2
Musikvidenskab
- Brugsklaver: Holdundervisning på 2 hold i klaverlaboratorier
Brugsklaver:
Kompendier
Eksamen i Musikledelse med hjælpediscipliner 2 er knyttet til
modulet i Hørelære, derfor står ECTS i dette modul til 0 ECTS.
Studerende, der mangler at aflægge prøve i Kor-/ensembleledelse,
Praktiske discipliner II og Hjælpediscipliner II på KA
2019-ordningen, kan følge undervisningen i Musikledelse med
hjælpediscipliner II på 2020-ordningen.
Feedback fra underviser og medstuderende fylder en stor del af undervisningen. Således får alle både individuelt og kollektivt feedback på konkret præstation, foruden at alle bliver fortrolige med at give og modtage feedback.
- ECTS
- 0 ECTS
- Prøveform
-
AndetSe studieordningen: KA 2020-ordn.: https://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/musikvidenskab/musikvidenskab_ka.pdf
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Den samlede praktiske prøve under forudsætning af aktiv undervisningsdeltagelse skal demonstrere at den studerende har:
Viden om og forståelse af
- musikalske indstuderingsforløb og praktisk musikdidaktik.
- brugen af stemme og klaver i musikpædagogiske sammenhænge
Færdigheder i at
- gehørsharmonisere en enkel melodi på klaver og foretage auditive harmoniske analyser
- akkompagnere sangere eller instrumentalister på klaver ud fra forskellige forlæg og transponere kadencer indeholdende vanskelige grooves.
- lede et prøveforløb med henholdsvis en korsats og et sammenspils-nummer med musikalsk udtryk og adækvat teknik og værktøjer, således at det fører frem til en gennemsyngning/gennemspilning, der vidner om forbedringer i korets fremførelse/sammenspillet i forhold til udgangspunktet ved prøvens start.
- beherske solistiske vokale og pianistiske teknikker på et niveau, der er funktionelt tilfredsstillende i forhold til forskellige formidlings- undervisnings- og musikledelsessituationer.
Kompetencer til at
- varetage funktionen som leder af et prøveforløb for kor og sammenspilshold på en tilfredsstillende måde
- arbejde kreativt på tværs af genrer og ensembletyper
Hvis man som studerende ikke får godkendt sin aktive undervisningsdeltagelse kan man indstille sig til reeksamen og gå til prøve ved ikke godkendt aktiv undervisningsdeltagelse ( se studieordningen
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 24
- Total
- 24
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HMVK03092U
- ECTS
- 0 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Skemagruppe
-
Se skemalink..
- Kapacitet
- 30
- Studienævn
- Studienævnet for Kunst- og Kulturvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Kunst og Kulturvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Kirsten Bjerregaard (6-7479653b3237426a776f306d7730666d)
- Marie Louise Nitschky Schmidt (4-7e7984835078857d3e7b853e747b)
Underviser
Kirsten Bjerregaard - hold 1
Marie Louise Nitschky Schmidt - hold 2
Timetable
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students