Litteraturvidenskab: Formidlingsprojekt 1: Litterært anmelderi

Kursusindhold

Litterært anmelderi er et praktisk skrivekursus, der har sit navn efter den godt 100 år gamle dagbladskritik, men som også kommer til at dreje sig om den endnu ældre tidsskriftskritik, nutidig netpubliceret kritik (herunder podcasts) og litteraturkritiske livearrangementer. Vægten vil ligge på det skriftlige anmelderi, som I skal reflektere over, analysere, kaste et kritisk blik på og – ikke mindst – skrive selv. Alt sammen for at undersøge, hvilke muligheder, genren indeholder, og hvordan man kan udfolde den, så den svarer til vores tid. Når nu litteraturen hele tiden forandrer sig, skal kritikken af den så ikke også det? Det spørgsmål vil vi forholde os til løbende. Vi kommer til at læse engelsksproget og nordisk kritik samt nordisk samtidslitteratur og at udveksle erfaringer med udøvende dagbladsanmeldere.

Undervisningen struktureres som 14 x 4 timers holdundervisning samt 1 x 7 timers workshops. De to heldagsworkshops afholdes i fællesskab med de studerende på Poetik/Creative writing. Workshopsene vil bestå af en kombination af gæsteforelæsninger, øvelser og diskussion.

Engelsk titel

Literary criticism

Uddannelse

Litteraturvidenskab

Ud over holdundervisning vil kurset også indeholde gruppearbejde, studenteroplæg, besøg af udøvende kritikere og forfattere, kritikersalon samt evt. ekskursioner.

Selve det praktiske arbejde med at skrive anmeldelser er centralt i undervisningen. Her skal deltagerne skrive fire anmeldelser i løbet af kurset, give respons på de øvrige deltageres arbejde samt revidere og redigere anmeldelser. Vi arbejder både med dagbladsformater og eksperimenterer med nye former for kritik.

Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Skriftlig aflevering
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Censurform
Ekstern censur
Der er ekstern censur på 2019-ordningen og intern censur på 2014-ordningen
Kriterier for bedømmelse
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 63
  • Forberedelse (anslået)
  • 273
  • Eksamen
  • 84
  • Total
  • 420