KØN; Køn, racialisering og identitet
Kursusindhold
Kurset tager udgangspunkt i den postkoloniale/dekoloniale tradition, og den måde hvorpå denne har påvirket kønsstudier og formet grundlæggende dele af feministisk tænkning. Vi skal se på, hvilke kritikker de postkoloniale tænkere har rettet mod den traditionelle feminisme, og hvilke nye perspektiver og tænkemåde sådanne kritiker har betydet. Kurset sigter på at præsentere nedslagspunkter i feministisk antiracistisk tænkning og at vise deres påvirkningshistorie for køns- og queerforskningen. Især skal vi undersøge, hvordan sociale kategorier som køn, etnicitet, race, klasse og seksualitet kobles til hinanden gennem begreber som fx tripple oppression, intersektionalitet eller assemblage. Kursets tematiske spørgsmål vil bl.a. være: Hvordan kan man metodisk-analytisk koble køn og racialisering til hinanden? Hvilken betydning har den danske koloniale historie for den måde hvorpå, etniske og racialiserede undertrykkelsesmekanismer diskuteres i Danmark dag? Hvad er de mulige relationer mellem kønnede og seksuelle ligestillingspolitikker og vestlig kolonialistisk praksis? Udgør ”race” et i sig selv racistisk begreb, eller er det netop den ”raciale stilhed”, som betinger racialiserede hierarkier? Hvad indebærer det, når postkoloniale kønsforskere i stigende grad sætter fokus på hvidhed som kategori? Med udgangspunkt i konkrete analyser på udvalgt materiale skal vi se på, hvad postkoloniale feministiske begreber kan bidrage med i analyser af forskellige kulturprodukter som fx reklamer, film, litteratur, politiske diskurser og meget andet. Vi skal bl.a. læse: Angela Davis, bell hooks, Franz Fanon, Edward Said, Gayatri Spivak, Kimberly Crainshaw, Fatima El-Tayeb, Achille Mbembe, Anne McClintock, Sara Ahmed, Jasbir Puar og Alexander Weheliye.
Gender, Racialisation and Identity
Tilvalget i Køn, seksualitet og forskellighed
Faglige mål
Findes i den relevante studieordning, som i dette tilfælde kan være:
BA-tilvalg:
2019-ordningen
KA-tilvalg:
2019-ordningen
Holdundervisning.
BEMÆRK: Kurset er udformet som et arbejdsfælleskab (bestående af
underviseroplæg, diskussioner og praktisk analytisk arbejde)
snarere end som en forelæsningsrække. Det forventes derfor, at
deltagerne:
1) møder velforberedte og har læst kursuslitteraturen til den
pågældende gang (forberedelsestid: ca. 10 timer)
2) møder op til alle 14 kursusgange
3) møder op til første kursusgang, således at man er bekendt med
fælles arbejdsformer og individuelle ansvar, som stilles til
kursisterne, herunder studenteroplæg, arbejdsopgaver og
lignende.
Bøger, som skal anskaffes:
- Kompendium købes i Campus Print, KUA, bygning 11.
- E-kompendium: => Se Absalon: adgang via KUnet.
Er din kandidatstudieordning fra 2019?
Så skal du tilmelde dig kandidattilvalg i Selvbetjeningen.
Er din kandidatstudieordning fra 2018 eller
tidligere?
Så skal du tilmelde dig kandidattilvalg via en elektronisk blanket. Blanketten er kun tilgængelig i selvbetjeningsperioderne.
- Link til KA-tilvalgsblanket (ordinær tilmelding)
- Link til KA-tilvalgsblanket (eftertilmelding)
Studerende fra andre fakulteter/universiteter kan finde vejledning
og ansøgningsskema
her.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig afleveringFri hjemmopgave
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 210
- Eksamensforberedelse
- 146,5
- Total
- 412,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HKVK0004FU
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
Bachelor tilvalgKandidat tilvalg
- Varighed
-
1 semester
- Skemagruppe
-
Uden for skemastruktur
- Kapacitet
- 35
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Michael Nebeling Petersen (8-766d6a6d7471766f48707d7536737d366c73)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students