KUN Billedkunst- og designpraksis

Kursusindhold

Forskellige tilgange og discipliner indenfor billedkunst- og designpraksis og teori introduceres med henblik på anvendelse i gymnasial sammenhæng på en videnskabelig reflekterende måde.

Kursets formål er at kunne udnytte konkrete erfaringer med kreative processer med teorier og metoder fra kunst-og designhistorie, kunst-/designpraksis og fagdidaktik.

Undervisningen består af introducerende forelæsninger eksperimenterende workshops og oplæg fra de studerende.

 

Engelsk titel

Upper-Secondary School Practice

De gennemgåede teorier anvendes således, at de studerende udvikler konkrete formidlingsopgaver og længere undervisningsforløb i design og billedkunst, som kan bruges i gymnasiale uddannelser og andre former for formidling som museale skoletjenester. De studerende gennemfører dele af undervisningsforløbets forventede analytiske og producerende handlinger.
14 uger á 4 timer

Litteratur bliver fortrinsvis lagt på Absalon, og består af kunst-/design teoretiske tekster, tekster, der vedrører billedkunst praksis, og fagdidaktiske tekster.

Litteratur som læses til første mødegang er:

læreplaner stx billedkunst b og vejledning (uvm.dk)

Anna M. Kindler, David A. Pariser, Axel van den Berg, Wan Chen Liu, and Belidson Dias

Esthetic Modernism, The First Among Equals? A Look at Aesthetic Value Systems in Cross-Cultural, Age and Visual Arts Educated and Non-Visual Arts Educated Judging Co-horts

(bibliotek, online: The International Journal of Cultural Policy, 2002 VOL. 8 (2). pp. 135- 151

 

På Absalon:

Tom Hardy:  "Nailing Jelly: Art Education in a Postmodern World". (7 - 15) i Tom Hardy red. Art Education in a Postmodern world 2006

Norman H. Freeman, "Everyday Aesthetic Thinking About Pictures" (Aesthetic Judgment and Reasoning) i    Handbook of research and policy in art education/ edited by Elliot W. Eisner. Michael D. Day (2004) kap. 16

Vinod Goel, 6.2 "Multiplicity of Symbol Systems" i: Sketches of thought, 1995 (128-135)

Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 56
  • Forberedelse (anslået)
  • 280
  • Eksamen
  • 84
  • Total
  • 420