Kunsthistorie/Visuel kultur: Specialeforberedende seminar

Kursusindhold

Kickstart dit speciale! Specialeforberedende workshop for Kunsthistorie og Visuel kultur

Hvordan forbereder man sit speciale i god tid? Specialeforberedende seminar består af fire kursusgange af 4 timer, herunder et litteratur-og informationssøgningskursus for kommende specialestuderende ved Mads Risum og Muhamed Fajkovic. Samtidig præsenteres specialevejledere fra IKK på kursets sidste gang.

De studerende arbejder i grupper på to hele vejen gennem kurset.

Grundlæggende er kurset træning i at bruge akademisk refleksion i en målrettet projekt-sammenhæng, dvs. mod et KA-speciale - en 60 siders problemfokuseret tekst.

Hensigten er at optimere din forberedelse af specialeskrivningsprocessen og lægge op til det optimale samarbejde med din vejleder. Det er samtidig vigtigt, at specialets faglige fokus i nogen grad er afvejet med karriere-udvikling, og at dine ideer udvikles gennem at præcisere tilgangsvinkler, empiri og formater, herunder litteratursøgning og emne- og problemafgrænsning samt inddragelse af evt. samarbejde med eksterne partnere i institutioner, NGOer og den kreative industri.

Seminaret lægger vægt på at udvikle:

  • Deltagernes kreative arbejde med specialeidéer; gennem fokus på formaterne one-pager og synopsis samt problemudvikling.
  • Valg af realistiske problemfelter  og -fokus og afgræsning af ideer ift det.
  • Deltagernes fokus på at styrke klar og reflekterende argumentation indenfor rammerne af dette.
  • En aktiv tilgang til specialet baseret på øvelser og gruppearbejder i tomandsgrupper, grupper som evt. kan fortsætte efter seminaret, som ramme for et dynamisk samarbejde.
  • En åben indstilling til at udvikle ideer og gennemføre dem i rammer af one-pager, synopsis og problemudvikling – eller modsat, opgive ideer, hvis de ikke virker.
  • At træne en tro på dine evner til at finde og løse spændende og relevante akademiske problemer i rammerne af et speciale.
  • Tidlig overvejelse om og valg af specialevejleder

Workshoppens undervisning er baseret på fire seminarer á fire timer, herunder et informationssøgningskursus, plus gennemsyn af tre vodcasts og online feedback, se nedenfor.

 

Kurset stiler mod, at du er godt i gang med emneafgrænsning, når specialekontrakten indgås og har taget første skridt mod at udvikle en synopsis, der kan færdiggøres og/eller videreudvikles og modificeres i samarbejde med din specialevejleder.

 

1.Tirsdag 16. marts: første gang, 12.15-16.00. 4 timer. Første fokus på ideudvikling – du medbringer 10 linier med en første ide i 30 prints til første gang, 16. marts, med dit navn og kontaktinfo, alternativt præsenteres den på Zoom gennem shared screen-funktionen. De 10 linier udvikles i din tomandsgruppe samt i plenum. Specialevejledere præsenteres i den sidste time.
2. Tirsdag 6 april: one-pager afleveres, deadline kl. 24.00/13 april feedback. I forlængelse af det, sender du et første udkast til en one-pager, som strukturerer din første ide i en mere udviklet version, der angiver baggrund/introduktion, problemfokus, og argumentation/case til amichel@hum.ku.dk, 14 dage senere, tirsdag 6 april kl. 24, i Word. Denne kommenteres kort af underviseren og uploades i en mappe på Absalon, så alle kan se alles ideer med underviserens, torsdag 13 april. 
3. Tirsdag 20 april: anden gang, 12.15-16.00. 4 timer. One-pagerne drøftes i grupper og i plenum, og efter det laver du en redigeret version af din one pager.
4. Tirsdag 27 april: tredie gang, 12.15-16.00. 4 timer. Litteratur-og informationssøgningskursus for kommende specialestuderende ved Mads Risum og Muhamed Fajkovic, som tager udgangspunkt i den redigerede version af one-pageren.
5. Tirsdag 4 maj: fjerde gang, 12.15-16.00. 4 timer. På grundlag af undervisningen 2. og 3. gang udvikles one-pageren til et første udkast til en 1-2 siders synopsis med et mere detaljeret indhold, med fokus på at etablere en stærk og reflekterende argumentation som kerne i specialets struktur, der tjener som et oplæg, der kan færdiggøres og/eller videreudvikles og modificeres i samarbejde med din specialevejleder.

 

Engelsk titel

Workshop Thesis

Workshoppen tager udgangspunkt i tre oplæg på vodcasts (video) om 1. Hvad er et speciale?, 2. Hvad kan man skrive speciale om? og 3. Kort instruktion i at lave en one-pager? Videoerne bliver fulgt op med dialog i det fysiske rum, hvis muligt, ellers på Zoom. Oplæggene uddybes med eksempler fra underviseren, såvel som korte indlæg fra holdets deltagere. Samtidig arbejder alle med egen synopsis over de fire gange.

Links

https://hum.ku.dk/intranet/specialetjek/

https://humanist.hum.ku.dk/artikler/2017/4/specialistfabrikken-genaabnet/

https://kub.ku.dk/studie--og-laesepladser/

https://hum.ku.dk/omfakultetet/fakultetsservice/alle/impact--og-innovationshub/

https://kunet.ku.dk/oevrige/soeg/Sider/KUnet.aspx?k=specialeskrivning

 

Litteratur (gennemgås ikke, selvstudium)

Umberto Eco, Kunsten at skrive speciale : hvordan man udarbejder skriftlige opgaver. Akademisk Forlag 1997

Lotte Rienecker, Gitte Wichmann-Hansen og Peter Stray Jørgensen, God vejledning - af specialer, bacheloropgaver og projekter. Samfundslitteratur 2019 (2. udgave).

Peter Stray Jørgensen, Lotte Rienecker og Signe skov. Specielt om specialer. Samfundslitteratur 2011 (4. udgave).

Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
ECTS
0 ECTS
Prøveform
Andet
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 15
  • Total
  • 15