Kommunikation og kulturformidling, Profil i kulturformidling
Kursusindhold
Modulet undersøger og diskuterer forskellige former for kulturformidling, der knytter sig til kultursektoren og dens institutioner. Feltet spænder fra diskussioner om formidlings- og kommunikationsbegreber over til kulturpolitiske initiativer til fremme af kulturformidling, herunder med fokus på digitalitet, innovation, brugerinddragelse og entreprenørskab. Nedslag i denne diskussion kan eksempelvis være deltagelseskultur og brugerdrevet design, brug af sociale medier, evaluering af formidling samt fokus på organisatoriske og institutionelle betingelser.
Communication and Dissemination of Culture
Informationsvidenskab og kulturformidling, STO 2019
Faglige mål
Ved prøven kan den studerende demonsterer:
Viden om og forståelse af
- Kommunikations- og formidlingsteorier og deres implikationer for kulturformidling
- Forskellige former for innovativ kulturformidling, der knytter sig til kultur-sektoren
- Formidlingsmæssige potentialer i tilknytning brugerinddragelse, etablering af netværk og entreprenørskab.
Færdigheder i at
- Analysere den samfundsmæssige og kulturelle baggrund for kulturformid-lingsinitiativer
- analysere specifikke, herunder særligt digitale, formidlingsprojekter
- Anvende relevante teorier til at planlægge, udføre og vurdere forskellige former for kulturformidling.
Kompetencer til at
- På et videnskabeligt-metodisk grundlag udarbejde selvstændige analyser og vurderinger af konkrete eksempler på kulturformidling
- Udvikle strategier for innovativ formidling i kultursektoren
- Udføre forskellige former for formidlings- og/eller kommunikationsinitiativer.
Holdundervisning, gruppearbejde, workshop, oplæg og evt. ekskursioner.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
- Dam Christensen, Hans (2012). Mellem formidling og kommunikation? Eller fra autoritativ viden til forhandlet viden på museer. In A. Maurstad og M.A. Hauan (red.), Museologi på norsk: Universitetsmuseenes gjøren. Trondheim: Akademika.
- Kortbek, Hjørdis Brandrup, Charlotte Præstegaard Schwartz, Anne Scott Sørensen & Mette Thobo-Carlsen. (2016). The participatory agenda - A post-critical, anticipatory intervention. Nordisk kulturpolitisk tidsskrift, (01), 19–35.
- Mathiasson, Mia Høj & Henrik Jochumsen (2020). Between collections and connections: Analyzing public library programs in terms of format, content, and role and function. Library Quarterly, (3), 364-379
- Sorin, G. S., & Sessions, L. A. (2015). Case studies in cultural entrepreneurship, how to create relevant and sustainable institutions. Lanham: Rowman & Littlefield.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig afleveringEksamensprog: Dansk
Omfang: 16-20 normalsider for en individuel besvarelse - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Eksamensforberedelse
- 234,8
- Eksamen
- 120
- Total
- 410,8
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HIVK03571U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Skemagruppe
-
Se skema under kursusbeskrivelsen.
- Kapacitet
- 40 deltagere
- Studienævn
- Studienævnet for Informationsstudier (INF).
Udbydende institut
- Institut for Informationsstudier (INF)
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Henrik Jochumsen (3-77797e4f77847c3d7a843d737a)
- Hans Dam Christensen (7-6a63707566636f426a776f306d7730666d)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students