HIS 85. Krigserfaringer

Kursusindhold

Få overblik på
Historie, KA-2019, to-faglig, lektionskatalog efterår 2020 
Historie, KA-2015, to-faglig, lektionskatalog efterår 2020

eller
Historie, KA-sidefag-2019, lektionskatalog efterår 2020 
Historie, KA-sidefag-2015, lektionskatalog efterår 2020



HIS 85. Krigserfaringer
Krig er et ekstremt eksempel på samfundsmæssig handling. Krige er en væsentlig del af den historiske proces, både i kraft af deres karakter og deres konsekvenser. Mange mennesker har erfaringer med krig: som aktive deltagere, som ofre for krigens vold, eller som civile elementer i et krigsførende samfund. Erfaringer, der former deres liv.

Dette historiedidaktiske område rummer stof om krig fra forhistorisk tid til i dag med særlig vægt på den vestlige verden. Det giver mulighed for at arbejde med lange linjer og for at komme helt tæt på. Vi dykker ned i enkelte menneskers erfaringer under mange forskellige vilkår, fra landsknægte til atombombens ofre.

Udgangspunktet vil hele tiden være erfaring. Det enkelte menneskes oplevelse og refleksion er udgangspunktet. Det er den individuelle side af krigens samfunds- og kulturhistorie. Den strategiske historie om sejr og nederlag, den materielle historie om våben og kampformer og den politiske historie om krig og fred falder ikke helt udenfor, men de indgår som ydre omstændigheder, der sætter rammer for de enkelte menneskers erfaringer.

I en historiedidaktisk sammenhæng giver det mulighed for en ny og alment vedkommende tilgang til et emne, der er uundgåeligt for en historielærer. Et emne der er en pædagogisk udfordring, fordi krig altid vil fremkalde moralsk refleksion og stærke følelser. Et enormt og let tilgængeligt materiale gør det let at finde stof til undervisningsforløb, der kan passe til krav om emner, perioder og tværfaglighed.

Kurset begynder som et almindeligt områdekursus. Det drejer sig om at få konkret viden på baggrund af udvalgt historisk forskning. Efter kort tid vil vi begynde sideløbende at arbejde historiedidaktisk med emnet. Hvordan laver man en undervisningsplan og et materiale der kan give relevant viden og erkendelse, f. eks. for gymnasielever med deres forudsætninger, stramme tidsramme, og bekendtgørelseskrav? Hvis alt falder på plads, vil lærere fra gymnasier gæsteundervise på kurset, og studerende på dette hold vil i grupper få lejlighed til af afprøve undervisning, de selv har planlagt, i gymnasieklasser.

Engelsk titel

HIS 85. Krigserfaringer

Uddannelse

Historie
Område D: historisk fagdidaktik (HHIK03851E)
[Fagstudieordning. Kandidatuddannelsen i historie [gymnasierettet profil], 2019-ordningen]

Område D: historisk fagdidaktik (HHIK03851E)
[Fagstudieordning. Kandidatdelen af sidefaget i historie, 2019-ordningen]

Historisk kerneområde 5: Historiefagets didaktik (HHIK03791E)
[Studieordning for det centrale fag på kandidatniveau i Historie [gymnasierettet profil], 2015-ordningen]

Historisk kerneområde 5: Historiefagets didaktik (HHIK03791E)
[Studieordning for sidefaget på kandidatniveau i Historie, 2015-ordningen]

Holdundervisning / øvelser

- John Keegan: The Face of Battle, London, 1976 (eller utallige senere udgaver.)
- Azar Gat: The Causes of War and the Spread of Peace: But Will War Rebound? Oxford UP, 2017 (findes på papir og elektronisk via KB).
- Troelsen, Anders & Kasper Ditlevsen: Historielærerens øvelsesbog: 86 opskrifter til en varieret undervisning. Kbh.: Columbus, 2017.

Materiale i og via Absalon.

Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Andet med opsyn.
Kriterier for bedømmelse

Tilvalg (undervisningskompetence til gymnasiet)

  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 56
  • Forberedelse (anslået)
  • 203
  • Eksamensforberedelse
  • 129,5
  • Total
  • 388,5