FM Fiktionsteori og -analyse

Kursusindhold

Fiktionsteori- og analyse er en grundig indføring i praktisk analyse og teoretisk forståelse af mediernes fiktionsformer, herunder spillefilm, tv-serier, computerspil samt korte formater på digitale platforme. Kurset beskæftiger sig med stil, narration, genre og emotioner i en given kontekst og i forhold til fiktionsoplevelsen. Endvidere giver kurset indblik i typiske produktions-, distributions- og institutionsforhold for fiktionsgenrer og giver en forståelse for forskellige analysemetoders relevans inden for fiktionsteori og -analyse.

 

Engelsk titel

Fiction Theory and Analysis

Uddannelse

Bachelor i Film- og Medievidenskab 2019-ordningen

Gymnasierettet tilvalg på Film- og Medievidenskab, BA, 2019, ordningen

Målbeskrivelse

Kurset giver den studerende:

 

Viden om og forståelse af

  • centrale teoridannelser vedrørende fiktion med særligt henblik på audiovisuelle medier i lange, serielle og korte formater samt i computerspil
  • forholdet mellem stil, narration, genre og emotioner i en given kontekst samt disses indvirkning på tilskuerens fiktionsoplevelse
  • sociale, kulturelle og psykologiske aspekter af reception og brug af fiktion
  • typiske produktions-, distributions- og institutionsforhold for fiktionsgenrer, herunder digitaliseringens betydning og diskussioner om kunst og populærkultur
  • forskellige metoder og tilgange inden for fiktionsteori og –analyse, herunder kvalitative og kvantitative metoder og ændringer af disse som følge af digitalisering.

 

Færdigheder i at

  • analysere audiovisuelle fiktionsværker ud fra en selvvalgt teoretisk afgrænsning, metodisk tilgang og kontekst i spændet mellem kunst og populærkultur
  • karakterisere og fortolke forskellige fiktionsformer, herunder spillefilm, tv-serier og computerspil, men også forskellige korte formater på digitale platforme
  • analysere fortælleformer og genrer på tværs af og i samspil med forskellige medieplatforme
  • beskrive fremgangsmåden i og vurdere holdbarheden af analyser af bestemte fiktionsværker.

 

Kompetencer til at

  • omsætte teorier og begreber i en konkret og afgrænset analyse
  • vurdere bestemte fiktionsteoriers og analysemetoders styrker og svagheder i forhold til konkrete problemstillinger
  • formidle teoretisk-analytiske problemstillinger og indsigter vedrørende fiktion mundtligt og skriftligt.

Holdundervisning med diskussion, individuelle oplæg og gruppearbejde.

Der læses såvel dansk som engelsk videnskabelig litteratur.

Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Andet
Aktiv jundervisningsdeltagelse
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Den aktive undervisningsdeltagelse består af:

  • Mindst 75 % fremmøde.
  • 2-3 godkendte øvelser stillet af underviseren (10-15 minutters oplæg, 3-5 normalsider eller videoessay (produceret på eget udstyr) af 5-10 minutters varighed per aflevering). En af disse øvelser kan danne grundlag for hjemmeopgaven.

 

  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 84
  • Forberedelse (anslået)
  • 325,5
  • Total
  • 409,5