FILO – (Mis)information og demokrati BA-Tilvalg

Kursusindhold

Kursusbeskrivelse

Politik og medier oversvømmes af fordrejninger, fortielser, forglemmelser og forvanskninger af sandheden. Vi invaderes af populistiske fortællinger, “alternative kendsgerninger” og “fake news”. Det er nu et faktum, at misinformation er noget man aktivt må forholde sig til som politiker, som journalist og som borger. Det handler om at få opmærksomhed. Omtale i æteren og trafik på de sociale medier. I informationstidsalderen er opmærksomhed en dyrebar ressource. Omtale og trafik er penge, magt og politisk indflydelse, selv hvis det er på bekostning af sandhed, fakta og de alt for virkelige udfordringer, vi står over for.

Siden 2013 har World Economic Forum proklameret, at misinformation på nettet nu skal anses som en global udfordring på linje med klimaproblemet eller stigende ulighed:

The global risk of massive digital misinformation sits at the center of a constellation of technological and geopolitical risks ranging from terrorism to cyber attacks and the failure of global governance.

BA-kurset, Mis(information) og demokrati, der tilbydes alle BA-studerende på tværs af Institut for Kommunikation, giver et sammenhængende billede af hvordan opmærksomhedsøkonomien kan ende i det postfaktuelle demokrati: Eventyrlige fortællinger erstatter kendsgerninger som grundlag for politisk meningsdannelse, debat og lovgivning. Et monster, som de færreste vil have, men som har vist sit ansigt på det seneste og som bliver fodret af politikere, journalister og borgere. Første skridt til at stoppe med at fodre monsteret og dæmme op for den udvikling, er at forstå, hvad der forårsager den. Det forsøger dette kursus at bidrage til.

Engelsk titel

FILO – (Mis)information og demokrati BA-Tilvalg

Uddannelse

Bachelortilvalg i Filosofi, 2019-ordningen:
Filosofisk problem 3: HFIB10681E

 

Målbeskrivelse

Ved prøven kan den studerende demonstrere:

 

Viden om og forståelse af

  • centrale problemstillinger inden for det filosofiske problem, der udgør fagelementets område.
  • den historiske kontekst for emneområdets begreber, problemer og metoder.
  • autoritative redskaber inden for fagelementet i form af bibliografiske søgeredskaber, encyklopædier og leksika, autoritative oversigtsværker og indføringer samt videnskabelige fora for fagelementets emne.

 

Færdigheder i at

  • redegøre klart og selvstændigt for udvalgte problemstillinger, positioner og argumenter.
  • beskrive begreber, teorier og argumenter i fagelementets område i deres tekstmæssige sammenhæng på en præcis og veldokumenteret måde.
  • kontekstualisere en fagfilosofiske tekst i fagelementets område i dens historiske og systematiske sammenhæng.
  • anvende bibliografiske søgeredskaber og andre relevante redskaber til at analysere og beskrive og diskutere en problemstilling.

 

Kompetencer til at

  • samarbejde omkring mundtlig præsentation af en tekst inden for fagelementets område.
  • samarbejde omkring mundtlig feedback på en mundtlig præsentation af en tekst inden for fagelementets område.

Undervisningen sker i form af forelæsninger og seminarer

Grundbog

Hendricks, V.F. & Vestergaard, M. (2019). Reality Lost: Markets of Attention, Misinformation and Manipulation. New York: Springer Nature (Open Access). Download gratis: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-00813-0. Denne grundbog kan man med fordel allerede downloade nu og orientere sig i.

 

Yderligere litteratur og lektionsplan – vil blive annonceret i god tid før kursets start.

Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Kriterier for bedømmelse

https:/​/​hum.ku.dk/​uddannelser/​aktuelle_studieordninger/​filosofi/​filosofi_batv

 

https:/​/​hum.ku.dk/​uddannelser/​aktuelle_studieordninger/​filosofi/​filosofi_katv

  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 84
  • Forberedelse (anslået)
  • 325,5
  • Total
  • 409,5