ETN Kultur og Historie

Kursusindhold

Dette kursus fokuserer på relationer mellem historie og nutid og adresserer overordnet spørgsmål om, hvordan kulturelle, historiske og aktuelle forhold gensidigt betinger, belyser og skaber hinanden. Gennem temaer som bl.a. historiebrug, kulturarv, kulturlandskaber og erindringskultur vil vi fokusere på sammenfiltring af kultur og historie både som empirisk forhold og som analytisk strategi. Vi vil således arbejde med kulturhistorie som en ’nutidens historie’, der både blotlægger måder, hvorpå nutiden gør sig gældende i ethvert forhold til historien, og som bruger fortiden som problematisering af nutidige fænomener.

Med udgangspunkt i konkrete cases vil vi diskutere, hvordan bestemte begivenheder, forløb, praksisser eller symboler på forskellige måder tilskrives betydning af historiske aktører og i bestemte typer af kulturhistoriske analyser.

I undervisningsforløbet, der afsluttes med en fri hjemmeopgave, skal de studerende arbejde med udvælgelse af emne, analysestrategier og empirisk grundlag, hvilket vil blive understøttet gennem vejledning, fremlæggelser og fælles diskussion.

Engelsk titel

ETN Culture and History

Uddannelse

Europæisk Etnologi

Målbeskrivelse

Faglige mål (se desuden relevant studieordning)

De studerende skal gennem kurset kunne:

• vise overblik over centrale faglige diskussioner indenfor historiebrug og erindringskultur

• gøre rede for og kritisk reflektere over væsentlige (teoretiske og empiriske) problemstillinger forbundet med gensidige relationer mellem nutid og fortid

• selvstændigt foretage kritiske analysere af selvvalgt emne inden for kursets overordnede temaer

Undervisningen veksler mellem forelæsninger og projektorienterede forløb, hvor studerende – eventuelt i grupper – selv forventes aktivt at indsamle/producere egen empiri til brug i eksamensarbejdet indenfor det overordnede kursustema. Der vil være forelæsninger, holdundervisning, øvelser, ekskursioner, klynge- og individuel vejedning.

Vi arbejder med et fælles pensum, der mestendels består af udvalgte tematisk og analytisk relevante artikler og bogkapitler, som tilsammen dækker kursusemnet bredt.

De studerende skal selvstændigt sammensætte et petitum, der kan indeholde supplerende selvvalgt litteratur.

Mundtlig
Individuel
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Andet
Bedømmelsesform
7-trins skala
Kriterier for bedømmelse
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 0
  • Total
  • 0