DAN; Dansk som andetsprog: Kultur og sprog

Kursusindhold

Målet med kurset er, at den studerende opnår reflekteret indsigt i moderne kulturteori og i relationen mellem sprog, kultur og identitet forminoritetsgrupper og majoritet på samfundsplan og i undervisningssituationer samt udvikler redskaber til at inddrage og analysere kulturmøder og interkulturelle kommunikationssituationer.

Engelsk titel

Culture and language

Uddannelse

Dansk (Dansk som andet- og fremmedsprog)

Målbeskrivelse

Faglige mål for KA-studerende

Ved prøven kan den studerende demonstrere:

Viden om og forståelse af

  • centrale teorier om kultur og sprogbrug i lokal og global kontekst samt om relationer mellem sprog, identitet, kultur, ideologi og undervisning,
  • den historiske og forskningsmæssige udvikling inden for området interkulturel kommunikation,
  • forestillinger om det nationale (herunder forestillinger om danskhed) i historisk såvel som aktuelt perspektiv.


Færdigheder i at

  • analysere relationer mellem sproglige flertal og mindretal på samfunds-, institutions- og individplan (herunder i undervisningssituationer) i en dansk kontekst,
  • analysere, forklare og diskutere tekster og talt sprog af relevans inden for fagområdet dansk som andet- og fremmedsprog,
  • anvende relevant metode i forhold til fagområdet dansk som andet- og fremmedsprog.
     

Kompetencer i at

  • anvende relevant teori til beskrivelse og analyse af konkrete eksempler på situeret sprogbrug i interkulturel kommunikation i en dansk kontekst.
     

Faglige mål for BA-studerende

Ved prøven kan den studerende demonstrere:

Viden om og forståelse af

  • centrale teorier om kultur og kommunikation samt om relationer mellem sprog, identitet, kultur og undervisning,
  • den historiske og forskningsmæsige udvikling inden for kulturteori,
  • historisk såvel som aktuelt perspektiv.forestillinger om det nationale (herunder forestillinger om danskhed) i


Færdigheder i at

  • analysere interkulturel kommunikation og interkulturel kompetence,
  • analysere relationer mellem sproglige flertal og mindretal såvel på samfundsplan som i undervisningssituationer,
  • analysere konkrete eksempler på tekster, som relaterer sig til fagområdet dansk som andet- og fremmedsprog med udgangspunkt i en teoretisk problemstilling.


Kompetencer i at

  • anvende relevant teori til beskrivelse og analyse af komplekse forhold mellem sprog, kultur og identitet.


Studieordning
Kurset kan læses under følgende studieordninger på Dansk:

Kandidatuddannelser:

2019-ordningen

2015-ordningen
 

KA-tilvalg:

Dansk som andet- og fremmedsprog 2020-ordningen


BA-tilvalg:

Dansk som andet- og fremmedsprog 2020-ordningen

 

Alle studieordningerne findes her.

Holdundervisning

Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Fri hjemmeopgave
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA 2015-ordningen eller som Danskfagligt emne 1 på Dansk KA 2019-ordningen, er der dog ekstern censur.

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 56
  • Forberedelse (anslået)
  • 210
  • Eksamensforberedelse
  • 146,5
  • Total
  • 412,5