DAN; Dansk som andetsprog: Andetsprogstilegnelse
Kursusindhold
Målet med kurset er, at den studerende opnår reflekteret indsigt i centrale teorier om andetsprogstilegnelse samt bliver i stand til at diskutere teoriernes relevans og implikationer for undervisningen, herunder indsigt i tilegnelsesspørgsmål i forbindelse med alfabetisering. Der arbejdes med analyser af sproglige data ud fra et tilegnelsesteoretisk perspektiv.
Second Language Learning Theories
Dansk (Dansk som andet- og fremmedsprog)
Faglige mål for KA-studerende
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af
- centrale teorier om andet- og fremmedsprogstilegnelse,
- fagets videnskabsteoretiske historie samt dets sammenhæng med tilgrænsende fagområder,
- videnskabelige problemstillinger inden for fagområdet dansk som an-det- og fremmedsprog,
- terminologi og videnskabsteoretiske paradigmer knyttet til kursets emne.
Færdigheder i at
- analysere sproglige data ud fra et tilegnelsesteoretisk perspektiv,
- analysere sprogsyn, indlærersyn og tilegnelsessyn i faglige tekster med henblik på autentiske sammenhænge, hvor dansk som andet- og fremmedsprog indgår,
- anvende faglig terminologi præist og relevant i sproglige analyser.
Kompetencer i at
- vurdere tilegnelsesteoriers anvendelighed, rækkevidde og relevans i forhold til konkrete eksempler på forskellige aspekter (morfologi, syn-taks, leksikon, udtale, pragmatik) af dansk talt eller skrevet som andet- og fremmedsprog,
- vurdere og diskutere tilegnelsesteori og -modeller på kvalificeret akademisk niveau,
- planlægge og udføre mindre, empiriske undersøgelser.
Faglige mål for BA-studerende
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af
- centrale teorier om andet- og fremmedsprogstilegnelse,
- fagets videnskabsteoretiske historie samt dets sammenhæng med til-grænsende fagområder.
Færdigheder i at
- analysere sprogsyn, indlæersyn og tilegnelsessyn i faglige tekster,
- analysere konkrete eksempler på brug af dansk talt eller skrevet som andet- og fremmedsprog eller et konkret undervisningsmateriale med udgangspunkt i en teoretisk problemstilling.
Kompetencer i at
- vurdere tilegnelsesteoriers anvendelighed, rækkevidde og relevans i forhold til konkrete eksempler på forskellige aspekter (morfologi, syn-taks, leksikon, udtale, pragmatik) af dansk talt eller skrevet som an-det- og fremmedsprog,
- vurdere og diskutere tilegnelsesteori og -modeller på kvalificeret aka-demisk niveau,
- planlæge og udføe mindre empiriske undersøelser.
Studieordning
Kurset kan læses under følgende studieordning på Dansk:
Kandidatuddannelser:
2019-ordningen
2015-ordningen
KA-tilvalg:
Dansk som andet- og fremmedsprog 2019-ordningen
BA-tilvalg:
Dansk som andet- og fremmedsprog 2019-ordningen
Holdundervisning
Er din kandidatstudieordning fra 2019?
Så skal du tilmelde dig kandidattilvalg i Selvbetjeningen.
Er din kandidatstudieordning fra 2018 eller
tidligere?
Så skal du tilmelde dig kandidattilvalg via en elektronisk blanket. Blanketten er kun tilgængelig i selvbetjeningsperioderne.
- Link til KA-tilvalgsblanket (ordinær tilmelding)
- Link til KA-tilvalgsblanket (eftertilmelding)
Studerende fra andre fakulteter/universiteter kan finde vejledning og ansøgningsskema her.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøveFri mundtlig prøve med materiale
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA 2015-ordningen eller som Danskfagligt emne 1 på Dansk KA 2019-ordningen, er der dog ekstern censur.
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 42
- Forberedelse (anslået)
- 210
- Eksamensforberedelse
- 160,5
- Total
- 412,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HDAK0008FU
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
Bachelor tilvalgKandidat tilvalg
- Varighed
-
1 semester
- Skemagruppe
-
Uden for skemastruktur
- Kapacitet
- 35
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Juni Søderberg Arnfast (7-6576726a657778446c7971326f7932686f)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students