DAN; Dansk som andetsprog: Andetsprogstilegnelse

Kursusindhold

Målet med kurset er, at den studerende opnår reflekteret indsigt i centrale teorier om andetsprogstilegnelse samt bliver i stand til at diskutere teoriernes relevans og implikationer for undervisningen, herunder indsigt i tilegnelsesspørgsmål i forbindelse med alfabetisering. Der arbejdes med analyser af sproglige data ud fra et tilegnelsesteoretisk perspektiv.

Engelsk titel

Second Language Learning Theories

Uddannelse

Dansk (Dansk som andet- og fremmedsprog)

Målbeskrivelse

Faglige mål for KA-studerende

Ved prøven kan den studerende demonstrere:

Viden om og forståelse af

  • centrale teorier om andet- og fremmedsprogstilegnelse,
  • fagets videnskabsteoretiske historie samt dets sammenhæng med tilgrænsende fagområder,
  • videnskabelige problemstillinger inden for fagområdet dansk som an-det- og fremmedsprog,
  • terminologi og videnskabsteoretiske paradigmer knyttet til kursets emne.


Færdigheder i at

  • analysere sproglige data ud fra et tilegnelsesteoretisk perspektiv,
  • analysere sprogsyn, indlærersyn og tilegnelsessyn i faglige tekster med henblik på autentiske sammenhænge, hvor dansk som andet- og fremmedsprog indgår,
  • anvende faglig terminologi præist og relevant i sproglige analyser.


Kompetencer i at

  • vurdere tilegnelsesteoriers anvendelighed, rækkevidde og relevans i forhold til konkrete eksempler på forskellige aspekter (morfologi, syn-taks, leksikon, udtale, pragmatik) af dansk talt eller skrevet som andet- og fremmedsprog,
  • vurdere og diskutere tilegnelsesteori og -modeller på kvalificeret akademisk niveau,
  • planlægge og udføre mindre, empiriske undersøgelser. 


Faglige mål for BA-studerende

Ved prøven kan den studerende demonstrere:

Viden om og forståelse af

  • centrale teorier om andet- og fremmedsprogstilegnelse,
  • fagets videnskabsteoretiske historie samt dets sammenhæng med til-grænsende fagområder.


Færdigheder i at

  • analysere sprogsyn, indlæersyn og tilegnelsessyn i faglige tekster,
  • analysere konkrete eksempler på brug af dansk talt eller skrevet som andet- og fremmedsprog eller et konkret undervisningsmateriale med udgangspunkt i en teoretisk problemstilling.


Kompetencer i at

  • vurdere tilegnelsesteoriers anvendelighed, rækkevidde og relevans i forhold til konkrete eksempler på forskellige aspekter (morfologi, syn-taks, leksikon, udtale, pragmatik) af dansk talt eller skrevet som an-det- og fremmedsprog,
  • vurdere og diskutere tilegnelsesteori og -modeller på kvalificeret aka-demisk niveau,
  • planlæge og udføe mindre empiriske undersøelser.

 

Studieordning
Kurset kan læses under følgende studieordning på Dansk:


Kandidatuddannelser:

2019-ordningen

2015-ordningen
 

KA-tilvalg:

Dansk som andet- og fremmedsprog 2019-ordningen
 

BA-tilvalg:

Dansk som andet- og fremmedsprog 2019-ordningen

 

Alle studieordningerne findes her.

Holdundervisning

Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Fri mundtlig prøve med materiale
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA 2015-ordningen eller som Danskfagligt emne 1 på Dansk KA 2019-ordningen, er der dog ekstern censur.

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 42
  • Forberedelse (anslået)
  • 210
  • Eksamensforberedelse
  • 160,5
  • Total
  • 412,5