DAN; Kommunikation: Procesledelse og facilitering

Kursusindhold

Vil du være ekspert i sociale processer og gruppedynamik? Vil du have praktisk viden og essentielle kompetencer, som gør dig til en eftertragtet medarbejder, der kan organisere og facilitere afgørende processer såsom virtuelle møder, udviklingsworkshops, innovation, forandring og teambuilding? Så er dette kursus netop noget for dig.

 

Kurset handler om facilitering af sociale processer – lige fra tilrettelæggelsen af et fantastisk idéudviklingsmøde i en lille virksomhed til organisering af en 3-årig forandringsproces i en større organisation. Alle disse processer er med til at skabe en organisation og ved at involvere medarbejdere i udviklingen af den, får de større ejerskab til det, der foregår. Derfor har ledere og rådgivere stor fokus på hensigtsmæssig tilrettelæggelse af organisationens interne og eksterne processer.

 

På kurset lærer du helt konkret at facilitere store og små processer, hvor mennesker skal fra et A til et B. Du lærer at lave drejebøger og lede projekter, og du får forståelse for, hvordan samtalebaserede metoder kan bruges til at skabe ny erkendelse hos andre eller få dem til at se på samarbejdet med deres kolleger på en ny måde. Kurset bygger bl.a. på teorier fra socialpsykologi, kommunikation, ledelse, sociologi, dramaturgi, organisationsteori og pædagogik. Alle undervisningsgange er tilstræbt organiseret med et mix af teori og metode, øvelser og diskussion, besøg og gæster, og der er et løbende fokus på at knytte det teoretiske an til konkret praksis.

 

For at klæde dig på med praktisk erfaring vil du og dine medstuderende under hele semestret arbejde på en spændende case for en ekstern rekvirent. Derfor indebærer kurset fokuseret samarbejde i case-grupper – også uden for undervisningen. Under undervisningen bliver der sat tid af til sparring, supervision og vejledning fra undervisere. Ved semestrets afslutning skal holdet facilitere en workshop for den eksterne rekvirent, der vil hjælpes fra et A til et B. Det kan fx være en udviklingsworkshop. Du kan derfor roligt regne med at lære en masse, udvikle din professionelle profil, have det sjovt og få fart over feltet.


Dine tillærte kompetencer kan du bruge til at lede møder, tilrettelægge workshops og organisere længere forløb med erklærede formål såsom ejerskab, samarbejde, forandring eller innovation. Det er noget, som flere og flere jobtyper kræver kendskab til – lige fra underviseren til kulturmedarbejderen – og som særligt er relevant for kommende facilitatorer, proceskonsulenter, projektledere, teamledere, HR-konsulenter og kommunikationsrådgivere.

Engelsk titel

Process Management and Facilitation

Målbeskrivelse

Faglige mål

Findes i den relevante studieordning, som i dette tilfælde er:
 

BA-tilvalg:

Kommunikation, 2020-ordningen
 

Studieordningen findes her.

Holdundervisning

Til kurset anvendes kompendiet "Procesledelse og facilitering" samt bogen "Velfungerende Grupper og Team - Grundbog om facilitering i organisation og ledelse" af Lars Borgmann og Michael Stig Ørbech. Derudover kan man anskaffe bogen "Anerkendende procesøvelser - Veje til engagement og forandring" af Pia Halkier Bjerring og Annika Lindén samt "Metodekogebogen" af Mie Femø Nielsen og Svend Skriver (red.). 

Løbende feedback i undervisningsforløbet
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Portfolio
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 84
  • Forberedelse (anslået)
  • 210
  • Eksamensforberedelse
  • 118,5
  • Total
  • 412,5