Sociologiske teoriudviklinger

Kursusindhold

Faget omfatter en belysning af aktuelle sociologiske temaer på basis af en tværgående anvendelse af sociologiske begreber og teori. Faget udbygger den i faget Almen Sociologi tilegnede viden.

Formålet med undervisningen er mere generelt, at den studerende opnår et dybtgående kendskab til centrale udviklingslinier i sociologisk teori. Der læses således både klassiske og nyere teoridannelser med henblik på en diskussion af sociologiens relevans i forhold til analyser af nutidige samfundsmæssige og/eller teoretisk analytiske problematikker. Det diskuteres yderligere i hvilken forstand, nyere sociologisk teori markerer kontinuitet eller brud med den klassiske sociologi.

Engelsk titel

Sociological Theory Developments

Uddannelse

Obligatorisk kursus på 4. semester BA på sociologiuddannelsen.

 

Meritstuderende skal være på bachelorniveau.

 

Undervisningen i foråret 2021 vil køre i et rent online format frem til 1. april på grund af covid19 situationen.

Så snart det herefter er tilladt og forsvarligt, er det op til den enkelte underviser om denne ønsker at overgå til et blended format eller ønsker at fortsætte med fuld online undervisning resten af semesteret.


Den enkelte underviser vil give besked om ovenstående valg i Absalon-rummet for hvert enkelt kursus.


Kurser med mundtlige eksamener vil blive afholdt online, hvis ikke relevante restriktioner er blevet løftet senest fire uger før den enkelte eksamen.
Besked herom vil da komme i Absalon.

 

Kurser med skriftlig eksamen vil ikke opleve nogen ændring i forhold til den normale eksamensform.

Målbeskrivelse

Se studieordning

 

Viden:

Formålet med undervisningen er mere generelt, at den studerende opnår et dybtgående kendskab til centrale udviklingslinjer i sociologien. Der læses således både klassiske, moderne og nyere teoridannelser.

Den studerende skal kunne:

 

  • forstå og reflektere over såvel klassiske og moderne, som nyere teoretiske udviklingslinjer i sociologisk teori

  • vurdere relevansen af disse i forhold til analyser af nutidige samfundsmæssige og/eller teoretisk analytiske problematikker.

    Færdigheder:

  • Den studerende kunne:

  • diskutere i hvilken forstand nyere sociologisk teori markerer kontinuitet eller brud med den klassiske sociologi.

  • diskutere og analysere hovedtraditionerne i klassisk og nyere sociologisk teori stillet over for udvalgte temaer

  • markere kontinuitet respektive brud i den sociologiske teoriudvikling.
     

    Kompetencer:

    Efter endt undervisning skal den studerende kunne:

  • formulere prægnante problemstillinger vedrørende udviklingen i sociologisk teori

  • forholde sig indsigtsfuldt til koblingen mellem teori og empiri

Forelæsninger

Artikler og kapitler i bøger

Mundtlig

Direkte efter mundtlig eksamen

ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtligt forsvar
Individuel.
Synopsis udarbejdes individuelt og eksamen foregår individuelt.
Synopsis skrives inden for eget selvvalgte emne.
Se detaljer for prøveformen i studieordningen og i Den Generelle Eksamensvejledning på KUnet.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen.

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 56
  • Forberedelse (anslået)
  • 110
  • Eksamensforberedelse
  • 40
  • Total
  • 206