Elementære samfundsvidenskabelige metoder I
Kursusindhold
Faget omfatter en generel indføring i kvantitative
samfundsvidenskabelige metoder med særligt fokus på surveyet.
Formålet med undervisningen er, at den studerende tilegner sig
indsigt i og praktisk erfaring med metodologiske grundbegreber og
de forskellige faser i en surveyundersøgelse fra problemformulering
til afrapportering.
Faget indeholder et særskilt modul, hvor den studerende får
indføring i brugen af software til statistisk analyse.
Elementary research methods for the social sciences 1
Obligatorisk kursus på 1. semester på sociologiuddannelsen.
Undervisningen i foråret 2021 vil køre i et rent online
format frem til 1. april på grund af covid19 situationen.
Så snart det herefter er tilladt og forsvarligt, er det op til den
enkelte underviser om denne ønsker at overgå til et blended format
eller ønsker at fortsætte med fuld online undervisning resten af
semesteret.
Den enkelte underviser vil give besked om ovenstående valg
i Absalon-rummet for hvert enkelt kursus.
Kurser med mundtlige eksamener vil blive afholdt online,
hvis ikke relevante restriktioner er blevet løftet senest fire uger
før den enkelte eksamen.
Besked herom vil da komme i Absalon.
Kurser med skriftlig eksamen vil ikke opleve nogen ændring i forhold til den normale eksamensform.
VIDEN:
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
- Redegøre for centrale begreber i surveylitteraturen
- Beskrive fordele og ulemper ved forskellige dataindsamlingsmetoder. Redegøre for styrker og svagheder ved besøgsinterviewet med inddragelse af egne erfaringer med det anvendte spørgeskema
- Eksplicitere egne forudsætninger for problemformulering og begrebsdannelse og reflektere kritisk over disse
- Forstå grundlæggende undersøgelses- og stikprøvedesign
- Klassificere variable efter deres forskellige måleniveauer og forklare, hvilke deskriptive mål, der er relevante for hvilke måleniveauer (gennemsnit, median, modus osv)
- Skelne mellem teoretiske og empiriske hypoteser
- Reflektere over de generelle pointer i metodelitteraturen fra pensum i forhold til egne indhøstede erfaringer med empiriindsamling og analyse
- Forklare logikken bag en bortfaldsanalyse og centrale begreber som repræsentativitet, population, stikprøve, analyseudvalg
- Redegøre for etiske overvejelser i forbindelse med surveyundersøgelser
FÆRDIGHEDER:
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
- Begrunde valg af undersøgelsesemne med henvisning til samfundsmæssig aktualitet og/eller sociologiske vidensbehov
- Formulere og begrunde en enkel problemformulering, der lægger op til undersøgelse ved hjælp af surveymetode
- Identificere og afgrænse relevante sociologiske begreber samt opstille simple modeller og hypoteser over sammenhænge mellem disse
- Formulere teoretiske og empiriske hypoteser og begrunde disse med henvisning til eksplicitte antagelser om sammenhænge i den sociale virkelighed
- Formulere surveyspørgsmål, der operationaliserer de teoretiske begreber til empiriske variable og argumentere for valget af empiriske dimensioner i operationaliseringsprocessen
- Gennemføre test af egne spørgsmål og revidere dem på baggrund heraf
- Vurdere validitet og reliabilitet af egne spørgsmål i lyset af analysen af de indsamlede data
- Klargøre data til analyse samt gennemføre simple univariate, bivariate og multivariate analyser ved hjælp af statistikprogram
- Gennemføre en bortfaaldsanalyse af analyseudvalgets repræsentativitet ved hjælp af kendte variable
- Diskutere og perspektivere analyseresultater undersøgelsesresultater ift. problemformulering, forforståelse og teoretiske hypoteser; påpege perspektiver og begrænsninger i analysens resultater
- Diskutere styrker og begrænsninger ved surveymetoden i lyset af egne erfaringer
- Afrapportere undersøgelsens forløb og resultater som et samlet hele. Herunder formidle centrale resultater i form af tabeller og grafer
KOMPETENCER:
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
- Selvstændigt og i samarbejde med andre at kunne tilrettelægge og gennemføre en surveyundersøgelse fra problemformulering til afrapportering, herunder genenmføre simple analyser af data ved hjælp af relevant software
- Anvende metodelitteraturen aktivt til at argumentere for de trufne valg undervejs og reflektere kritisk over deres konsekvenser
- Formidle undersøgelsens resultater skriftligt og mundtligt ved hjælp af tabeller og grafer
- Inddrage etiske overvejelser i tilrettelæggelsen af undersøgelse og analyse
Årgangsforelæsninger, øvelsestimer samt undervisning i
statistikprogrammet stata på mindre hold, gruppe- samt individuelt
arbejde uden for undervisningen
!! BEMÆRK !!
På grund af covid19 situationen er undervisningen i efteråret 2020
midlertidig ændret således:
• Forelæsninger er med fysisk tilstedeværelse med adskilte
hold/zoner.
• Holdundervisning er med fysisk tilstedeværelse.
• Forelæsninger vil også kunne følges online af studerende, der
ikke kan deltage i undervisningen fysisk pga. deres forøgede risiko
for covid19.
Husk altid at tjekke Absalon for de nyeste
opdateringer.
Grundbog: Frederiksen, Morten, Peter Gundelach og Rikke S. Nielsen 2017. Survey. Design, stikprøve, spørgeskema, analyse. København: Hans Reitzel.
Kompendium (kan købes ved semesterstart hos Academic Books på CSS)
SAMF IT har oprettet en side for installering af programmer på egne computere: http://samf-it.ku.dk/stud/programmer/
Efterårskurser: Tilmeldingsperioden er 15. maj - 1. juni.
Forårskurser: Tilmeldingsperioden er 15. november – 1. december
Sommerskole-kurser kan tilmeldes i begge periode (meritstuderende
dog kun pr. 1. juni.)
Ordinær tilmeldingsperiode til sommerskole-kurser er fra 15. november til 1. december. Bliver kurset fyldt her, vil det IKKE blive udbudt igen ved eftertilmeldingsperioden fra 15. maj - 1. juni
Tilmelding til undervisning medfører automatisk tilmelding til
eksamen.
Meritstuderende skal tilmelde sig via en særlig en
ansøgningsformular:
klik
her
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Kursusdeltagelse, .For at bestå "Aktiv deltagelse" skal man deltage i øvelsestimer og udarbejde obligatorisk opgave
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Forberedelse (anslået)
- 150
- Praktiske øvelser
- 28
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- ASOB16004U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
Bachelor tilvalg
- Varighed
-
1 semester
- Skemagruppe
-
Se skema
- Kapacitet
- Vejl. 120 personer (6 øvelseshold)
- Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Jonas Toubøl (2-6d7743767266316e7831676e)
Underviser
Undervisere:
Jonas Toubøl, e-mail: jt@soc.ku.dk
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students