Makroøkonomi II

Kursusindhold

Undervisningen i dette kursus kan være ændret til hel eller delvis online undervisning grundet COVID-19. Se kursusrummet på Absalon for nærmere information. Eksamensformen, -tidspunktet og -stedet kan også blive ændret grundet COVID-19, og vil blive offentliggjort på denne side under fanen ”Eksamen”.

Faget sætter fokus på de konjunkturbevægelser, der kendetegner den makroøkonomiske udvikling på kort og mellemlangt sigt. Med udgangspunkt i teorier om det private forbrug, de private investeringer samt løn- og prisdannelsen forklares det, hvordan konjunkturbevægelser kan fremkomme som et resultat af forskellige typer af "stød" til økonomien. Der gives også en grundig indføring i empiriske forhold vedrørende konjunkturbevægelser. Endvidere analyseres virkningerne af økonomisk stabiliseringspolitik, ligesom forhold relateret til den åbne økonomi diskuteres. 



I faget rejses bl.a. spørgsmål som:

  • Hvordan bevæger de forskellige makroøkonomiske størrelser sig under en "typisk" konjunkturcyklus?
  • Hvorfor er den økonomiske vækst så ujævn, dvs. hvorfor er der til stadighed cykliske udsving i den samlede økonomiske aktivitet?
  • Hvilken rolle spiller aktiemarkedet og boligmarkedet for konjunkturbevægelserne?
  • Hvad er velfærdstabet ved konjunkturudsving, og hvordan kan penge- og finanspolitikken eventuelt udjævne svingningerne?
  • Bør der overhovedet føres en aktiv stabiliseringspolitik?
  • Hvilken rolle spiller udenrigshandelen og de internationale kapitalbevægelser for konjunktursvingningerne?
  • Bør der være faste eller flydende valutakurser?

 

Dette fag bygger videre på den del af makrostoffet i Økonomiske Principper B, der vedrører økonomien på kort sigt, samt på nogle af de analysemetoder, de studerende har lært i Mikroøkonomi I og Makroøkonomi I.

Engelsk titel

Macroeconomics II

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i økonomi – Obligatorisk fag på 4. semester

Målbeskrivelse

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

 

Viden:

  • Forklare de vigtigste stiliserede empiriske fakta om konjunkturcykler.
  • Beskrive og forklare de makroøkonomiske udsving på det korte sigt, dvs. konjunkturudsvingene omkring den langsigtede væksttrend, der beskrives og analyseres i faget Makroøkonomi I.
  • Forklare de vigtigste makroøkonomiske teorier om bestemmelsen af privatforbruget og de private investeringer.
  • Forklare de vigtigste makroøkonomiske teorier om pengepolitik og aggregeret efterspørgsel og om inflationsprocessen, Phillips-kurven, arbejdsmarkedets rolle herfor og relationen til aggregeret udbud.
  • Forstå og forklare indholdet og ligevægtsmekanismerne i de teoretiske makroøkonomiske modeller for lukkede og åbne økonomier, som kurset omfatter.
  • Identificere og forstå de tilpasningsmekanismer, som trækker økonomien tilbage mod den langsigtede væksttrend.
  • Forstå og beskrive sondringen mellem de impulser, der igangsætter konjunkturbevægelser, og de økonomiske spredningsmekanismer, der giver konjunkturbevægelserne en systematisk karakter.
  • Fremføre, begrunde og reflektere over de vigtigste kritikker af de mest centrale antagelser i de opstillede modeller, samt hvordan disse påvirker modellernes forudsigelser.

 

Færdigheder:

  • Udvælge og anvende dynamiske makroøkonomiske modeller af enten deterministisk eller stokastisk karakter af de typer, som kurset omfatter.
  • Gennemføre en analyse af en konkret makroøkonomisk eller stabiliseringspolitisk problemstilling inden for rammerne af de gennemgåede teoretiske modeller.
  • Begrunde, vurdere og anvende de vigtigste makroøkonomiske teorier om bestemmelsen af privatforbruget og de private investeringer, samt om inflationsprocessen og arbejdsmarkedets rolle heri.
  • Begrunde og vurdere de mest centrale mekanismer for bestemmelsen af import og eksport i en lille åben økonomi samt valutakursens rolle heri.
  • Foretage en vurdering af fordele og ulemper ved henholdsvis et fast og et flydende valutakursregime.
  • Vurdere omkostningerne ved økonomiske konjunkturudsving samt fordele og udfordringer ved makroøkonomisk stabiliseringspolitik.

 

Kompetencer:

  • Gennemføre en selvstændig makroøkonomisk analyse af et relevant emne med udgangspunkt i teoretiske modeller af den type, som kurset omfatter.
  • Konfrontere de opstillede teoretiske modeller med tilgængelige empiriske resultater, og på den baggrund vurdere deres anvendelighed i forskellige sammenhænge.
  • Arbejde systematisk samt teoretisk konsistent med dynamiske makroøkonomiske modeller.
  • Omsætte teoretiske makroøkonomiske analyser til konkrete implikationer og resultater samt kunne vurdere og perspektivere disse til aktuelle økonomiske problemstillinger.

 

I forelæsningstimerne fokuseres der på teorigennemgang, og i de ugentlige holdundervisningstimer fokuseres der på opgaveregning, herunder gennemgang af obligatoriske hjemmeopgaver.

Holdundervisningen veksler mellem holdunderviserens gennemgang og en aktivering af de studerende v.eks ved studentergennemgang, gruppearbejde og "regn-selv-pauser".

Pensum:

  • Makroteoriens teorihistorie baseret på kap. 25, "The Story of Macroeconomics", i: Macroeconomics, Olivier Blanchard og David R. Johnson, 6th ed, Pearson International Edition. 
     
  • Øvrigt pensum baseret på Book Two, kapitlerne 13-25, i: Introducing Advanced Macroeconomics - Growth and Business Cycles, Peter Birch Sørensen og Hans Jørgen Whitta-Jacobsen, McGraw-Hill Education, 2nd Edition, 2010.
    • En del af kapitlerne skal ikke læses fra bogens trykte udgave, men i opdaterede udgaver, som gøres tilgængelige for de studerende i kursusrummet.
    • Der vil i visse kapitler være overspringelser, som meddeles i kursusrummet. 

 

  • Herudover anvendes en række akademiske artikler som ekstra læsning

Økonomiske Principper B og Makroøkonomi I fra Bacheloruddannelsen i Økonomi på Københavns Universitet eller tilsvarende.

Lektionsplan:

Efterår 2020:
2 timers forelæsninger 1-2 gange pr uge fra uge 36 til uge 50 (minus uge 42).
2 timers holdundervisning pr uge 36/37 til uge 50 (minus uge 42).

Forår 2021:
2 timers forelæsninger 1-2 gange pr uge fra uge 6 til uge 20 (minus helligdage).
2 timers holdundervisning pr uge 6/7 til uge 21 (minus helligdage).

Tid og sted:
Tidspunkt og lokale kan ses ved at trykke på linket/ et af linkene til holdene under "Se skema" i højre side. Forelæsningens tider vises under hvert link (E står for Efterår, F for forår med årstal først)

Hvis linket ikke virker, kan det samme ses her:
https:/​/​skema.ku.dk/​ku2021/​module.htm
-Vælg: “2200-Økonomisk Institut” (vent tålmodigt)
-Vælg: “2200-E20; [Navn på kursus]” eller “2200-F21; [Navn på kursus]”
-Vælg: ”Liste - ugedage”
-Vælg “Efterår/Autumn – uge 30-5” eller “Forår/Spring – uge 5-30”
-Tryk: “Se skema”

Bemærk venligst:
- At de studerende placeres på holdene af studieadministrationen efter principperne angivet i KUnet.
- At holdændring ikke er muligt efter eftertilmeldingsperioden er afsluttet.
- At hold kan ændre dag og tid op til studiestart uden accept af de tilmeldte. Hvis dette sker vil det fremgå af linkene i højre side, i det personlige skema på KUnet og i MyUCPH-appen.
- At et hold kan blive lagt sammen med et andet ved for lidt tilmeldte studerende eller ved manglende undervisningsressourcer.
- At det ikke er tilladt at deltage på et hold, man ikke er tilmeldt, da lokalet kun har plads til de tilmeldte studerende.
- At holdunderviseren ikke kan rette opgaver fra andre end holdets tilmeldte studerende undtagen ved gruppeaflevering på tværs af holdene.

Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv

 

I forelæsningerne modtager de studerende i begrænset omgang mundtlig kollektiv feedback på baggrund af de spørgsmål, der stilles og besvares i forbindelse med undervisningen.

I holdundervisningen modtager de studerende individuel og kollektiv feedback via opgaveregningen på klassen og via deres skriftlige afleveringer. 

ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 3 timer med opsyn.
___
Hjælpemidler
Uden hjælpemidler

__

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Faget kan ved stikprøvekontrol udtages til ekstern censur.
__
Kriterier for bedømmelse

Bedømmelseskriterierne er baseret på indholdet i målbeskrivelsen.

 

For at opnå den højeste karakter skal den studerende med en fremragende præsentation og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 42
  • Holdundervisning
  • 28
  • Forberedelse (anslået)
  • 133
  • Eksamen
  • 3
  • Total
  • 206