Makroøkonomi II

Kursusindhold

Undervisningen i dette kursus kan være ændret til hel eller delvis online undervisning grundet COVID-19. Se kursusrummet på Absalon for nærmere information. Eksamensformen, -tidspunktet og -stedet kan også blive ændret grundet COVID-19, og vil blive offentliggjort på denne side under fanen ”Eksamen”.

 

Faget sætter fokus på de konjunkturbevægelser, der kendetegner den makroøkonomiske udvikling på kort og mellemlangt sigt. Med udgangspunkt i teorier om det private forbrug, de private investeringer samt løn- og prisdannelsen forklares det, hvordan konjunkturbevægelser kan fremkomme som et resultat af forskellige typer af "stød" til økonomien. Der gives også en grundig indføring i empiriske forhold vedrørende konjunkturbevægelser. Endvidere analyseres virkningerne af økonomisk stabiliseringspolitik, ligesom forhold relateret til den åbne økonomi diskuteres. 



I faget rejses bl.a. spørgsmål som:

  • Hvordan bevæger de forskellige makroøkonomiske størrelser sig under en "typisk" konjunkturcyklus?
  • Hvorfor er den økonomiske vækst så ujævn, dvs. hvorfor er der til stadighed cykliske udsving i den samlede økonomiske aktivitet?
  • Hvilken rolle spiller aktiemarkedet og boligmarkedet for konjunkturbevægelserne?
  • Hvad er velfærdstabet ved konjunkturudsving, og hvordan kan penge- og finanspolitikken eventuelt udjævne svingningerne?
  • Bør der overhovedet føres en aktiv stabiliseringspolitik?
  • Hvilken rolle spiller udenrigshandelen og de internationale kapitalbevægelser for konjunktursvingningerne?
  • Bør der være faste eller flydende valutakurser?

 

Dette fag bygger videre på den del af makrostoffet i Økonomiske Principper B, der vedrører økonomien på kort sigt, samt på nogle af de analysemetoder, de studerende har lært i Mikroøkonomi I og Makroøkonomi I.

Engelsk titel

Macroeconomics II

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i økonomi – Obligatorisk fag på 4. semester

Målbeskrivelse

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

 

Viden:

  • Forklare de vigtigste stiliserede empiriske fakta om konjunkturcykler.
  • Beskrive og forklare de makroøkonomiske udsving på det korte sigt, dvs. konjunkturudsvingene omkring den langsigtede væksttrend, der beskrives og analyseres i faget Makroøkonomi I.
  • Forklare de vigtigste makroøkonomiske teorier om bestemmelsen af privatforbruget og de private investeringer.
  • Forklare de vigtigste makroøkonomiske teorier om pengepolitik og aggregeret efterspørgsel og om inflationsprocessen, Phillips-kurven, arbejdsmarkedets rolle herfor og relationen til aggregeret udbud.
  • Forstå og forklare indholdet og ligevægtsmekanismerne i de teoretiske makroøkonomiske modeller for lukkede og åbne økonomier, som kurset omfatter.
  • Identificere og forstå de tilpasningsmekanismer, som trækker økonomien tilbage mod den langsigtede væksttrend.
  • Forstå og beskrive sondringen mellem de impulser, der igangsætter konjunkturbevægelser, og de økonomiske spredningsmekanismer, der giver konjunkturbevægelserne en systematisk karakter.
  • Fremføre, begrunde og reflektere over de vigtigste kritikker af de mest centrale antagelser i de opstillede modeller, samt hvordan disse påvirker modellernes forudsigelser.

 

Færdigheder:

  • Udvælge og anvende dynamiske makroøkonomiske modeller af enten deterministisk eller stokastisk karakter af de typer, som kurset omfatter.
  • Gennemføre en analyse af en konkret makroøkonomisk eller stabiliseringspolitisk problemstilling inden for rammerne af de gennemgåede teoretiske modeller.
  • Begrunde, vurdere og anvende de vigtigste makroøkonomiske teorier om bestemmelsen af privatforbruget og de private investeringer, samt om inflationsprocessen og arbejdsmarkedets rolle heri.
  • Begrunde og vurdere de mest centrale mekanismer for bestemmelsen af import og eksport i en lille åben økonomi samt valutakursens rolle heri.
  • Foretage en vurdering af fordele og ulemper ved henholdsvis et fast og et flydende valutakursregime.
  • Vurdere omkostningerne ved økonomiske konjunkturudsving samt fordele og udfordringer ved makroøkonomisk stabiliseringspolitik.

 

Kompetencer:

  • Gennemføre en selvstændig makroøkonomisk analyse af et relevant emne med udgangspunkt i teoretiske modeller af den type, som kurset omfatter.
  • Konfrontere de opstillede teoretiske modeller med tilgængelige empiriske resultater, og på den baggrund vurdere deres anvendelighed i forskellige sammenhænge.
  • Arbejde systematisk samt teoretisk konsistent med dynamiske makroøkonomiske modeller.
  • Omsætte teoretiske makroøkonomiske analyser til konkrete implikationer og resultater samt kunne vurdere og perspektivere disse til aktuelle økonomiske problemstillinger.

 

I forelæsningstimerne fokuseres der på teorigennemgang, og i de ugentlige holdundervisningstimer fokuseres der på opgaveregning, herunder gennemgang af obligatoriske hjemmeopgaver.

Holdundervisningen veksler mellem holdunderviserens gennemgang og en aktivering af de studerende v.eks ved studentergennemgang, gruppearbejde og "regn-selv-pauser".

Pandemi:
I tilfælde af et pandemi udbrud som f.eks Corona kan undervisningen blive helt eller delvist omlagt til online undervisning. Se kursusrummet på Absalon for nærmere information.

Pensum:

  • Makroteoriens teorihistorie baseret på kap. 25, "The Story of Macroeconomics", i: Macroeconomics, Olivier Blanchard og David R. Johnson, 6th ed, Pearson International Edition. 
     
  • Øvrigt pensum baseret på Book Two, kapitlerne 13-25, i: Introducing Advanced Macroeconomics - Growth and Business Cycles, Peter Birch Sørensen og Hans Jørgen Whitta-Jacobsen, McGraw-Hill Education, 2nd Edition, 2010.
    • En del af kapitlerne skal ikke læses fra bogens trykte udgave, men i opdaterede udgaver, som gøres tilgængelige for de studerende i kursusrummet.
    • Der vil i visse kapitler være overspringelser, som meddeles i kursusrummet. 

 

  • Herudover anvendes en række akademiske artikler som ekstra læsning

Økonomiske Principper B og Makroøkonomi I fra Bacheloruddannelsen i Økonomi på Københavns Universitet eller tilsvarende.

Lektionsplan:

Efterår 2020:
2 timers forelæsninger 1-2 gange pr uge fra uge 36 til uge 50 (minus uge 42).
2 timers holdundervisning pr uge 36/37 til uge 50 (minus uge 42).

Forår 2021:
2 timers forelæsninger 1-2 gange pr uge fra uge 6 til uge 20 (minus helligdage).
2 timers holdundervisning pr uge 6/7 til uge 21 (minus helligdage).

Tid og sted:
Tidspunkt og lokale kan ses ved at trykke på linket/ et af linkene til holdene under "Se skema" i højre side. Forelæsningens tider vises under hvert link (E står for Efterår, F for forår med årstal først)

Hvis linket ikke virker, kan det samme ses her:
https:/​/​skema.ku.dk/​ku2021/​module.htm
-Vælg: “2200-Økonomisk Institut” (vent tålmodigt)
-Vælg: “2200-E20; [Navn på kursus]” eller “2200-F21; [Navn på kursus]”
-Vælg: ”Liste - ugedage”
-Vælg “Efterår/Autumn – uge 30-5” eller “Forår/Spring – uge 5-30”
-Tryk: “Se skema”

Bemærk venligst:
- At de studerende placeres på holdene af studieadministrationen efter principperne angivet i KUnet.
- At holdændring ikke er muligt efter eftertilmeldingsperioden er afsluttet.
- At hold kan ændre dag og tid op til studiestart uden accept af de tilmeldte. Hvis dette sker vil det fremgå af linkene i højre side, i det personlige skema på KUnet og i MyUCPH-appen.
- At et hold kan blive lagt sammen med et andet ved for lidt tilmeldte studerende eller ved manglende undervisningsressourcer.
- At det ikke er tilladt at deltage på et hold, man ikke er tilmeldt, da lokalet kun har plads til de tilmeldte studerende.
- At holdunderviseren ikke kan rette opgaver fra andre end holdets tilmeldte studerende undtagen ved gruppeaflevering på tværs af holdene.
- At det er den studerendes eget ansvar løbende at opdatere sig om sit studie, sin undervisning, sit skema, sin eksamen mv. via studiesiderne, kursusbeskrivelsen, digital eksamensportalen, Absalon, KUnet, myUCPH-appen, studieordningen mm.

Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv

 

I forelæsningerne modtager de studerende i begrænset omgang mundtlig kollektiv feedback på baggrund af de spørgsmål, der stilles og besvares i forbindelse med undervisningen.

I holdundervisningen modtager de studerende individuel og kollektiv feedback via opgaveregningen på klassen og via deres skriftlige afleveringer. 

ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering, 3,5 timer
Studienævnet har besluttet, at grundet Corona er efterårssemesterets ordinære eksamen og reeksamen ændret til skriftlige online tag-hjem eksamener. Begge eksamener er fortsat individuelle.

I eksamenstiden må der under ingen omstændigheder kommunikeres med nogen om eksamensopgaven eller løsning af opgaven. Data vedr løsning af opgaven må ikke deles med nogen. Hvis førnævnte eller lignende handlinger foretages, sidestilles det med eksamenssnyd og plagiering.

Se i øvrigt studiebeskederne:
- https:/​/​kunet.ku.dk/​nyhedsrum/​studiebeskeder/​Sider/​Information-om-vinterens-eksamener-p%c3%a5-%c3%98konomisk-Institut.aspx
- https:/​/​kunet.ku.dk/​nyhedsrum/​studiebeskeder/​Sider/​Information-om-oml%C3%A6gning-af-PBV--vintereksamener.aspx
___
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

__

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Faget kan ved stikprøvekontrol udtages til ekstern censur.
__
Kriterier for bedømmelse

Bedømmelseskriterierne er baseret på indholdet i målbeskrivelsen.

 

For at opnå den højeste karakter skal den studerende med en fremragende præsentation og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.

ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 3 timer med opsyn.
i universitetets eksamenslokaler.

I tilfælde af at sommerens eksamener er nødt til at afvikles som online eksamener pga. COVID-19, vil eksamensformen være en 3 ½ T hjemmeeksamen med hjælpemidler. Reeksamen vil være det samme som omlagt ordinær, evt. online mundtlig ved få tilmeldinger.
___
Hjælpemidler
Uden hjælpemidler

til den skriftlige eksamen.

 

Vedr hjælpemidler til eventuel mundtlig reeksamen: Se under afsnittet Reeksamen.

__

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Faget kan ved stikprøvekontrol udtages til ekstern censur.
__
Kriterier for bedømmelse

Bedømmelseskriterierne er baseret på indholdet i målbeskrivelsen.

 

For at opnå den højeste karakter skal den studerende med en fremragende præsentation og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 42
  • Holdundervisning
  • 28
  • Forberedelse (anslået)
  • 133
  • Eksamen
  • 3
  • Total
  • 206