Videnskabsteori for økonomer

Kursusindhold

Formålet med kurset er at styrke de studerendes forståelse af økonomi som en praktisk videnskab. Vi vil se på forskellige teorier for hvad der gør økonomi til en videnskab.

 

Udgangspunktet for kurset er, at det er modellerne, som gør, at økonomi kan hævdes at være en videnskab. Kurset stiller derfor skarpt på modellers rolle i økonomi.

  • Hvordan bruges modeller i økonomi?
  • Hvad er en kritisk antagelse i en model?
  • Skal antagelserne i en model være realistiske eller ej?
  • Hvordan navigerer man mellem forskellige modeller?
  • Mange økonomiske modeller er funderet i en antagelse om rationalitet. Antagelsen om rationalitet kan imidlertid kritiseres på mange niveauer, hvorfor kurset også vil behandle etik og moral i økonomi.

 

Sigtet med kurset er i sidste instans at gøre de studerende til bedre økonomer.

 

Kurset er bygget op omkring følgende temaer:

  • Hvad er videnskab og hvorfor er det vigtigt at kunne skelne?
  • Brug og misbrug af økonomiske ideer
  • Modellers rolle i økonomi
  • Valg af modelramme
  • Model versus teori i økonomi
  • Kritik af den økonomiske metode
  • Betydningen af etik og moral
  • Velfærd og efficiens
  • Paretokriteriet og cost-benefit analyse
  • Moralske grænser for markedet
  • Økonomisk retfærdighed
  • Etisk pluralisme
  • Kausalitet og mekanismer
  • Praktisk argumentation og skriveteknik
Engelsk titel

Philosophy of Social Science

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i økonomi – Obligatorisk fag på 3. år

 

Målbeskrivelse

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

 

Viden

  • Demonstrere viden om kursets fokusområder, herunder være i stand til at identificere, redegøre for, og reflektere over styrker og svagheder ved forskellige økonomiske argumenter, modeller, og teorier.

  • Forklare argumentationen bag de logiske positivister Karl Popper, Lakatos, Friedman og Kuhn, samt de største kritikpunkter af deres teorier.

 

Færdigheder

  • Redegøre for brugen (og misbrugen) af matematiske modeller i økonomi

  • Identificere og redegøre for kritiske antagelser økonomiske modeller

  • Forklare og diskutere fordele og ulemper ved forskellige metodiske traditioner inden for økonomi

  • Diskutere lødigheden af forskellige typer af kritik som ikke-økonomer har af økonomi

  • Reflektere over hvorvidt økonomi er en videnskab

  • Forklare og diskutere betydningen af etik og moral i økonomi

  • Identificere et økonomisk arguments normative udgangspunkt

  • Diskutere markedets moralske grænser

  • Redegøre for økonomisk retfærdighed

  • Diskutere definitionen af økonomi og problematikken omkring afgrænsning.

 

Kompetencer

  • Vurdere økonomisk teori og praksis kritisk med reference til tematikkerne dækket i faget videnskabsteori.

Forelæsninger.

Pandemi:
I tilfælde af et pandemi udbrud som f.eks Corona kan undervisningen blive helt eller delvist omlagt til online undervisning. Se kursusrummet på Absalon for nærmere information.

Litteratur:

• Rodrik, Dani (2015). Economics Rules: The Rights and Wrongs of the Dismal Science. WW Norton & Company

• Dienes, Zoltan (2008) “Understanding Psychology as a Science”, Palgrave Macmillan

• Reiss, Julian (2013) “Philosophy of economics: A contemporary introduction”, Routledge

• Cartwright, Nancy og Eleonora Montuschi (2014) Philosophy of Social Science, Oxford

• Forelæsningsnoter

• Diverse artikler

Det anbefales at man har fulgt fagene til og med Mikroøkonomi II, Makroøkonomi II, Økonometri II og Økonomisk Historie på BA uddannelsen i Økonomi eller tilsvarende.

Lektionsplan:

Forår 2021:
3 timers forelæsninger 1 gang om ugen fra uge 6 til 20 (minus helligdage).

Skema:
Overordnet skemaet for KA fag kan ses på KUnet:
"BA i Økonomi" eller "KA i Økonomi" => "Kurser og Undervisning" => "Planlægning og Overblik" => "Dit skema"

Tid og sted:
Tidspunkt og lokale kan ses ved at trykke på linket under "Se skema" i højre side (F for forår med årstal først)

Hvis linket ikke virker, kan det samme ses her:
https:/​/​skema.ku.dk/​ku2021/​dk/​module.htm
-Vælg: “2200-Økonomisk Institut” (vent tålmodigt)
-Vælg: “2200-F21; [Navn på kursus]”
-Vælg: ”Liste - ugedage”
-Vælg “Forår/Spring – uge 5-30”
-Tryk: “Se skema”

Bemærk venligst:
- At det er den studerendes eget ansvar løbende at opdatere sig om sit studie, sin undervisning, sit skema, sin eksamen mv. via studiesiderne, kursusbeskrivelsen, digital eksamensportalen, Absalon, KUnet, myUCPH-appen, studieordningen mm.

Mundtlig
Kollektiv
ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering, 3 timer med opsyn.
I universitetets eksamenslokaler.

Pandemi:
I tilfælde af et pandemi udbrud som f.eks Corona kan eksamensformen, -tid og sted blive ændret, hvilket vil blive offentliggjort under ”Eksamensperiode” og "Reeksamen".
____
Hjælpemidler
Uden hjælpemidler

til den skriftlige eksamen.

 

Vedr hjælpemidler til eventuel mundtlig reeksamen: Se under afsnittet Reeksamen.

____

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
____
Kriterier for bedømmelse

Bedømmelseskriterierne er baseret på indholdet i målbeskrivelsen.

 

For at opnå den højeste karakter skal den studerende med en fremragende præsentation og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 42
  • Forberedelse (anslået)
  • 161
  • Eksamen
  • 3
  • Total
  • 206