Retspsykologi

Kursusindhold

Kurset har til formål at give deltagerne indblik i nogle af retspsykologiens centrale temaer og problemstillinger som udgangspunkt for refleksion og kritisk diskussion. Kurset sigtet er at tilbringe deltagerne viden om psykologiske teorier og forskning der har relevans i en juridisk kontekst, særligt indenfor strafferetsprocessen.  

 

Følgende emner behandles:

  • Introduktion til faget og psykologi (1 seminartime).
  • Psykologiske kriminalitetsteorier og risikomodeller (herunder den bio-psyko-social forståelsesramme) (11 seminartimer)
  • Vidnepsykologi (herunder kognition og hukommelsesteori) (7,5 seminartimer)
  • Afhøringsteori og afhøringsformens betydning for vidneforklaringer (2,5 seminartimer)
  • Dyssocial personlighedsstruktur (psykopati) (3 seminartimer)
  • Nævningepsykologi og beslutningstagningsprocesser i retten (2 seminartimer)
  • Løgndetektion (1 seminartime)

 

Kurset indeholder desuden et 2-timers besøg ved Børnehuset hvor deltagerne bliver introduceret i afhøring af børn fra et praktisk perspektiv.  

Engelsk titel

Forensic psychology

Målbeskrivelse

Viden:

  • Den studerende skal gennem kurset tilegne sig viden om de grundlæggende snitflader mellem psykologi og jura.
  • Være bekendt med og kunne redegøre for kriminalitet/den kriminelle ud fra en bio-psyko-social forståelsesramme.
  • Have kendskab til Dyssocial personlighedsstruktur (Psykopati) og kunne diskutere sanktioner i forhold til kriminelle psykopater.
  • Være vidende om vidnepsykologiske problemstillinger, herunder den vidnepsykologisk analyseramme og kunne redegøre for disse, samt forskellen på voksne og børn som vidner.

  • Have kendskab til forskellige afhøringsteknikker og kunne redegøre for deres betydning for et vidneudsagn pålidelighed.

  • Have kendskab til socialpsykologiske processer der kan påvirke rettens beslutningstagningsprocesser

  • Være vidende om forskellige teorier om løgndektion                         

 

Færdigheder:

  • Kunne identificere risikofaktor for udvikling af kriminel adfærd og diskutere deres betydning i forhold til risikomodeller
  • Kunne identificere, analysere og diskutere vidnepsykologiske problemstillinger, herunder børns troværdighed som vidner, særligt i forhold til strafferetlige forhold.
  • Kunne diskutere afhøringsteknikkers anvendelighed i relation vidnepsykologisk viden.
  • Kunne identificere socialpsykologiske faktorer der kan påvirker rettens beslutningstagning.

 

Kompetencer:

  • Den studerende bliver i stand til at kunne påpege, analysere og diskutere retspsykologiske problemstillinger på et overordnet plan.
  • Den studerende bliver derudover i stand til skriftligt (gennem synopsis) at videreformidle psykologiske viden og forskning på et pensumrelevant selvvalgt område.   

Præsentation og opsummering af læst stof af underviseren. Gruppeopgave, individuel refleksion, forskellige former for øvelser (bl.a. vidne- og afhøringsøvelser). Plenum diskussioner.

Morten Stauenberg: Retspsykologi, Materialesamling, 2018. 

 

Samlet pensum ca. 400 sider, hvoraf størstedelen er på engelsk. 

Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet

Den studerende vil få løbende feedback gennem kurset i forbindelse med besvarelse af spørgsmål fra underviseren. Det vil gennem hele kursus blive gjort brug af multiple-choice test hvor den studerende for mulighed for at teste sin egen viden i forhold til pensum og følge udviklingen af denne. Derudover vil der blive gjort brug af gruppearbejde hvor den studerende for lejlighed til at diskutere egen viden i forhold til medstuderende.

ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 20 min.
Mundtlig eksamen på baggrund af synopsis, 20 minutter
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 178,25
  • Seminar
  • 28
  • Total
  • 206,25