Kulturel innovation

Kursusindhold

Innovation handler om at skabe værdi gennem nytænkning. Det være sig økonomisk, social, kulturel eller anden form for værdi. På kurset Kulturel innovation tager vi udgangspunkt i en række cases der kan illustrere problemstillinger og potentialer ved forskellige typer af udviklingsprojekter i kultursektoren.  Kursets målsætning er at skabe et teoretisk fundament for at kunne forstå, udvikle, organisere, lede og reflektere over kulturelle innovationsprojekter.  Fokus vil først og fremmest være på ABM-institutionerne, men der vil også være udblik til det øvrige kulturfelt. De valgte cases består dels af tekster og dels af materiale som de studerende selv indsamler i forbindelse med ekskursioner og feltarbejde

Engelsk titel

Cultural Innovation

Målbeskrivelse

Faglige mål

Ved prøven kan den studerende demonstrere:

Viden om og forståelse af

  • kulturel innovation, partnerskaber, deltagelseskultur og samskabelse i kulturfeltet
  • forskellige typer innovationsprojekter i ABM-institutioner og på tværs i kulturfeltet
  • projektstyringsteori og -værktøjer
  • organisationsteoretiske aspekter af organisering og ledelse af innovationsprojekter i kulturfeltet.

 

Færdigheder i at

  • analysere innovationsprojekter i netværk af institutioner, brugere og andre interessenter
  • analysere organisering og ledelse i kulturfeltet
  • vurdere og reflektere over metoder til innovation, udvikling og organisering af innovationsprojekter.

 

Kompetencer i at

  • vurdere forskellige tilgange til kulturel innovation
  • indgå i en faglig diskussion af organisering, styring og ledelse af innovationsprojekter i kulturfeltet
  • udvikle en projektide og reflektere over dens innovative potentiale samt mulige partnerskaber, finansiering og organisering.

Holdundervisning, mundtlige oplæg, workshop, ekskursioner og feedback

Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:

  • Due, Brian (2014): Ideudvikling – En multimodal tilgang til Innovationens kreative faser. Samfundslitteratur.
  • Mangset, Per og Sigrid Røyseng (red) (2009): Kulturelt entreprenørskab. Fagbokforlaget.
  • Boltanski, Luc, og Eve Chiapello (2005). The New Spirit of Capitalism. Verso.
  • Larsen, Håkon (2016): Performing Legitimacy, Studies in High Culture and the Public Sphere. Palgrave Macmillan.
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Eksaminationssprog: Dansk
Omfang: 16-20 normalsider
Se prøvebestemmelser i Studieordningen under kursusbeskrivelsen https:/​/​hum.ku.dk/​uddannelser/​aktuelle_studieordninger/​informationsstudier/​informationsvidenskab_og_kulturformidling_ba_2018
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 120
  • Forberedelse
  • 205,8
  • Holdundervisning
  • 85
  • Total
  • 410,8