FM Reception og brug af film og medier

Kursusindhold

Kurset dækker de teoretiske forståelser af og metodiske tilgange til reception og brug af film og medier. Kurset trækker på klassiske og nyere studier af publikummer, seere og brugere til at belyse, hvordan folk opfatter, fortolker, interagerer med og handler på baggrund af film og medier. Kurset dækker således både traditionelle former for fakta- og fiktionsmedier samt interpersonel- og netværkskommunikation over internettet og på sociale medier. Igennem kurset vil praktiske øvelser og opgaver give den studerende mulighed for at udføre konkrete analyser af reception og brug af film og medier.

Der lægges vægt på, at den studerende får kendskab til både reception af individuelle værker (fx enkelte film, serier eller medietekster) samt brugen af medier i hverdagen (fx smartphones, computerspil, eller sociale medier). Samtidig belyser kurset individuelle aktører som både modtagere, brugere og medskabere af medieindhold. Samlet set giver kurset et overblik over de vigtigste teoretiske udviklinger i analysen af mediebrug fra passive publikummer og kritiske modtagere til aktive brugere og medskabere af indhold.

 

Igennem kurset laver de studerende praktiske øvelser og små opgaver, hvor de anvender empiriske metoder til at studere reception og brug i praksis. Kurset introducerer samtidig til konkrete værktøjer til at studere mediebrugsmønstre i både mindre (mediedagbøger) og større skala (TV-meter og webanalyse). Fokus igennem forløbet er på, hvordan man kobler receptions- og brugsteorier med empiriske metoder og anvender disse teorier til at fortolke resultater fra konkrete empiriske undersøgelser.

Engelsk titel

Mangler

Uddannelse

Bachelortilvalg i Film- og Medievidenskab

Holdundervisning

ECTS
15 ECTS
Prøveform
Andet
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 84
  • Forberedelse
  • 325,5
  • Total
  • 409,5