Velfærd, ulighed og mobilitet

Kursusindhold

Kurset handler om velfærd, ulighed og mobilitet i det danske samfund.

Formålet er at introducere teori og empiri, som beskriver og forklarer uligheder i fordelingen af ressourcer (økonomiske, sociale og kulturelle) og goder (materielle og symbolske) samt de velfærdsmæssige konsekvenser heraf inden for og mellem generationer.

Kurset fokuserer på en række kerneområder: Sociale lagdeling, økonomisk ulighed, fattigdom, arbejdsmarkedet, social mobilitet, forbrug, sundhed og familie.

Engelsk titel

Welfare, inequality and social mobility

Uddannelse

Obligatorisk kursus på 2. semester BA på sociologiuddannelsen.

 

Meritstuderende skal være på bachelorniveau.

Målbeskrivelse

Viden:

Kurset præsenterer teori og empiri om uligheder inden for en række centrale velfærdsområder: Social lagdeling, økonomisk ulighed, fattigdom, arbejdsmarkedet, social mobilitet, forbrug, sundhed og familie. Efter kurset kan den studerende

- demonstrere en bred indsigt i uligheder i fordelingen af ressourcer og goder i det danske samfund

og redegøre for disse uligheder på både mikro- og makroniveau.

 

Færdigheder:

Kurset gør den studerende i stand til at

- koble teori og empiri om fordelingen af ressourcer og goder inden for en række centrale velfærdsområder

- kombinere relevant teori og empiri på tværs af velfærdsområder med henblik på at opnå en bredere indsigt i den sociale lagdeling i Danmark.

 

Kompetencer:

Efter endt kursus er den studerende i stand til selvstændigt at

 - beskrive uligheder i fordelingen af ressourcer og goder,

- anvende denne viden til at skabe ny viden om den sociale lagdeling i Danmark og

- omsætte eksisterende og ny viden i konkret rådgivning.   

Forelæsninger og øvelser

Grundbog:
Carsten Strøbye Jensen 2016: Sociale forskelle og social stratifikation. Hans Reitzels Forlag
+ Kompendie

Begge kan rekvireres via Bogladen.

Løbende feedback i undervisningsforløbet
ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Portfolio
Individuelt eller i gruppe.
Porteføljeeksamen består af et antal skriftlige opgaver som stilles undervejs i forløbet med mulighed for feedback. Opgaverne afleveres samlet ved kursets afslutning.
De samlede porteføljeopgaver må maximalt fylde 15 sider. Ved gruppebesvarelser tillægges 5 sider pr. ekstra studerende. Se detaljer for prøveformen i studieordningen og den generelle eksamensvejledning på KUnet.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen.

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 42
  • Undervisningsforberedelse
  • 110
  • Øvelser
  • 24
  • Eksamen
  • 30
  • Total
  • 206