ÆNDRET: Udvikling af informationssystemer (UIS)

Kursusindhold

ÆNDRET FOR STUDIEÅRET 2018/19

Kurset tilstræber at give de studerende sådan viden og færdigheder, at de i projektgrupper sammen med både domæne-eksperter/brugere og andre IT-professionelle kan udvikle effektive og nyttige informationssystemer.

I kurset vil den studerende lære:

(a) at oparbejde en velunderbygget forståelse af brugerbehov

(b) at opbygge en vision for et kommende informationssystem set i sammenhæng med brugskonteksten

(c) hvordan krav og ønsker til et nyt eller forbedret informationssystem kan beskrives og prioriteres i samarbejde med virkelige brugere

(d) hvordan der kan gennemføres en database-orienteret analyse og design-proces

(e) hvorledes et software-baseret produkt kan konstrueres og dokumenteres

 

Engelsk titel

CHANGED: Development of Information Systems (UIS)

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i datalogi

Målbeskrivelse

Viden om

  • Centrale databasetekniske begreber så som den relationelle model, data-uafhængighed og transaktioner
  • Entitets-relations-modellering (ER-modellering) og relationel datamodellering, herunder transformationer fra ER-modellering til relationel datamodellering
  • Forespørgsler i database-forespørgselssprog, herunder både den relationelle algebra og SQL
  • Teorien om database-normalisering, herunder funktionelle afhængigheder, nøgler, og relationelle dekompositioner
  • Indekseringsteknikker og deres rolle ved performance-forbedring af database-forespørgsler
  • ACID (atomicity, consistency, isolation, durability) egenskaberne og brug af transaktioner
  • Faciliteter til etablering af forbindelse mellem databaser, programmeringsomgivelser og programbiblioteker
  • Brug af constraints, triggers og stored procedures
  • Teknikker til opbygning af brugsscenarier, prototyper mv. med henblik på at udforske designrummet i samarbejde med de kommende brugere af informationssystemet
  • Metoder og teknikker til at evaluere design-alternativer, herunder opsamling og analyse af empiriske data til belysning af fordele og ulemper ved alternativerne
  • Design og evaluering af interaktion mellem mennesker og informationssystem
  • Planlægning, estimering og styring af et IT-udviklingsprojekt i en agil, iterativ og læringsorienteret udviklingsproces
  • Dokumentation af IT-løsningen, og effektiv informationsudveksling mellem udviklere og brugere gennem udviklingsprocessens forskellige trin

 

Færdigheder i

  • Som deltager i en projektgruppe bestående af IT- og domæneeksperter at planlægge og styre en agil systemudviklingsproces, som indenfor resurse- og tidsmæssigt begrænsede rammer fører frem til realisering af et ny og forbedret informationssystem
  • At undersøge, diskutere og afveje styrker og svagheder i udvalgte design-alternativer for et kommende informationssystem
  • At gennemføre datamodellering og realisere database-applikationer med udgangspunkt i ER-modellering, over relationel modellering og normalisering frem til at skabe en konkret relationel, SQL-baseret databaseapplikation
  • At implementere database-applikationer, og vælge hvilke dele af system-logikken som hensigtsmæssigt udtrykkes i database-laget (enten deklarativt i SQL eller som constraints, triggers og stored procedures), og hvilke dele som hensigtsmæssigt udtrykkes i programmeringsomgivelser i applikations-laget

 

Kompetencer i

  • At analysere, designe og vurdere kvaliteter i et påtænkt design af et informationssystem set fra et helhedssynspunkt, der kombinerer både IT-tekniske og bruger-orienterede aspekter
  • At analysere, designe og implementere informationssystemer, i hvilke brug af databaser er en væsentlig komponent
  • Som deltager i en IT-projektgruppe at samarbejde med virkelige brugere og andre systemudviklere om målrettet realisering af et nyt eller forbedret informationssystem

En kombination af forelæsninger, selvstudier af kursuslitteraturen, og øvelser. Projektgruppearbejde med udvikling af et nyt eller forbedret informationssystem i samarbejde med brugere uden for DIKU.

Vil fremgå af kursussiden i Absalon.

Viden om interaktionsdesign på et niveau svarende til gennemførelse af DIKU-kurset "Interaktionsdesign".

Programmeringsfærdigheder og erfaringer med softwareudvikling på et niveau svarende til gennemførelse af DIKU-kurserne "Programming og problemløsning" og "Softwareudvikling".

Skriftlig
Løbende feedback i undervisningsforløbet

 

 

ECTS
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Skriftlig prøve, 2 timer med opsyn.
Eksamen består af 2 dele, et gruppeprojekt, der afleveres som en rapport med individuelle bidrag i løbet af kurset, og en afsluttende 2-timers skriftlig prøve. Projektet vægter 60% af karakteren og den afsluttende skriftlige prøve vægter de resterende 40%.
Hjælpemidler

Til den skriftlige prøve er kun skriftlige hjælpemidler tilladt. 

 

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen.

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 40
  • Øvelser
  • 40
  • Eksamen
  • 20
  • Projektarbejde
  • 232
  • Forberedelse
  • 80
  • Total
  • 412