KL.ARK:Klassisk arkæologisk periodekursus 3: den romerske periode
Kursusindhold
Kurset giver den studerende indblik i det romerske imperiums arkæologi fra republikansk tid til og med Konstantin den Store. Set i lyset af den romerske ekspansion er det en periode som medførte store forandringer for de områder som blev indlemmet i det romerske imperium fra naboområderne Etrurien og Syditalien og Germanien og Britannien i nord, Gallien i vest, Syrien i øst og til Afrika i syd. Med udgangspunkt i en række konkrete monumenttyper som landskaber, byer, helligdomme, templer, grave, teatre, fora, huse, statsrelieffer, idealskulptur, mønter og keramik giver kurset indsigt i hvordan den materielle kultur var med til at definere hvad det ville sige at være romer i et stort imperium. Herunder diskuteres hvordan billeder især i Rom men også med enkelte nedslag i provinserne var med til at skabe og udvikle en fælles identitet omkring en række vigtige fænomener som kejserkult, circuslege (”panem et circenses” (Juvenal, Satire 10.77-81)), religiøse ritualer, og gennem en kontinuerlig demonstration af den romerske militærs overlegenhed overfor "de fremmede". Kort sagt, hvilken rolle spiller den materielle kultur og brug af billeder i hvordan den romerske kejser legitimerede sin magt i accept processen, og hvordan var billeder medvirkende til eller ligefrem essentielle for at holde sammen på så stort et imperium i så lang tid.
KL.ARK: Classical Archaeology Period 3: The Roman Period
Klassisk Arkæologi
Holdundervisning, Øvelser, ekskursioner, individuel vejledning
Claridge, A., Rome: an Oxford Archaeological Guide, Oxford 2010 (2. udg.).
Henig, M., The luxury Arts: Decorative Metalwork, Engraved Gems and Jewellery, i: M. Henig (red.), A Handbook of Roman Art, Oxford 1995, 139-165.
King, A., Pottery, i: M. Henig (red.) A Handbook of Roman Art, Oxford 1995, 179-190.
Kleiner, D.E.E., Roman Sculpture, New Haven - London 1992, 1-353.
Ling, R., Roman Painting, Cambridge 1991.
Patterson, J.R., Living and dying in the city of Rome: houses and tombs, i: J. Coulston & H. Dodge (red.), Ancient Rome: The Archaeology of the Eternal City (Oxford University School of Archaeology Monograph 54), Oxford 2001, 259-289.
Ulrich, R.B. & C.K. Quenemoen (red.), A companion to Roman architecture. Hoboken 2014, 27-105, 207-263, 281-380.
Zanker, P., Augustus und die Macht der Bilder, München 1987 (alternativt den engelske udgave: The power of images in the Age of Augustus, 2000)
B.E. Borg (red.) A companion to Roman art. 2015
Hertil kommer diverse artikler, de individuelle pensa til monumentopgaverne, samt evt. anden litteratur under kurset.
Centralfagsstuderende tilmeldes automatisk kurset af administrationen. Tilvalgsstuderende skal selv tilmelde sig kurset gennem Selvbetjening på KU-net.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- Bunden mundtlig prøve under forudsætning af aktiv
undervisningsdeltagelse.
Information om aktiv undervisningsdeltagelse kan ses i studieordningen. - Hjælpemidler
- Ingen hjælpemidler tilladt
- Censurform
- Ekstern censur
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 42
- Holdundervisning
- 42
- Forberedelse (anslået)
- 154
- Total
- 238
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HKAB00731U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
Bachelor tilvalg
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Jane Fejfer (6-6d6c716d6c79476f7c7435727c356b72)
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende