DAN; Medieæstetik og -historie: Influencerkultur & digitale identiteter

Kursusindhold

Influencerkulturen er en magtfaktor på sociale medier og central for vores forståelse for identitet i den digitale mediekultur. Kurset giver en medievidenskabelig indføring i centrale teorier om digital identitet og æstetik, samt hvordan vi kan forstå influencerkulturens rødder i en politisk, kulturel og samfundsmæssig kontekst. Vi skal undersøge influencerens identitetsnarrativer og deres æstetiske selvfremstilling i opmærksomhedsøkonomien, men også hvordan de opererer indenfor både kultur og politik, klima og sundhed, videnskab og aktivisme. Vi skal også foretage kvalitative analyser af modtagere online, samt analysere hvordan influencere, som rollemodeller på sociale medier, skaber debat om fx kropsidealer, mental sårbarhed, kulturel autoritet og bæredygtig livsstil med perspektiver til en bredere kulturel og samfundsmæssig kontekst.

Engelsk titel

Media Aesthetics and history: Influencer culture & digital identities

Uddannelse

Dansk (dette kursus kan også tages under den gymnasierettede profil på kandidatuddannelsen i Dansk)

Målbeskrivelse

Kursusspecifikke mål for KA-studerede

Ved eksamen kan den studerende demonstrere:

Viden om:

  • Influencerkulturen og digitale identiteter i den nyere mediekulturs væsentligste problemstillinger.
  • centrale dele af Influencerkulturen og digitale identiteter i den nyere mediekulturs begreber, teorier og metoder
  • Influencerkulturen og de digitale identiteters relevante æstetiske og historiske dimension.

 

Færdigheder i at:

  • præsentere og diskutere den eller de væsentligste problemstillinger inden for Influencerkulturen og de digitale identiteter inden for medieæstetik og mediehistorie på en klar og nuanceret måde og med brug af områdets begreber
  • redegøre for de medievidenskabelige teorier og metoder om [influencerkulturen og digitale identiteter og diskutere begge dele selvstændigt
  • anvende medievidenskabelige analytiske værktøjer på relevant materiale.

 

Kompetencer i at:

  • fokusere på og perspektivere influencerkultturen og digitale identiteter i en samtidig og historisk dimension
  • formulere og belyse nye problemstillinger inden for influencerkulturen og digitale identiteter selvstændigt og på videnskabelig vis
  • tage stilling til videnskabelige resultaters holdbarhed og rækkevidde
  • sammenfatte og formulere sig med præcision og klarhed under overholdelse af fagets grundlæggende akademiske standarder.

 

Kursusspecifikke mål for BA-studerende

Ved eksamen kan den studerende demonstrere:

Viden om:

  • Influencerkulturen og digitale identiteter med forståelse for dets betydning i en bredere faglig sammenhæng
  • relevante teorier og metoder.

 

Færdigheder i at:

  • anvende influencerkulturen og digitale identiteter indenfor mediekultur og mediebrugs videnskabelige analyseredskaber og metoder samt begrunde anvendelsen af disse i forhold til den givne problemstilling
  • give en reflekteret og selvstændig analyse af væsentlige problemstillinger inden for influencerkulturen og digitale identiteter med fokus på medieæstetik og historie
  • formidle et fagligt stof og en faglig diskussion på en klar og veldokumenteret måde i overensstemmelse med akademiske normer.

 

Kompetencer i at:

  • at analysere influencerkultur og identitetsnarrativer med fokus på medieæstetik og historie i en relevant teoretisk sammenhæng og forholde sig til de metoder, der anvendes indenfor medievidenskaben
  • arbejde selvstændigt med et emne.
     

Studieordninger
Kurset kan læses under følgende studieordninger på Dansk:

Kandidatuddannelser:
2019-ordningen

2015-ordningen

KA-tilvalg
2019-ordningen

BA-tilvalg:
2019-ordningen (enkeltstående BA-tilvalg) 

Alle studieordningerne findes her.

En blanding af holdundervisning og forelæsninger, samt øvelser som kræver aktiv deltagelse fx mundtlige oplæg og fremlæggelser.

Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve på baggrund af aflevering
Prøveformsdetaljer
Fri mundtlig prøve med materiale
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA 2015-ordningen eller som Gymnasierettet danskfagligt emne 1 på Dansk KA 2019-ordningen, er der dog ekstern censur.
Reeksamen

Fri mundtlig prøve med materiale

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 56
  • Forberedelse (anslået)
  • 210
  • Eksamensforberedelse
  • 146,5
  • Total
  • 412,5

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
HDAK0085EU
ECTS
15 ECTS
Niveau
Kandidat
Bachelor tilvalg
Kandidat tilvalg
Varighed

1 semester

Placering
Efterår
Pris

Dette er et dagkursus via tompladsordningen mod betaling på Åbent Universitet. Tilmeld dig og se aktuel prisoversigt på denne side.

Skemagruppe
Uden for skemastruktur
Kapacitet
20
Studienævn
Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
  • Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
  • Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
  • Helle Kannik Haastrup   (12-6f3572356f68687a7b797c77476f7c7435727c356b72)
Gemt den 06-05-2025

Er du BA- eller KA-studerende?

Er du bachelor- eller kandidat-studerende, så find dette kursus i kursusbasen for studerende:

Kursusinformation for indskrevne studerende