DAN; Kvinder og køn i sagaerne
Kursusindhold
Kurset udforsker, hvordan kvinder og køn fremstilles i de
islandske sagaer. Sagaerne skildrer et samfund, hvor frie mænd
dominerer den offentlige sfære og kan rejse ud i verden, og selvom
kvindens råderum er mere begrænset og primært inden for gårdens
område, findes der i sagaerne også kvindelige ledere, der som en
patriark står i spidsen for deres slægt. Alligevel kan kvinder
sjældent handle direkte, men må påvirke begivenheder gennem deres
mænd, brødre eller sønner. I sagaernes verden tager en kvinde
nemlig sjældent våben; hun må i stedet provokere en mand til kamp –
og hvis hun anfægter hans maskulinitet, er manden tvunget til at
handle, også selvom han elsker freden. Sagaerne fremviser således –
måske ikke overraskende – en vifte af beretninger om både mænd og
kvinder, der vantrives i deres samfundsbestemte kønsrolle.
Sagatidens samfund er nemlig så kønsopdelt, at det er
skilsmissegrund, hvis en kvinde går i bukser, eller hvis en mand
går med en kjortel med så vid udskæring, at man kan se hans
brystvorter. Ikke desto mindre er kønnet i sagaerne elastisk og til
forhandling: I den grønlandske ødemark ammer en mand sin egen søn
og indtager dermed en dobbeltrolle som både mor og far. I Njals
saga overvejer en mand, om han er "mindre mand" end
andre, fordi han ikke bryder sig om at tage hævn. I atter andre
sagaer, der handler om en fjernere tid, optræder
"møkonger" – kongedøtre, der nægter at acceptere deres
kønsrolle, iklæder sig mandetøj, tager mandsnavn og leder hird og
vikingehær på lige fod med konger. Mandlige crossdressere er
derimod (som hovedregel) modvillige. Vi møder også skjoldmøen
Brynhild, der foretrækker kamp for ægteskab og retter sit oprør mod
patriarkatets øverste repræsentant: Odin. Men guden Odin er selv en
tvetydig skikkelse: I sagaer og kvad indhenter han viden hos
protesterende vølver, mens han i andre værker beskrives som det
"stedse viseste væsen".
Sagaerne er skrevet af anonyme forfattere, og selvom nogle sagaer
har kvinder i centrum og kan være skrevet af kvinder, tyder
perspektivet på, at de fleste sagaer er skrevet af mænd; de
fokuserer på mandlige hovedpersoner og kvindelige oprørere
fremstilles ofte som skurke eller hekse. På kurset vil vi ikke bare
vende perspektivet og undersøge disse kvinders skjulte historier,
men også gennem nærlæsning af udvalgte sagaer og inddragelse af
forskningslitteratur om køn, maskulinitet og feminisme undersøge
sagalitteraturens mange former for maskulinitet og femininitet, og
hvordan og efter hvilke regler køn konstrueres og forhandles i
denne verden.
Women and Gender in the Sagas
Dansk (dette kursus kan også tages under den gymnasierettede profil på kandidatuddannelsen i Dansk)
Kursusspecifikke mål for KA-studerende:
Ved prøven kan den studerende
demonstrere:
Viden om:
- Centrale dele af sagalitteraturen.
- Væsentlige og relevante problemstillinger inden for saga- og kønsforskning.
- Sagalitteraturens alder, overlevering og relevante historiske dimension.
- En væsentlig del af Nordens litterære kulturarv.
Færdigheder i at:
- præsentere og diskutere væsentlige og relevante problemstillinger inden for sagaforskningen på en klar og nuanceret måde og med brug af områdets begreber
- redegøre for sagaforskningens teorier og metoder og diskutere begge dele selvstændigt
- anvende relevante analytiske værktøjer på den oldislandske litteratur/sagaerne.
Kompetencer i at:
- fokusere på og perspektivere den oldislandske litteratur, derunder særligt sagaerne, i en samtidig og historisk dimension
- formulere og belyse nye problemstillinger inden for sagaerne selvstændigt og på videnskabelig vis
- tage stilling til videnskabelige resultaters holdbarhed og rækkevidde
- sammenfatte og formulere sig med præcision og klarhed under overholdelse af fagets grundlæggende akademiske standarder.
Kursusspecifikke mål for BA-studerende:
Ved prøven kan den studerende
demonstrere:
Viden om:
- en eller flere udvalgte sagaer med forståelse for deres betydning i en bredere faglig sammenhæng
- relevante teorier og metoder.
Færdigheder i at:
- anvende saga- og kønsforskningens videnskabelige analyseredskaber og metoder samt begrunde anvendelsen af disse i forhold til den givne problemstilling
- give en reflekteret og selvstændig analyse af væsentlige problemstillinger inden for sagalitteraturen.
- formidle et fagligt stof og en faglig diskussion på en klar og veldokumenteret måde i overensstemmelse med akademiske normer.
Kompetencer i at:
- indplacere sagalitteraturen i en relevant teoretisk sammenhæng og forholde sig til de metoder, der anvendes på det pågældende felt.
- arbejde selvstændigt med et emne.
Studieordninger
Kurset kan læses under følgende studieordninger på Dansk:
Kandidatuddannelser:
2015-ordningen
2019-ordningen
KA-tilvalg
2019-ordningen
BA-tilvalg:
2019-ordningen (enkeltstående BA-tilvalg)
Alle studieordningerne findes her.
En blanding af forelæsninger, holdundervisning, individuel vejledning og enkelte skriveworkshops.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Fri hjemmeopgave
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA 2015-ordningen eller som Danskfagligt emne 1 på Dansk KA 2019-ordningen, er der dog ekstern censur.
- Reeksamen
-
Fri hjemmeopgave, jf. de særlige bestemmelser i studieordningen
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 210
- Eksamensforberedelse
- 146,5
- Total
- 412,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HDAK0082EU
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
Bachelor tilvalgKandidat tilvalg
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
-
Uden for skemastruktur
- Kapacitet
- 35
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Annette Lassen (7-6471716f647676436b7870316e7831676e)
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende