Sekularisme, religion, demokrati - træk i efterkrigstidens europæiske politiske tænkning
Kursusindhold
Sekularisme, religion, demokrati - træk i efterkrigstidens europæiske politiske tænkning.
Når talen falder på religionens rolle i det offentlige liv, bliver følelserne ofte bragt i kog og knivene hvæsset. Debatklimaet bliver hurtigt forholdsvist giftigt, beskyldningerne fyger igennem luften og modstridende synspunkter står uforsonligt over for hinanden, i værste fald med hærværk, vold og drab til følge.
Et omdrejningspunkt i debatterne er de grundlæggende demokratiske værdier og principper, som de primært er blevet formuleret og har udviklet sig i Europa og USA siden oplysningstiden. Sekularisme bliver anset for en af disse grundlæggende værdier, der giver mulighed for fredelig sameksistens mellem forskellige religioner, trosretninger og livsanskuelser. Sekularisme er en politisk doktrin, der fordrer adskillelse af religion og politik og henviser religion til privatsfæren. I den forstand bliver sekularisme anskuet som et centralt demokratisk princip for organisering af den offentlige sfære og regulering af religioner og religiøse borgere. De sidste godt 25 års debatter har imidlertid rejst spørgsmål, om sekularisme er en fredsindstiftende politisk doktrin som intenderet, eller om sekularisme omvendt er med til at skabe konflikter og til tider er i direkte konflikt med religion. Det har ikke mindst givet anledning til drøftelser og undersøgelser af, hvad sekularisme betyder og bliver tilskrevet af mening, og hvordan sekularisme opererer i forhold til religiøse borgere. Ligesom det sidste årtis vækst af nationalistiske og populistiske politikeres påkaldelse af Europas kristne arv som bolværk mod Islam stiller spørgsmål til sekularismens aktuelle status.
Faget vil fokusere på udvalgte debatter i efterkrigstidens europæiske politiske tænkning om sekularisme, religion og demokrati. Første nedslag vil være den rolle kristendommen og kristendemokratisk politisk tænkning har spillet for konstitueringen af forestillinger om europæisk civilisation og kultur og et europæisk politisk fællesskab. Andet nedslag vil være mødet mellem europæisk politisk tænkning, kristen såvel som sekulær, og Islam. Tredje nedslag vil sætte de to foregående nedslag i perspektiv i kraft af teoretiske debatter og traditioner i efterkrigstidens politiske tænkning med kritisk teori som omdrejningspunkt.
Secularism, religion, democracy
Fuldtidsstuderende der er indskrevet på Institut for Statskundskab, KU.
- Bachelor- og kandidatuddannelsen i Statskundskab
- Kandidatuddannelsen i Security Risk Management
Fuldtidsstuderende der er indskrevet på det Samfundsfaglige fakultet, KU.
- Kandidatuddannelsen i Social Data Science
- Bachelor- og kandidatuddannelsen i Psykologi
Kurset er åbent for:
- Enkeltfagsstuderende
- Studerende på Åbent Universitet
- Dansktalende udvekslingsstuderende
Viden:
-
Redegøre for og diskutere efterkrigstidens europæiske politiske tænkning om sekularisme, religion og politik
-
Identificere historiske og aktuelle problemstillinger om forholdet mellem religion og politik i Europa,
-
Redegøre for forskellige teoretiske og analytiske tilgange til spørgsmål om religion og politik
Færdigheder:
-
Diagnosticere, afgrænse og på videnskabeligt grundlag analysere væsentlige problemstiller om forholdet mellem religion og politik i Europa
-
Argumentere struktureret, overbevisende og sagligt, samt overskue egen argumentations udsigelsesværdi og rækkevidde
-
Vurdere forskellige teoretiske og analytiske tilgange til religion og politik
Kompetencer:
-
Selvstændigt formulere analytiske spørgsmål og problemstillinger på grundlag af et komplekst materiale med henblik på at gøre disse til genstand for videnskabelig bearbejdning
-
Selvstændigt gennemføre en analyse og formidle analysen og dens konklusioner
-
Reflektere selvstændigt og kritisk over egen og andres analytiske praksis
Undervisning, samtaler, studenteroplæg og -øvelser
- Accetti, Carlo Invernizzi (2015): Relativism and Religion. Why Democratic Societies Do Not Need Moral Absolutes. New York: Columbia University Press.
- Accetti, Carlo Invernizzi (2019): What is Christian Democracy? Politics, Religion, and Ideology. Cambridge: Cambridge University Press.
- Asad, Talal (2018): Secular Translations. Nation-State, Modern Self, and Calculative Reason. New York: Columbia University Press.
- Balibar, Étienne (2018): Secularism and Cosmopolitanism. Critical Hypotheses on Religion and Politics. New York: Columbia University Press.
- Bowen, John R. (2016): On British Islam. Religion, Law, and Everyday Practice in Shariʿa Councils. Princeton: Princeton University Press.
- Gordon, Peter E. (2020): Migrants in the Profane. Critical Theory and the Question of Secularization. New Haven: Yale University Press.
- Greenberg, Udi (2020): “Is Religious Freedom Protestant? On the History of a Critical Idea,” Journal of the American Academy of Religion, Vol. 88, No. 1, pp. 74–91.
- Habermas, Jürgen (2006): “Religion in the Public Sphere,” European Journal of Philosophy, Vol. 14, No. 1, pp. 1-25.
- Habermas, Jürgen (2024): Also a History of Philosophy, Volume 2: The Occidental Constellation of Faith and Knowledge. Cambridge: Polity.
- Habermas, Jürgen (2025): Also a History of Philosophy, Volume 3: Rational Freedom. Traces of the Discourse on Faith and Knowledge. Cambridge: Polity.
- Joas, Hans (2021): The Power of the Sacred. An alternative to the Narrative of Disenchantment. Oxford: Oxford University Press.
- Joas, Hans (2024): Under the Spell of Freedom. Theory of Religion after Hegel and Nietzsche. Oxford: Oxford University Press.
- Laborde, Cécile (2017): Liberalism’s Religion. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
- Modood, Tariq & Thomas Sealy (2024): The New Governance of Religious Diversity. Cambridge: Polity.
- Shortall, Sarah (2022): “From the Three Bodies of Christ to the King’s Two Bodies: The Theological Origins of Secularization Theory,” Modern Intellectual History.
- Taylor, Charles (2007): A Secular Age. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
- Taylor, Charles (2011): “Why We Need a Radical Redefinition of Secularism,” in Eduardo Mendieta & Jonathan Vanantwerpen, eds., The Power of Religion in the Public Sphere. New York: Columbia University Press, pp. 34-59.
- Taylor, Charles (2024): Cosmic Connections. Poetry in the Age of Disenchantment. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
Samfundsfags- el. statskundskabsstuderende
Ved tilmelding til undervisning bliver du desuden automatisk tilmeldt eksamen.
- Fuldtidsstuderende: Tilmeld dig via selvbetjeningen på KUnet.
- Meritstuderende fra danske universiteter: Tilmeld dig via denne hjemmeside.
- Åbent Universitet-studerende: Tilmeld dig via denne hjemmeside.
Eksamensdatoerne findes her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
Vær opmærksom på, at det er dit eget ansvar at tjekke for eksamenssammenfald.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Hjemmeopgave
- Prøveformsdetaljer
- Faget bestås gennem en fri skriftlig hjemmeopgave. Se afsnit vedr. skriveøvelser og eksamensformer i studieordningen for mere information om retningslinjer og omfang.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
-
På semestret hvor kurset finder sted: Fri skriftlig opgave
På efterfølgende semestre: Fri skriftlig opgave
Kriterier for bedømmelse
Opfylde fagets videns, færdigheds- og kompetencekriterier, som beskrevet i målbeskrivelsen, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål.
Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 28
- Forberedelse (anslået)
- 108
- Eksamen
- 70
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- ASTK18430U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Pris
-
http://polsci.ku.dk/uddannelser/eftervidereuddannelse/aabent_universitet/
- Studienævn
- Statskundskab studienævn
Udbydende institut
- Institut for Statskundskab
- Institut for Psykologi
- Social Data Science
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Anders Berg-Sørensen (3-68697a47706d7a35727c356b72)
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende