Strategisk styring og ledelse i den offentlige sektor

Kursusindhold

Kurset tager udgangspunkt i at den offentlige sektor i disse  år er ekstraordinært presset. Årene med Covid 19, flygtninge fra Ukraine, m.m. presser økonomien. Samtidig annoncerer man forgæves efter nyt personale, primært SOSU assistenter, sygeplejersker, pædagoger læger og lærere. Offentlige organisationer er fanget i et catch 22: Der skal spares samtidig med at forholdene for de ansatte skal gøres så attraktive at der kan tiltrækkes arbejdskraft.

 

Den strategiske udfordring er vokset.

 

På kurset ” Strategisk styring og ledelse i den offentlige sektor” etableres en ramme for strategisk tænkning. En række strategiske perspektiver gennemgås, og vi ser på, hvordan strategier manifesterer sig i den offentlige sektor. Undervejs drøftes hvilke krav, til ledelse og styring, der tegner sig i horisonten.

 

Kurset tager aktuelle eksempler på strategier i den offentlige sektor op, og analyserer strategiernes virkemåde.

 

Foreløbig gennemgangsplan

 

Del 1.: Det teoretiske bagtæppe

  1. Introduktion til kurset, til strategisk styring og til koblingen mellem ledelse og styring.
  2. Hvad er strategi: fire perspektiver på strategi
  3. Meningsskabelse i organisationen
  4. Styringsteknologier
  5. Den politiske grænse for strategi
  6. Opsamling på del 1

    Del 2.: Redskabskassen
  7. Kontraktstyring og Performance management
  8. Legitimitet og magt
  9. Ledelse med fortælling
  10. Tillid som strategi
  11. Motivationsstrategier
  12. Selvledelse og selvstyrende teams
  13. Gæsteforelæsning
  14. Opsamling på del 2.
Engelsk titel

Strategic management in the public sector

Uddannelse

Fuldtidsstuderende der er indskrevet på Institut for Statskundskab, KU.

  • Bachelor- og kandidatuddannelsen i Statskundskab
  • Kandidatuddannelsen i Security Risk Management
  • Kandidatuddannelsen i Samfundsfag

 

Fuldtidsstuderende der er indskrevet på det Samfundsfaglige fakultet, KU.

  • Kandidatuddannelsen i Social Data Science
  • Bachelor og Kandidatuddannelsen i Sociologi
  • Bachelor og Kandidatuddannelsen i Økonomi

 

Kurset er åbent for:

  • Enkeltfagsstuderende
  • Studerende på Åbent Universitet
  • Dansktalende udvekslingsstuderende

 

Kontakt venligst studieadministrationen på de enkelte uddannelser for spørgsmål vedrørende tilmelding.

Målbeskrivelse

Viden:

  • Kursets efter endt undervisning at kunne forstå fremkomsten af nye strategiske redskaber, og sætte dem i relation til den fremherskende styringsfilosofi. Den studerende skal efter endt undervisning have tilegnet sig viden om og forståelse for de almindeligste redskaber i strategisk offentlig ledelse og styring.

 

Færdigheder:

  • Kurset skal opbygge den studerendes evne til at agere strategisk under givne udfordringer, samt at anerkende og anvende disse udfordringer, som strategiske ressourcer.

 

Kompetencer:

  • At forstå og genkende strategiske initiativer i den offentlige sektor
  • At vurdere hvordan strategisk ledelse og styring spiller sammen i organisationen
  • At analysere konkrete offentlige strategier, og sætte dem ind i kontekst
  • At analysere kritikken af offentlig styring, og nye styringsredskabers muligheder som svar herpå
  • At foreslå konkrete strategiske løsninger på udvalgte udfordringer

Undervisningen vil foregå som en blanding af forelæsning, Gruppeopgaver og caseanalyse af konkrete eksempler på strategi. Der forventes at være eksterne oplægsholdere.
Det forventes, at de studerende bidrager aktivt i diskussioner på holdet

  • Whittington, Richard: Hva er strategi?
  • Klausen, Kurt Klaudi: Offentlig organisation, Strategi og ledelse
  • Suchman Mark: Managing Legitimacy: Strategic and institutional approaches
  • Schnoor, Michala: Narrativ organisationsudvikling – af forme fælles mening og handling, Dansk Psykologisk Forlag, 2016.
  • White, Michael; Narrativ teori, Hans Reitzels Forlag, 2006
  • Barry D. / Elmes, M. Strategy retold: Towards a narrative view of strategic discourse
  • Fog, K.: Branding gennem storytelling
  • Andersen, Niels Åkerstrøm: The emplyee in the sign of love
  • Pfeffer, Jeffrey: Symbolic action: language, ceremonies and settings
  • Daugaard Jensen, Kontrol I det stille
  • Mayne, John: Challenges and lessons in implementing results-based management
  • Behn, Robert D.: Why Measure performance? Different purpose require different measures
  • Bohni, Timo Klindt: På sporet af fremtidens offentlige sektor. Erhvervspsykologi, juni 2019
  • Brinkmann, Svend, Svend Brinkmann: Elsker du din chef? Lad være! Politiken, 19. november 2018
  • La Cour, Anders, Højlund, Holger, Afføringsskemaer som teknologi
  • Andersen, Niels Åkerstrøm: Styring af styringsværktøjer
  • Whittington, Richard: Completing the practice turn in strategy research
  • Grønnegård Christensen, Jørgen, Mortensen, Peter Bjerre: I politikkens vold
  • Pedersen, Ove Kai: Konkurrencestaten
  • Pedersen, Ove Kai: Reaktionens tid
  • Boje, David M. Storytelling Organizations
  • m.m.

Der kræves en åbenhed overfor tværfaglige tilgange og en lyst til at bidrage og diskutere aktivt i timerne.

Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Hjemmeopgave
Prøveformsdetaljer
Løbende skriftlig eksamen bestås ved, at der i løbet af kurset afleveres 2 obligatoriske opgaver. Se afsnit vedr. skriveøvelser og eksamensformer i studieordningen for mere information om retningslinjer og omfang.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Reeksamen

På semestret hvor kurset finder sted: Fri skriftlig opgave

På efterfølgende semestre: Fri skriftlig opgave

Kriterier for bedømmelse

Opfylde fagets videns, færdigheds- og kompetencekriterier, som beskrevet i målbeskrivelsen, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål.

Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.

Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.

Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/​​eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 28
  • Forberedelse (anslået)
  • 148
  • Eksamen
  • 30
  • Total
  • 206

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
ASTK18271U
ECTS
7,5 ECTS
Niveau
Kandidat
Bachelor
Varighed

1 semester

Placering
Forår
Pris

http://polsci.ku.dk/uddannelser/eftervidereuddannelse/aabent_universitet/

Studienævn
Statskundskab studienævn
Udbydende institut
  • Institut for Statskundskab
  • Social Data Science
  • Sociologisk Institut
  • Økonomisk Institut
Udbydende fakultet
  • Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
  • Mads Teisen   (11-796d707f3a8071757f717a4c73796d75783a6f7b79)
Gemt den 01-05-2025

Er du BA- eller KA-studerende?

Er du bachelor- eller kandidat-studerende, så find dette kursus i kursusbasen for studerende:

Kursusinformation for indskrevne studerende