Politologisk projektdesign
Kursusindhold
Faget er et tilbud til dig, der gerne vil forberede dig godt på specialeprocessen. I forløbet vil du tilegne de redskaber, der er nødvendige for at kunne udforme et projektdesign for dit speciale. Faget bygger videre på tidligere metodefag med fokus på, at du som studerende sammentænker viden om et emnefelt med konkrete fremgangsmåder og udformer et projektdesign. Faget er med andre ord praktisk orienteret inden for rammerne af den samfundsvidenskabelige metode.
Det centrale læringsmål for de studerende er at skærpe den studerendes metodologiske bevidsthed i forhold til at udforme et projektdesign om en relevant problemstilling. Det omfatter f.eks. at kunne begrunde fra- og tilvalg af videnskabsteori, teori, metode, data, analyse etc., der er relevant for specialeprojektet samt kritisk kunne reflektere over betydningen af disse fra- og tilvalg for mulige konklusioner.
I forløbet arbejdes med udformning af problemformulering, projektdesign samt gennemførelse af relevante undersøgelser af fx teori, metoder, konkret dataindsamling og bearbejdning af indsamlet data.
Overskrifterne for de i alt ni undervisningsgange à tre timer er:
- Hvad er ”Den samfundsvidenskabelige metode”?
- Problemformulering
- Projektdesign
- Teori og operationalisering
Aflevering 1 afleveres - Dataindsamling 1
- Dataindsamling 2
- Dataanalyse 1
- Dataanalyse 2
Aflevering 2 afleveres - Akademisk formidling
Kriterier for målopfyldelse: Valgfaget bestås ved at aflevere to obligatoriske opgaver (en såkaldt løbende prøve). Den ene opgave vedr. projektdesign, litteraturreview, herunder status på søgestrategi samt teoriovervejelser og den anden opgaves indhold omhandler forskellige forhold vedrørende dataindsamling og dataanalyse.
Political Research Design
Fuldtidsstuderende der er indskrevet på Institut for Statskundskab, KU.
- Bachelor- og kandidatuddannelser i statskundskab
- Kandidatuddannelsen i samfundsfag
- Kandidatuddannelsen i Security Risk Management
Kurset er åbent for:
- Enkeltfagsstuderende
- Studerende på Åbent Universitet
- Dansktalende udvekslingsstuderende
Kurset løber med 3 timer pr uge over de første 9 uger af semestret.
- Opnå en skærpet kritisk metarefleksiv og metodologisk bevidsthed i forhold til politologisk forskningsarbejde
- Have tematisk viden over et felt som kontekst for projektdesignet
- Have et overblik over relevante metodiske fremgangsmåder
Færdigheder:
- Selvstændigt kunne formulere en præcis problemformulering og omsætte den til forskningsspørgsmål.
- Kunne udfolde et projektdesign som gør det muligt at besvare problemformuleringen, herunder viden om sammenlignende analyser.
- Forberede en analytisk ramme for det planlagte projekt
- Viden om at indsamle relevant data, herunder indsigt i at udforme en søgestrategi
- Foretage analytiske valg på baggrund af et overblik over relevante metoder og litteratur inden for feltet
- Kunne organisere og planlægge et specialeprojektforløb, hvor deadline overholdes
- Kunne give og modtage feedback, der bruges konstruktivt i den videre forsknings- og skriveproces
- Foretage metodologiske valg på baggrund af en problemstilling og kritisk kunne reflektere over disse valg
Holdundervisning, hvor der veksles mellem underviseroplæg, klyngearbejde, feedback på skriftlige oplæg og opgaveløsning. Undervisningen fokuserer på sammentænkningen af den læste litteratur og de studerendes projekter. Der er mulighed for at aflevere korte tekster til feedback, der er relevante i forhold til at udforme et projektdesign. Eksempelvis udkast til problemformulering og operationalisering af forskningsspørgsmål, søgestrategi, litteraturreview, analytisk ramme, samlet projektdesign samt arbejds- og tidsplan.
Pensum fordeler sig med ca. 900 siders grundpensum og 300 siders pensum, der knytter sig til (speciale)emnet. Der er tre grundbøger, uddrag af bøger samt artikler.
- Halperin, S. & Heath, O. (2020). Political Research. Methods and Practical Skills (3. udg.). US: Oxford University Press. Chapter 1-7.
- Launsø, L., Olsen, L. & Rieper, O. (2023). Forskning om og med mennesker. Forskningstyper og forskningsmetoder i samfundsforskning (8 udg.). København: Munksgaard. Kap. 2-7.
- Ingemann, J.H. et.al. (2022). Kvalitative undersøgelser i praksis. Viden om mennesker og samfund. 2. udg. Frederiksberg: Samfundslitteratur. (Kap. 3-10, 12 & 15-18)
Faget er for kandidatstuderende.
Det er en fordel, men ikke en forudsætning at du har en emneidé,
som kan danne grundlag for dit arbejde med at udforme et
projektdesign. Desuden er det en fordel, men ikke en forudsætning,
at specialet skal skrives i F26, når du følger faget E25.
Der er tilbud om feedback på frivillige, skriftlige upload til hver
undervisningsgang. Sæt derfor tid af til skrivning undervejs i
processen.
Vær opmærksom på, at undervisningen slutter medio november 2025,
hvorfor arbejdsbelastningen i de forudgående uger af nogle opleves
som større end i andre fag.
Ved tilmelding til undervisning bliver du desuden automatisk tilmeldt eksamen.
- Fuldtidsstuderende: Tilmeld dig via selvbetjeningen på KUnet.
- Meritstuderende fra danske universiteter: Tilmeld dig via denne hjemmeside.
- Åbent Universitet-studerende: Tilmeld dig via denne hjemmeside.
Eksamensdatoerne findes her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
Vær opmærksom på, at det er dit eget ansvar at tjekke for eksamenssammenfald.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Hjemmeopgave
- Prøveformsdetaljer
- Løbende skriftlig eksamen bestås ved, at der i løbet af kurset afleveres 2 obligatoriske opgaver. Se afsnit vedr. skriveøvelser og eksamensformer i studieordningen for mere information om retningslinjer og omfang.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
-
På semestret hvor kurset finder sted: Fri skriftlig opgave
På efterfølgende semestre: Fri skriftlig opgave
Kriterier for bedømmelse
Opfylde fagets videns, færdigheds- og kompetencekriterier, som beskrevet i målbeskrivelsen, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål.
Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 28
- Forberedelse (anslået)
- 70
- Øvelser
- 28
- Eksamensforberedelse
- 80
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- ASTK18231U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Pris
-
http://polsci.ku.dk/uddannelser/eftervidereuddannelse/aabent_universitet/
- Studienævn
- Statskundskab studienævn
Udbydende institut
- Institut for Statskundskab
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Martin Marcussen (2-7b7b4e7774813c79833c7279)
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende