Metode 3
Kursusindhold
Samfundsvidenskabeligt fagelement
Faget indeholder, i forlængelse af Videnskabsteori og metodologi og Metode 1, en gennemgang af tilgange til kvalitative samfundsvidenskabelig metode. Faget skal sætte de studerende i stand til selvstændigt at udtænke og implementere kvalitative forskningsdesigns og indsamle samt håndtere kvalitativt data. Formålet med undervisningen er, at de studerende tilegner sig indsigt i og praktisk erfaring med metodologiske grundbegreber i den kvalitative forskningsproces fra problemformulering til afrapportering.
Fagets hovedelementer er følgende:
- Komparativ metode og caseorienterede analysestrategier
- Kvalitative interviews og kvalitative analyseteknikker samt kildekritik
- Diskursanalyse
- Tekstanalyse
- Planlægning og gennemførelse af indsamling af materiale ved anvendelse af forskellige metoder
Methods 3
Kurset er åbent for:
- Studerende fra danske universiteter
- Studerende fra Åbent Universitet
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden:
- opstille udformningen af forskningsdesign og beskrive de centrale overvejelser forskningsprocessen
- redegøre for centrale begreber i den kvalitative metodelitteratur 68
- beskrive fordele og ulemper ved forskellige metoder til produktion af kvalitative data som fx interview, observation og dokumentstudier.
- definere strategier til caseudvælgelse ifm. udarbejdelse af forskningsdesign
- redegøre principper i samfundsvidenskabelig diskursanalyse
- reflektere over de generelle pointer i metodelitteraturen fra pensum i forhold til egne indhøstede erfaringer med empiriindsamling og analyse
- redegøre grundprincipper i deltagerobservation som samfundsvidenskabelig metode
Færdigheder:
- analysere en tekst vha. kvalitative analysemetoder, herunder fx diskursanalyse, mhp. besvarelse af en samfundsvidenskabelig problemstilling
- reflektere over udvælgelse af cases ud fra flere forskellige metodiske tilgange
- gennemføre politologiske og andre samfundsvidenskabelige analyser af konkrete forskningsspørgsmål på baggrund af kvalitativt datamateriale og under hensyn til krav om videnskabelighed
- perspektivere analyseresultater ift. problemformulering, forståelse og teoretiske hypoteser; påpege perspektiver og begrænsninger i analysens resultater
Kompetencer:
- vurdere og evaluere anvendeligheden af de forskellige designs i konkrete tilfælde
- selvstændigt og i samarbejde med andre anvende fagets metoder i veldesignede dataanalyser af kvalitative data, herunder begrunde metodiske til- og fravalg
- omsætte ustrukturerede data til analyserbart materiale samt foretage disse analyser
- kritisk at kunne læse videnskabeligt arbejde og identificere deres styrker og svagheder
Undervisningen består af en kombination af holdundervisning,
øvelsestimer, workshops og
årgangsforelæsninger.
Pensum udgør 700 sider og er fælles for alle studerende. Pensum fastsættes af Studienævnet.
Det er en forudsætning for at deltage i eksamen i Metode 3, at man har bestået Metode 2.
Ved tilmelding til undervisning bliver du desuden automatisk tilmeldt eksamen.
- Fuldtidsstuderende: Tilmeld dig via selvbetjeningen på KUnet.
- Meritstuderende fra danske universiteter: Tilmeld dig via denne hjemmeside.
- Åbent Universitet-studerende: Tilmeld dig via denne hjemmeside.
Eksamensdatoerne findes her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
Vær opmærksom på, at det er dit eget ansvar at tjekke for eksamenssammenfald.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Hjemmeopgave
- Prøveformsdetaljer
- Faget bestås gennem en fri skriftlig hjemmeopgave. Se afsnit vedr. skriveøvelser og eksamensformer i studieordningen for mere information om retningslinjer og omfang.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
-
Samme eksamensform som ved ordinær eksamen
Kriterier for bedømmelse
Opfylde fagets videns, færdigheds- og kompetencekriterier, som beskrevet i målbeskrivelsen, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål.
Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Holdundervisning
- 28
- Total
- 56
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- ASTB17017U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Pris
- Studienævn
- Statskundskab studienævn
Udbydende institut
- Institut for Statskundskab
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Kasper Møller Hansen (3-71736e466f6c7934717b346a71)
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende