Arbejds- og organisationspsykologi - Videregående anvendt teori og metode

Kursusindhold

Arbejds- og organisationspsykologi beskæftiger sig med forholdet mellem individ, arbejde og organisering i forhold til de krav og muligheder, der eksisterer, når man som individ eller gruppe skal mestre organisationens opgaver. Det gælder både i forhold til udredning, intervention og evaluering.

Formålet med undervisningen i arbejds- og organisationspsykologi er at give en videregående indføring i teori og praksisformer indenfor tre hovedområder: 1) psykosocialt arbejdsmiljø og det danske system, 2) interventioner og organisationsforandringer, og 3) ledelse, motivation og performance. De studerende vil således blive i stand til at reflektere over arbejds- og organisationspsykologiske problemstillinger, mulige tiltag, samt deres respektive styrker og svagheder.

Forelæsningsrækken vil betone forholdet mellem teori og praksis indenfor de nævnte hovedområder. Dette vil ske via forelæsninger der afholdes af både forskere og praktikere, samt via forelæsningernes anvendelse af casemateriale og praktiske øvelser. Forelæsningsrækken vil bestå af en vekselvirkning mellem teori, metode og empiri, der diskuteres, analyseres og perspektiveres i forhold til interventioner og praksisanvendelse.

Engelsk titel

Work and Organizational Psychology - Advanced applied theory and method

Uddannelse

Kurset er åbent for:

  • Kandidatstuderende
  • Sidefagsuddannelsen på kandidatniveau 45 ECTS eller 75 ECTS
  • Kan også tages som valgfag

Studieordninger – Institut for Psykologi - Københavns Universitet

Målbeskrivelse

Efter endt forelæsningsrække forventes den studerende at kunne:

 

Viden:

  • Udvælge og redegøre for central arbejds- og organisationspsykologisk teori og empiri.
  • Udvælge og redegøre for centrale udrednings- og interventionsmetoder.

 

Færdigheder:

  • Demonstrere kendskab til og anvende centrale arbejds- og organisationspsykologiske teorier og empiri til belysning af arbejds- og organisationspsykologiske tematikker.
  • Selvstændigt søge og udvælge relevant forskningslitteratur, der bidrager til yderligere, forskningsbaseret belysning af arbejds- og organisationspsykologiske problemstillinger.
  • Analysere styrker og svagheder ved arbejds- og organisationspsykologisk teori og empiri i relation til arbejds- og organisationspsykologiske problemstillinger.

 

Kompetencer:

  • Identificere, afgrænse og formulere arbejds- og organisationspsykologiske problemstillinger i en given casebeskrivelse.
  • Reflektere kritisk over rækkevidde og begrænsninger ved arbejds- og organisationspsykologisk teori og empiri i relation til de formulerede arbejds- og organisationspsykologiske problemstillinger.
  • Begrunde udvælgelse og relevans af arbejds- og organisations psykologiske udredningsmetoder og interventioner i relation til de formulerede problemstillinger.
  • Vurdere styrker og svagheder ved udredningsmetoder og interventioner og reflektere kritisk over deres rækkevidde og begrænsninger.

Forelæsninger

Pensum jf. studieordning: 800 normalsiders obligatorisk litteratur samt 60 normalsiders selvvalgt litteratur.

En aktuel pensumliste og forelæsningsplan, vil umiddelbart inden semesterstart være at finde i kursusrummet på Absalon.

Tidligere pensumlister kan findes her: Absalon

Det forventes af de studerende, at de forbereder sig gennem litteraturstudier og aktiv deltagelse i undervisningen. Anbefalinger gives i semesterets læseplan.

Ikke relevant
ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Hjemmeopgave , en uge
Prøveformsdetaljer
Bunden skriftlig ugeopgave.
Prøven kan kun aflægges som individuel prøve.
Max 12 sider
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

Medmindre andet er angivet, er det på Institut for Psykologi ikke tilladt at bruge generativ AI-software og store sprogmodeller (AI/LLMs), såsom ChatGPT, til at generere nyt og kreativt indhold i skriftlige eksamener. Dog kan studerende anvende AI/LLMs til at forbedre præsentationen af deres eget originale arbejde, for eksempel i form af tekstredigering, argumentvalidering eller forbedring af programmeringskode. Studerende skal i alle opgaver angive i et bilag, om og hvordan AI/LLMs er blevet anvendt; dette bilag tæller ikke med i opgavens sidetal. Studienævnet har vedtaget denne politik for at sikre, at studerendes skriftlige eksamener nøjagtigt afspejler deres egen viden og forståelse af stoffet.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Eksamensoplysninger:

Eksamensdatoen kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet

Reeksamen

Samme som ordinær.

Reeksamensdatoen/perioden kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet

Kriterier for bedømmelse

Bedømmelseskriterierne er baseret på indholdet i målbeskrivelsen.

 

For at opnå den højeste karakter "12" skal den studerende med en fremragende præsentation og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.

 

For at opnå karakteren ”02” skal den studerende med en tilstrækkelig præstation, demonstrere minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 28
  • Total
  • 28

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
APSK15100U
ECTS
7,5 ECTS
Niveau
Kandidat
Kandidatsidefag
Varighed

1 semester

14 uger med start uge 36 og 6
Placering
Efterår og Forår
Pris

800,00 kroner pr. ECTS

Skemagruppe
C
Kapacitet
60-100 studerende pr. forelæsning
Studienævn
Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
  • Institut for Psykologi
Udbydende fakultet
  • Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
  • Pia Ingold   (10-746d65326d726b7370684474777d326f7932686f)
Gemt den 01-05-2025

Er du BA- eller KA-studerende?

Er du bachelor- eller kandidat-studerende, så find dette kursus i kursusbasen for studerende:

Kursusinformation for indskrevne studerende