Klinisk Psykologi II
Kursusindhold
Klinisk Psykologi II bygger videre på kurset Klinisk Psykologi I og har til formål at introducere de studerende til, hvordan og hvorfor psykisk lidelse opstår hos børn og voksne, samt hvilke centrale faktorer, som vedligeholder psykisk lidelse. ’Psykisk lidelse’ behandles i dette fag både inden for en traditionel diagnostisk forståelsesramme, men også i andre forståelsesrammer, der ikke forstår psykisk lidelse i snæver diagnostisk forstand. Hovedformålet med faget er således at introducere og diskutere forskellige psykologiske teorier og modeller vedrørende psykiske lidelse, spændende fra normale livskriser til alvorlig psykopatologi og belyse disse ud fra aktuel forskning.
Forelæsningsrækken giver en grundig indføring i en række perspektiver på udvikling og vedligeholdelse af psykisk mistrivsel og psykisk lidelse (f.eks. neurobiologiske, neuropsykologiske, adfærdspsykologiske, udviklingspsykopatologiske, psykodynamiske, eksistentielle, social indlæringsteori, kontekstuelt, sundhedspsykologiske, recovery, etc.). Det overordnede læringsmål er at den studerende ved fagets afslutning kan analysere og diskutere en klinisk psykologisk case ud fra flere teoretiske vinkler, og på basis heraf opstille hypoteser om årsag(er) til de vanskeligheder, der beskrives i casen, samt diskutere og begrunde relevante assessmentstrategier ift. at afprøve disse hypoteser.
Clinical Psychology II
Kurset er åbent for:
- Bachelortstuderende
- Sidefagsuddannelsen på kandidatniveau 75 ECTS
Studieordninger – Institut for Psykologi - Københavns Universitet
Efter endt kursus skal den studerende kunne:
Viden:
- demonstrere kendskab til og indsigt i forskellige teoretiske perspektiver og modeller, der bruges til at forstå hvorfor psykisk lidelse og mental mistrivsel opstår og/eller vedligeholdes hos børn eller voksne.
Færdigheder:
- diskutere forskelle og ligheder ved de forskellige perspektivers forståelse af, hvordan psykisk lidelse udvikles og evt. vedligeholdelse.
- diskutere styrker og svagheder ved de præsenterede modeller for udviklingen og evt. vedligeholdelsen af psykiske lidelse.
Kompetencer:
- analysere og diskutere en klinisk psykologisk case ud fra flere teoretiske vinkler, og på basis heraf opstille hypoteser om årsager til de vanskeligheder, der beskrives i casen samt diskutere og begrunde relevante assessment-metoder ift. at afprøve disse hypoteser.
Undervisning og arbejdsform
Undervisningen består af forelæsninger (teori, metode og
praksisformer), instruktorhold (teori, metode, casebaserede
øvelser).
- Til forelæsningerne forventes den studerende at forberede sig
gennem litteraturstudier. Anbefalet litteratur angives i
forelæsningsplanen.
- På instruktorhold indgår analyse og diskussioner af på forhånd
beskrevne cases, som er udviklet af underviserne, der varetager
forelæsningerne. De studerende modtager feedback fra instruktoren
og bidrager selv med peer-feedback. Desuden forventes de studerende
at indgå aktivt gennem fremmøde og deltagelse i øvelser og
aktiviteter.
Pensum jf. studieordning: 750 normalsiders obligatorisk litteratur
En aktuel pensumliste og forelæsningsplan, vil umiddelbart inden semesterstart være at finde i kursusrummet på Absalon.
Tidligere pensumlister kan findes her: Absalon
Det anbefales, men kræves ikke, at Klinisk Psykologi I, Personlighedspsykologi, Introduktion til Psykologi og Videnskabsteori, samt Statistik og kvantitative forskningsdesign I og II bestås forud for Klinisk psykologi II. Derudover vurderes det, at det kan være særligt svært at gennemføre Klinisk Psykologi II uden at have fulgt og bestået kurset i Klinisk Psykologi I.
4. sem. studerende holdsættes af administrationen.
Ved tilmelding til undervisning bliver du desuden automatisk tilmeldt eksamen.
- Fuldtidsstuderende: Tilmeld dig via selvbetjeningen på KUnet.
- Udvekslings- og gæstestuderende fra udlandet: Tilmeld dig via Mobility Online og selvbetjeningen - læs mere på denne hjemmeside.
- Meritstuderende fra danske universiteter: Tilmeld dig via denne hjemmeside.
- Åbent Universitet-studerende: Tilmeld dig via denne hjemmeside.
Eksamensdatoerne findes her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
Vær opmærksom på, at det er dit eget ansvar at tjekke for eksamenssammenfald.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Hjemmeopgave , 1 uge
- Prøveformsdetaljer
- Skriftlig hjemmeopgave, 1 uge.
Den skriftlige hjemmeopgave skal aflægges som gruppeeksamen for 2-3 studerende. Ved gruppeeksamen skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres, at en individuel bedømmelse finder sted. En mindre del af opgaven kan dog være fælles jf. rammestudieordningen. Ved sygdom i gruppen kan eksamen gennemføres af de resterende gruppemedlemmer, også når disse udgør færre end 2 eller 3 personer.
Omfanget af den skriftlige hjemmeopgave er max 10 normalsider for 2 studerende og max 12 normalsider for 3 studerende. Ved særtilfælde, hvor en studerende grundet sygdom blandt gruppemedlemmerne afleverer alene, er omfanget af opgaven max 8 normalsider. - Eksamensforudsætninger
-
Det er en forudsætning for deltagelse i eksamen, at de studerende har fået godkendt 2 gruppebaserede opgaver på instruktorhold. Opgaverne kan være mundtlige eller korte, skriftlige responspapirer. Gruppen, der udarbejder opgaverne, behøver ikke at være den samme gruppe, der går til eksamen sammen. Format og feedbackform angives ved semesterstart.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Medmindre andet er angivet, er det på Institut for Psykologi ikke tilladt at bruge generativ AI-software og store sprogmodeller (AI/LLMs), såsom ChatGPT, til at generere nyt og kreativt indhold i skriftlige eksamener. Dog kan studerende anvende AI/LLMs til at forbedre præsentationen af deres eget originale arbejde, for eksempel i form af tekstredigering, argumentvalidering eller forbedring af programmeringskode. Studerende skal i alle opgaver angive i et bilag, om og hvordan AI/LLMs er blevet anvendt; dette bilag tæller ikke med i opgavens sidetal. Studienævnet har vedtaget denne politik for at sikre, at studerendes skriftlige eksamener nøjagtigt afspejler deres egen viden og forståelse af stoffet.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Eksamensoplysninger:
Eksamensdatoen kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
- Reeksamen
-
Reeksamensdatoen/perioden kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet
Kriterier for bedømmelse
Bedømmelseskriterierne er baseret på indholdet i målbeskrivelsen.
For at opnå den højeste karakter "12" skal den studerende med en fremragende præsentation og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.
For at opnå karakteren ”02” skal den studerende med en tilstrækkelig præstation, demonstrere minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.
Tilvalg (undervisningskompetence til gymnasiet)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Holdundervisning
- 14
- Total
- 42
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- APSB21011U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
Kandidatsidefag
- Varighed
-
1 semester
14 uger med start uge 6
Holdundervisning 7 uger (lige uger) med start uge 6, - Placering
- Forår
- Pris
-
800,00 kroner pr. ECTS
- Skemagruppe
-
C og B
- Kapacitet
- Ca. 35 studerende pr. hold
- Studienævn
- Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Sonja Breinholst (16-7773726e65326676696d726c737077784474777d326f7932686f)
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende