Kognitionspsykologi

Kursusindhold

Kognitionspsykologien beskæftiger sig med menneskets grundlæggende mentale og erkendelsesmæssige processer og forskellige videnskabelige metoder til at studere disse. Der introduceres til en bred vifte af kognitive fænomener: perception, opmærksomhed, adfærds- og kognitiv indlæring, hukommelse, sprog, tænkning og problemløsning, kognitiv styring samt emotionelle processer og social kognition. Formålet er at introducere grundlæggende teorier og empirisk forskning inden for kognitionspsykologien, som den aftegner sig internationalt i forskningen. Der lægges derfor særlig, men ikke udelukkende vægt på eksperimentelle kognitionspsykologiske og neurovidenskabeligt baserede forskningsmetoder samt kvantitativ, statistisk analyse af forsøgsresultater fra disse. Den studerende vil blive introduceret til muligheder og begrænsninger ved brugen af disse metoder og analyser. Faget bygger i særlig grad videre på metoder og indhold, studerende har stiftet bekendtskab med i fagene Biologisk Psykologi og Neuropsykologi samt Statistik og kvantitative forskningsdesign I og II. I et bredere perspektiv kan faget ses som en introduktion til arbejdsfunktioner inden for eksempelvis neuropsykologi, klinisk psykologi, psykiatri samt anvendt kognitionspsykologi.

Engelsk titel

Cognitive Psychology

Uddannelse

Kurset er åbent for:

  • Bachelorstuderende
  • Sidefagsuddannelsen på kandidatniveau 45 ECTS og 75 ECTS

Studieordninger – Institut for Psykologi - Københavns Universitet

Målbeskrivelse

Efter endt kursus skal den studerende kunne:

 

Viden:

  • redegøre for og have indsigt i udvalgte kognitionspsykologiske teorier, begreber og empiriske undersøgelser i artikler.
  • demonstrere kendskab til udvalgte kognitionspsykologiske metoder og empiri, deres styrker og svagheder relateret til deres udsagnskraft.

 

Færdigheder:

  • identificere centrale elementer ved den udvalgte kognitionspsykologiske litteratur, præsenteret i grundbøger og udvalgte forskningsartikler.
  • analysere kognitionspsykologiske teorier og metoders fordele og begrænsninger, med henblik på deres mulige anvendelse og generaliserbarhed.
  • fortolke empirisk data i lyset af relevante metodologiske, konceptuelle og teoretiske perspektiver inden for kognitionspsykologi.

 

Kompetencer:

  • udføre kognitionspsykologiske eksperimenter og undersøgelser under anvendelse af kognitionspsykologiske metoder.
  • vurdere, diskutere og selvkorrigere eget metodisk-empirisk arbejde i lyset af metodens foreskrevne principper, genstandens egenart og etiske rammer.
  • foreskrevne principper, genstandens egenart og etiske rammer.

Undervisning og arbejdsform
Undervisningen består af ugentlige forelæsninger (generel teori og metodik), seminarhold (generel teori og metodik), og øvelseshold (praktisk eksperimentel metode og analyse af udvalgte artikler).
• Til forelæsningerne forventes den studerende at forberede sig gennem litteraturstudier. Anbefalet litteratur angives i forelæsningsplanen.
• På seminarholdene behandles de forskellige teoretiske retninger, modeller og begreber via forskellige læringsaktiviteter. Af den studerende kræves aktiv deltagelse i disse læringsaktiviteter i form af fremlæggelser og diskussioner i grupper og plenum.
• På øvelsesholdene indgår konkret empirisk metodisk arbejde (kognitionspsykologiske eksperimenter), kvantitativ statistisk analyse af forsøgsresultaterne og diskussion af disse i forhold til konkrete videnskabelige artikler. Af den studerende kræves aktiv deltagelse herunder udarbejdelse af gruppebaserede rapporter, samt fremlæggelser i plenum.
Undervisningen suppleres med online ressourcer, som støtter videreudviklingen af akademiske færdigheder såsom læsning af videnskabelige artikler, APA referencesystemet og skrivning af empiriske rapporter.

Dele af undervisningen vil være på engelsk

Pensum jf. studieordning: 1400 normalsiders obligatorisk litteratur. Heraf udgør op til ca. 100 normalsider et antal eksamensartikler, som offentliggøres 1 måned før eksamensperiodens start. Ved syge-/reeksamen offentliggøres en revideret liste over eksamensartikler umiddelbart inden syge-/reeksamensperiodens start.

En aktuel pensumliste og forelæsningsplan, vil umiddelbart inden semesterstart være at finde i kursusrummet på Absalon.

Tidligere pensumlister kan findes her: Absalon.

Det anbefales, at Statistik og kvantitative forskningsdesign I og II samt Biologisk Psykologi og Neuropsykologi bestås forud for Kognitionspsykologi. Især vurderes det at være særdeles svært at gennemføre faget uden et forhåndskendskab til statistik.

Ikke relevant
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, ca. 45 minutter
Prøveformsdetaljer
Mundtlig prøve med forberedelse

Prøves kan kun aflægges som individuel prøve.
Eksamenstiden er ca. 45 minutter inklusiv ca. 15 min træk af eksamensspørgsmål, votering og feedback. Den studerende forbereder sig i ca. 15 minutter inden eksamen.
Den studerende kan medbringe skriftlige hjælpemidler, jf. studieinformationssiderne på KUnet.
Inden forberedelsen trækker den studerende blindt 1 spørgsmål i form af en artikel fra listen af eksamensartikler og 1 ud af de 4 eksamensrapporter. Prøven har form af en ca. 5 minutters fremstilling af eksamensartiklen fulgt af ca. 10 minutters af eksaminator ledet diskussion mellem den studerende, eksaminator og censor. Herefter følger ca. 5 minutters introduktion af eksamensrapporten ved den studerende igen fulgt af ca. 10 minutters af eksaminator ledet diskussion mellem den studerende, eksaminator og censor. Eksamensrapporterne indgår ikke i bedømmelsen af den studerendes præstation.
Eksamensforudsætninger

Det er en forudsætning for deltagelse i eksamen, at den studerende har deltaget i 6 forsøg (hvor ét kan udskiftes med et afløsningsforsøg) samt fået godkendt 2 gruppebaserede øvelsesrapporter samt afleveret 4 eksamensrapporter. Derudover skal den studerende deltage i to gruppebaserede mundtlige oplæg. 

Hjælpemidler
Skriftlige hjælpemidler tilladt

Medmindre andet er angivet, er det på Institut for Psykologi ikke tilladt at bruge generativ AI-software og store sprogmodeller (AI/LLMs), såsom ChatGPT, til at generere nyt og kreativt indhold i skriftlige eksamener. Dog kan studerende anvende AI/LLMs til at forbedre præsentationen af deres eget originale arbejde, for eksempel i form af tekstredigering, argumentvalidering eller forbedring af programmeringskode. Studerende skal i alle opgaver angive i et bilag, om og hvordan AI/LLMs er blevet anvendt; dette bilag tæller ikke med i opgavens sidetal. Studienævnet har vedtaget denne politik for at sikre, at studerendes skriftlige eksamener nøjagtigt afspejler deres egen viden og forståelse af stoffet.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode

Eksamensoplysninger:

Eksamensdatoen kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet

Reeksamen

Reeksamensdatoen/perioden kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet

Kriterier for bedømmelse

Bedømmelseskriterierne er baseret på indholdet i målbeskrivelsen.

 

For at opnå den højeste karakter "12" skal den studerende med en fremragende præsentation og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.

 

For at opnå karakteren ”02” skal den studerende med en tilstrækkelig præstation, demonstrere minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.

ECTS
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, ca. 45 minutter
Prøveformsdetaljer
Mundtlig prøve med forberedelse.
Prøves kan kun aflægges som individuel prøve.
Eksamenstiden er ca. 45 minutter inklusiv ca. 15 min træk af eksamensspørgsmål, votering og feedback. Den studerende forbereder sig i ca. 15 minutter inden eksamen.
Den studerende kan medbringe skriftlige hjælpemidler, jf. studieinformationssiderne på KUnet.
Inden forberedelsen trækker den studerende blindt 1 spørgsmål i form af en artikel fra listen af eksamensartikler og 1 ud af de 4 eksamensrapporter. Prøven har form af en ca. 5 minutters fremstilling af eksamensartiklen fulgt af ca. 15 minutters af eksaminator ledet diskussion mellem den studerende, eksaminator og censor. Herefter følger ca. 5 minutters introduktion af eksamensrapporten ved den studerende igen fulgt af ca. 10 minutters af eksaminator ledet diskussion mellem den studerende, eksaminator og censor. Eksamensrapporterne indgår ikke i bedømmelsen af den studerendes præstation.
Eksamensforudsætninger

Forudsætninger for deltagelse i eksamen: Det er en forudsætning for deltagelse i eksamen, at den studerende har deltaget i 6 forsøg (hvor ét kan udskiftes med et afløsningsforsøg) samt fået godkendt 2 gruppebaserede øvelsesrapporter samt afleveret 4 eksamensrapporter. Derudover skal den studerende deltage i to gruppebaserede mundtlige oplæg. 

Hjælpemidler
Skriftlige hjælpemidler tilladt

Medmindre andet er angivet, er det på Institut for Psykologi ikke tilladt at bruge generativ AI-software og store sprogmodeller (AI/LLMs), såsom ChatGPT, til at generere nyt og kreativt indhold i skriftlige eksamener. Dog kan studerende anvende AI/LLMs til at forbedre præsentationen af deres eget originale arbejde, for eksempel i form af tekstredigering, argumentvalidering eller forbedring af programmeringskode. Studerende skal i alle opgaver angive i et bilag, om og hvordan AI/LLMs er blevet anvendt; dette bilag tæller ikke med i opgavens sidetal. Studienævnet har vedtaget denne politik for at sikre, at studerendes skriftlige eksamener nøjagtigt afspejler deres egen viden og forståelse af stoffet.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode

Eksamensoplysninger:

Eksamensdatoen kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet

 

Reeksamen

Reeksamensdatoen/perioden kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet

Kriterier for bedømmelse

Bedømmelseskriterierne er baseret på indholdet i målbeskrivelsen.

 

For at opnå den højeste karakter "12" skal den studerende med en fremragende præsentation og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.

 

For at opnå karakteren ”02” skal den studerende med en tilstrækkelig præstation, demonstrere minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.

Tilvalg (undervisningskompetence til gymnasiet)

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 28
  • Holdundervisning
  • 28
  • Øvelser
  • 36
  • Total
  • 92

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
APSB21007U
ECTS
Se eksamensbeskrivelse
Niveau
Bachelor
Kandidatsidefag
Varighed

1 semester

14 uger med start uge 36
Placering
Efterår
Pris

800,00 kroner pr. ECTS

Skemagruppe
B , C og A (tirs 8-12 + tors 8-17)
Kapacitet
Ca. 35 studerende pr. hold
Studienævn
Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
  • Institut for Psykologi
Udbydende fakultet
  • Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
  • Steven Blurton   (14-75766778677030646e77747671704272757b306d7730666d)
Underviser

Steven Blurton
Mikkel Christoffer Vinding
Thomas Habekost
Søren Kyllingsbæk

Gemt den 30-04-2025

Er du BA- eller KA-studerende?

Er du bachelor- eller kandidat-studerende, så find dette kursus i kursusbasen for studerende:

Kursusinformation for indskrevne studerende